Libido- Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet. Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Jo pga kvikksølvet! Under denne informasjonen er det linket til følgende: Kvikksølv Kvikksølv er et såkalt tungmetall som kan påvirke nervesystemet. I fiskekjøtt forekommer nesten alt kvikksølvet som den organiske forbindelsen metylkvikksølv. Dersom gravide kvinner får i seg for mye metylkvikksølv, kan utviklingen av fosterets hjerne påvirkes. I det siste tiåret har det kommet nye studier som viser en sammenheng mellom inntak av metylkvikksølv fra sjømat og forstyrrelser i utviklingen av nervesystemet på fosterstadiet. Hos de berørte barna er det påvist dårligere konsentrasjonsevne, forsinket språkutvikling og dårligere finmotorikk. Faren for slike skader er størst i andre og tredje del av svangerskapet og tidlig i ammeperioden. SÅ MITT SPØRSMÅL BLIR DA: Å spise kvikksølv er farlig for fosteret, men å injisere det direkte i kroppen, der det ikke finnes en eneste utvei, DET ER GREIT?
Bunnies by night Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Selvfølgelig er det greit... eller ikke... tiden vil vise... Fryktelig glad jeg ikke er gravid... for den vaksinen hadde jeg aldri TATT i en gang hvis jeg var gravid.
Sjefsmegga Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Nå er det ikke metylkvikksølv i vaksinen, mens Tiomersal brytes ned til etylkvikksølv i kroppen, som igjen går raskere ut av blodet og kroppen enn metylkvikksølv. En anne ting er at man ikke blir sjuk av å la være å spise disse fiskeslagene, mens man kan faktisk bli alvorlig sjuk og enda verre faktisk i værste fall dø av H1N1 i ytterstekonsekvens. Det er meget viktig at flest mulig faktisk vaksinere seg, det kan spare både liv, helse og ikke minst faktisk penger for nasjonen Norge, som igjen handler om kommende års budsjetter til andre viktige utfordringer. Myndighetene vet bedre enn å gamble med folkehelsa.
Libido- Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2009 Det vet vi ikke enda. Nettopp fordi vi ikke kan se hva som skjer i fremtiden. Skulle de spart penger burde de lært seg å telle til 4 millioner. Brytes ned til noe som er veldig skadelig, jaha. Betyr det at det er enda mer skadelig da eller?
Bunnies by night Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Det er selvfølgelig helt uten grunn at flere land ikke benytter svineinfluensavaksine med tiomersal til gravide og små barn...
Libido- Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2009 Ja og at det egentlig er forbudt med kvikksølv i vaksiner i Norge. (Det er gjort unntak for denne) De hadde så lite lover, at de måtte finne opp noen nye.
Sjefsmegga Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Nei, man vet ikke 100% sikkert noe som helst. Men hvis man veier risiko mot fordeler så er det liten tvil om hva som er det lureste å gjøre i hvertfall. Virus kan i seg selv gi problemer i senere tid, det viser seg bla at enkelte virus gir økt kreftrisiko, det er også fare for andre sykdommer også som følge av virussykdommer. Så jeg anser det som betydelig mer usikkert og risikabelt å bli utsatt for svineinfluensa smitten, enn å ta vaksinen. Nei, det forsvinner ut av kroppen gjennom kroppens egne prosesser for å kvitte seg med giftstoffer. Det er mange ting man gjør som er langt langt farligere, både for en selv og for barna, som feks å røyke, jeg lurer på hvor mange vaksineskeptikere som røyker. Videre så lurer jeg også på om de samme spiser utelukket økologisk, bruker kun naturlige materialer i hjemmene sine, klesplass, kokeredskaper, kun vasker med rent vann, unngår all kostmetikk med uheldige tilsetningstoffer, jeg kunne ramset opp i det uendelige. Det er et paradoks at folk kan dytte i seg og omgi seg, smøre seg inn med og inhalere en masse gift til daglig, mens de faktisk blir livredde for å injisere en ørliten dose av noe som høyst sannsynlig er en stor fordel for immunforsvaret, men som inneholder noe som kansje, med særdeles liten sannsynlighet kan gi uheldige framtidige konsekvenser, når det er kjent at det man driver med til daglig høyst sannsynlig vil få konsekvenser i framtiden. Som feks mobilbruk bla, viser seg at det gir økt risiko for hjernekreft, kreft i spyttkjertel bla.
Bunnies by night Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Nå skal ikke jeg drive med sjekkliste, men jeg er og vil alltid være bevisst når det kommer til hva jeg putter i meg eller har på meg. Og røyking er no-go. Det er farlig å leve det er sikkert og visst, men det er lov å ta forhåndsregler. For noen er det å sette svineinfluensavaksinen på barna sine, for andre er det å ikke gjøre det. Samfunnsansvaret er det som i vårt tilfelle skulle være det som veide tyngst hvis det skulle være snakk om noen vaksine, men der kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er til de grader egoist. Jeg kunne aldri ofret det jeg anser er sønnen min sitt ve og vel for samfunnet sitt beste. Beklager - men så storsinnet er jeg ikke... kanskje burde jeg vært det, men det er jeg da ikke. Fagmiljøene er uenige, folk i gata er uenige... slik vil det være. Så får man gjøre det man føler er best. Skulle gjerne satt vaksine på sønnen min jeg - hvis endosevaksinene hadde kommet. Det gjør de desverre ikke, og da avstår jeg fra å vaksinere han. Og i en risikovurdering - så anser jeg ikke på svineinfluensa som noe spesielt risikofylt nei.
Underveis --> Skrevet 30. oktober 2009 #10 Skrevet 30. oktober 2009 Det er det _akkumulerte_ nivået av tungmetaller i kroppen man går utifra når man gir kostholdsråd til gravide. Man går atså utifra anbefalt daglig dose, og går utifra at personer potensielt kan spise f.eks. kveite hver dag. Spiser man kveite over 3 kilo, så er sansynligheten stor for at man da, over tid, vil akkumulere nivåer av f.eks. da kvikksølv, som overstiger anbefate verdier. På samme måte er nå blyhaggel forbudt i jakt fordi bly som blir liggende igjen i naturen, og konsumert av dyrelivet, fører til oppkonsentrasjon hos de store rovdyrene, og rovfuglene. Én enkel vaksine, dersom den skulle inneholde kvikksølv, vil altså i seg selv ikke føre til et for høyt nivå av kvikksølv i kroppen, men bidra til å øke oppkonsentrasjonen av tungmetaller i kroppen. Vi får i oss tunmetaller hver dag, så det er neppe denne vaksinen som får begeret til å flyte over. Alt går på å holde seg under nivåene som kroppen kan håndtere, og med dagens kontroller og regelverk for matvarer der man tenker "en person spiser kun én matvare hele livet", så er vi rimelig trygge!
Libido- Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. oktober 2009 Hvorfor er det da forbudt å bruke kvikksølv i vaksinene i mange land i dag? Hvis det overhode ikke er farlig. For det er faktisk slik de fremstiller det nå. Sjefsmegga: Ja jeg passer på alle de tingene du ramset opp. Det er gjerne slik at noen har større interesse for å droppe det "farlige" man kan droppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå