Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 .. hvor mange av dere lager litt mat selv og hvor mange av dere lager så og si alt selv... hvordan gjør dere det? og hva tenker dere om det?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 jeg gir middagsglass så og si hver dag... jeg laget grønnsaksmos endel før, men nå synes tass det er kjedelig med bare grønnsaker... jeg får ikke dreisen på dette med kjøtt... eller, har ikke satt meg inn i hvordan jeg skal lage noe som helst egentlig... er det greit med middagsglass egentlig? eller er det dårlig mat? fryktelig mye dyrere enn å lage selv? osv..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg ga også middagsglass hver dag før. Fikk heller ikke så godt greie på det med kjøtt og sånn, så var mye lettere å bare kjøpe middagsglass.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg kjøpte en stavmikser med sånn kutte-beger-tilbehør. Og lagde igrunn all mat selv. Poden fikk det samme som resten av fam, men tok vekk litt fisk og kjøtt før det ble krydret. Tok som regel bare ei lita panne og hadde småkuttet poteter og grønnsaker som jeg kokte fort mørt. kjørte harde ingredienser i kutteren og tilsatte litt smør, saus e.l.. Funka fint for meg -og jeg er en middelsgod person på kjøkkenet. Poden likte igrunn bare den ene retten til småfolk, Nestle sine fikk jeg ikke i han.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Førstemann fikk middagsglass nesten hver dag fremt til han var nærmere to år... snuppa har spist samme som oss fra hun var 9-10 mnd... Det skal da sies at det har gått litt fra å være "voksenmiddager" med litt mye krydder osv.. til litt mer barnevennlige "familiemiddager"
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 problemet er vel egentlig at vi spiser lite middagsmat foreløpig.. vi prøver å bli flinkere, for det må jo komme etterhvert når han vokser til... men middagsglass er greit altså?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 20.49 det høres jo helt supert ut. Skulle ha gjort det samme istedenfor å gi kjøpt middagsglass hver dag.
Nemlig Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Ja, hurra for middagsglassene;-) Føler meg som en god mor selv om jeg gir henne det jeg! Enkelt og greit. Gjorde det med førstemann også.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg kutter opp div grønnsaker i mindre biter, koker i noen minutter og moser i stavmikser. Går veldig kjapt når man kutter det opp, og er billig. Fryser ned endel så jeg har for noen dager. Samme med grøt og fruktmos, lager det selv. Har tilsatt kjøtt noen få ganger, da har jeg valgt rent kjøtt av kylling etc, kuttet opp, kokt og kjørt i stavmikser- og så blandet i grønnsaksmosen. Nå har hun blitt litt lei, så jeg prøver også ut middagsglass i et par dager, for å se om hun spiser litt av det, men jeg foretrekker å lage selv, for da vet jeg akkurat hva hun får- og evt hva hun reagerer på. Gode grønnsaker er gulrot, potet, brokkoli, mais, søtpotet, pastinakk og blomkål i ulike mikser og varianter. Kan også være lurt å tilsette eple, rosiner eller andre 'søte' ting i noen retter, siden de liker søtsmaken. Ang grøt koker jeg havre eller hirsegrøt selv, kjører i mikser og søter med sviske/fruktmos og kanel. Fruktmos lager jeg på samme måte som grønnsaksmos. Som sagt synes jeg det er greit å vite akkurat hva hun får i seg, dessuten er det billigere å lage selv- og det er faktisk ganske så kjapt å lage. Tar bare få minutter å koke grønnsaker og frukt når man kutter det opp, og havregrøt tar feks maks 5 min å koke.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Her går det kun i middagsglass. Gutten(straks 10 mnd) min vil ikke ha hjemmelaget han. Skulle være "flink" mamma og lage hjemmelaget hadde jeg planer om. Satte i gang og laget opp forskjellig. Men nei, ikke kul om han vil ha det. Bare brekker seg, og nekter å gape. Så alt jeg laget og frøs, må nok bare kastes. Middagsglass går stort sett greit hvis det ikke er for store klumper, må ofte gi det en liten omgang med stavmikser, så det blir mindre klumper.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Middagsglass ER helt greit. Skjønner meg ikke helt på de som dømmer ferdigglass nord og ned. Produksjonen av barnemat er streng og den er mer riktig sammensatt, og man kan i grunn være sikker på at når man gir glass får barnet optimalt av næringsstoff. Det er det ikke like lett å ha kontroll på når man lager hjemmelaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå