Gå til innhold

kommentarer om hvor liten han er... ;((((

Anbefalte innlegg

Skrevet

mange kommentere hvor liten prisen min er, han er 1 år nå i begynnelsen av november.. han er helt sunn og frisk.veldig aktiv. Han har lagt jamnt på seg, men ikkje så alt for mye noen gang, stoppet opp litt da han begynte og krype men så gikk det opp igjen ;) han var 8600 da han var rundt 10,5 mnd,er det flere som har lette unger og som blir såret når andre kommenterer hvor tynne de er ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

No veit eg ikkje kor høg guten din er, men med mindre han er veldig høg for alderen høyres vekta heilt normal ut ved 10,5 mnd.

Vi har ei tynn jente. Ved 10 mnd var ho heilt gjennomsnittleg; 75 cm og 9,2 kg, men då ho like etter begynte med fast føde flata vekta ut. Det blei ved 17 mnd konstatert melkeallergi (då var ho 82 cm og knapt 9,4 kg). Etter påbegynt diett legg ho heldigvis på seg igjen, men ligg framleis berre i overkant av nederste kurve med sine 87 cm og 10,5 kg (to år i neste veke).

Ja, eg får ofte høyre at ho er tynn. Og dei har jo rett, ho ER ganske tynn. Ribbein og ryggrad er godt synleg, valkar har ho ikkje hatt sidan ho var baby. Eg har bestemt meg for å ikkje la det irritere eller såre meg når folk kommenterar det, så det biter rett og slett ikkje på lenger. Nokre barn er tynne, andre er tjukke, nokre er midt i mellom. Og alle er heilt normale! Så lenge dei ikkje er sjuke, har dei "lov til" å vere veldig forskjellige.

Mitt råd til deg er: Ikkje la det gå inn på deg! Sjå humoristisk på det, neste gong nokon seier at guten din er tynn, får du kommentere at det er fordi han er "travel size" - grei å bære med seg :o)

Skrevet

hehe "travel size" den skal jeg huske! Og det er jo ganske rett! Jeg har en på 14mnd og 12-13kg, og det er tungt å bære på.

Men ikke bry deg, så lenge ungen din er frisk og aktiv er det ingen fare. Men som Ranveig er inne på vekta er kanskje viktigere å følge med på (ikke bekymre seg for) i fht om den skulle flate ut...

Gled deg over alle sprell og påfunn, -det er en herlig tid :-)

Skrevet

jeg hara ei jente på 11 mnd, hun er 71 cm og 8,2kg. Ingen som har kommentert at hu er liten egentlig... Jeg tenker at så lenge de er friske og raske så spiller det ingen rolle. Kan vel hende at dere foreldrene er lave og da? For det spiller jo også en rollen...

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor det sårer deg jeg da men, alle barn er forskjellige. På 1års kontrollen var Snuppelure 75cm og veide 7,6 kg, helsesøster var veldig fornøyd. Hun både ser og er frisk og rask og i motsettning til de med 12-13 kilos 1åringer så kan jeg veldig enkelt bære henne, kaste henne i været og masse annet uten å slite meg ut. Jeg er super stolt av henne så det holder, og vekten spille ingen trille så lenge hun har det bra og legene sier det samme. Jeg får også kommentarer om hvor liten Snuppelure er men har aldri oppfattet det som negativt eller kritikk. Mulig det har vært ment negativt men jeg er så stolt og glad i datteren min at det har ikke engang enset meg at noen kan si noe negativt om mitt litte vidunder.

Jeg forsto heller ikke noen gang at jeg burde skammet meg over å gi henne flaske blandt folk jeg da, var bare glad hun ville ha mat og kose seg med den jeg.... Har jo forstått det i ettertid at jeg burde ha skammet meg ;-)

Selektiv naiv, er det noe som heter det kanskje..? :-)

Skrevet

Gutten vår er vel innenfor "normalen" 13 mnd og 11kg&76,5cm. Men tantungen min som er 2 mnd eldre er kun 8kg. Har selv kommentert at hun virker så lita men det er ikke negativ ment;) Vi har da forskjellig vekt vi voksne og? Tantungen min spiser minst like mye som sønnen vår, men hun har kunnet krype og gå tidlig.

Skrevet

Ja, vi voksne har også forskjellig vekt.. Og vi er alle forskjellige. Men det er likevel få som kommenterer oss voksne i særlig stor grad "hvor stor og god du er" eller "hvor tynn du er" osv. Man sier liksom bare ikke slikt, det er man for god for. Så hvorfor det er greit at man slenger slike kommentarer til små... Eller faktisk de som skryter av sine små barn som er store, tjukke barn med flere valker. Vi voksne ville vel ikke sittet slik?

Lille blå derimot er også en liten gutt, og jeg har fått hørt det maaaaaange ganger hvor tynn han er!!!!! "Lille flisa", "stilker-lår".. "han er jo så tynn, får han nok mat", "underernært", "dårlig bordskikk kansje?!", osv... bla bla bla. I begynnelsen av disse kommentarene ble jeg også lei meg, følte for å forsvare han. At han følger sin egen kurve helt perfekt, ligger innenfor normalen, at klærne varer mye lengre, at han kommer seg raskere frem, at vi kun sitter med bordet å spiser og slike ting. Men har egentlig sett meg litt lei på det..! Alle er vi forskjellige, og heldigvis for det ;) Tro så kjedelig det ærlig talt hadde vært om alle var like! hehe.

Har ikke vært å veid/målt han siden i sommer når han var 10 mnd da, men da var han 8850 gr og 73,5 cm :) Såååh. For meg er han akkurat passe uansett, helt peeerfekt! <3 Og han er en blid og aktiv gutt, storsjarmør :D Men glad i mat har han nok aldri vært.. Og ei heller fortsatt. Sånn er det bare :) Og slik er enkelte voksne også ;) Men arvet det fra mammaen sin eller pappaen sin, det har han ikke!! :D

Skrevet

Her i huset bor en tynn knert på 8,3 kg og 79 cm. Har og blitt litt såret, eller kanskje mer oppgitt, av kommentarer som går på hvor tynn han er. Dette fordi det er ett sårt tema for meg, da vi strever veldig med å få i han mat. Han spiser stort sett godt til ett måltid pr dag, samtidig som han er veldig aktiv.

Han er ett år, og når jeg ser de andre ungene på helsestasjonen tar jeg meg i å tenke litt på hvor feite jeg syns de er, men sier ingenting da, for de er jo egentlig akkurat som de skal være, de og, som våre tynnere utgaver:)

Min er ikke helt frisk da. Har en medfødt hjertefeil og har vært mye syk med virusinfeksjoner som selvfølgelig spiller inn, men han ser frisk ut. Og oppfører seg som om han er frisk.

Det er akkurat det vi må tenke på. Så lenge de ser friske ut og er aktive, så får de faktisk nok mat.

Skrevet

Jeg får og høre samme kommentarer men biter meg ikke lengre i det. Gutten min er akkurat blitt 1 år og veide 9300 og og er 77 cm lang. Og er helt perfekt.

Han har vært tidlig ute motorisk og er kjempeaktiv. Løper rundt her og og klatrer på pinnestoler og er i slaget.

På barselgruppen jeg var i var det jo nesten kamp om ha den feiteste babyen. Så min lille skatt kom alltid sist i den såkalte veiekonkurransen.

TO av de feite og store babyene var noe sent motorisk utviklet og helsesøster henviste til fysioterapi. Vekt henger jo ofte sammen med aktivitetsnivå.

I tillegg er jo det genetisk. Disse feite babyene hadde feite mødre med eplefasong og så alltid høygravid ut,

jaja, tynn som en fyrstikk, rund som en ball, eller midt i mellom. Du er du og du duger:)

Skrevet

har en lett jente, har aldri tenkt over at det er noe problem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...