Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Har en stefar som virkelig er en ekstra pappa og som stiller opp i større grad enn min egen far. Han bruker masse tid på barna til søsteren min, tropper opp som barnevakt, hjelper til med flyttelass, oppussing, bryllup o.l. Han stiller rett og slett alltid opp for oss! Niesene mine sier Mormor og Bestefar de, men det kan ikke vi bruke, for foreldrene til samboeren min insisterer på å kalles Bestemor og Bestefar og å ha to Bestefar blir bare tull i og med at vi har så mye med dem å gjøre. Noen som har tips? (Har forresten en stemor også, som sikkert også bør få et navn, så tar gjerne mot tips til det også........)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Hva med Mormor og Beste (dattra til en venninne av med sier Besta til stebestemoren sin)
MJ<3 Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Her er stefar "Besten" og stemor "Bestemarit".
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Barna til ei vennine har to besteforeldre, det er bestefar navn på bosted og bestefar navn på bosted. Ingen som er forvirret hos dem.. Moffe? Morfar? bestepappa?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Mimmi til stebestemor.. og moffe til stebestefar.. eller noe sånt
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Min mor er gift på nytt, så hun er mormor og min stefar er morfar. Min far er bestefar, skulle han få en ny kone kan de selv bestemme om hun vil være bestemor. Jeg synes dette bør være litt opp til besteforeldrene jeg. Jeg er selv stemor og vil bli lei meg dersom jeg ikke får være bestemor sammen med mannen min når jentene våre får barn. Har man flere sette besteforeldre er det bare å sette på navnet i tillegg forresten. Bestemor Anne og Bestemor Ragnhild feks. Alt ordner seg, men hør med stefaren din hva han har lyst til selv.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har en stebestefar, han kaller jeg farfar. Mens han som er biologisk kaller jeg bare for navnet. Fordi han bio farfaren min har aldri stillt opp, det er nå de siste årene han har sendt en mail og spurt om vi har det bra eneste.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Her bruker vi bare navna deres. Har aldri falt meg inn at dattera til samboeren skal kalle dem noe annet. Hun er kjempeglad i dem og de har virkelig blitt reservebesteforeldre. Men likevel... De ER ikke besteforeldrene hennes. Kanskje det blir litt annerledes når lille frøkena blir født og de da får et annet "navn" i forhold til ho. Kanskje vil samboerens datter kalle dem noe annet da... Time will show...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Her kalles mine foreldre bestemor og bestefar Hans mor farmor, hennes mann bare ved navn. Hans far bestefar xxx. ikke noe tull med med 2 bestefar her iallefall. Svigermor mener vi skal kalle hennes mann også bestefar. Men tror det blir litt i overkant med 3 bestefedre. Dessuten har vi så lite med de å gjøre at det blir unaturlig for oss...
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Enkelt! Bio har eneretten på mormor morfar farmor og farfar. Bestemor/bestefar er derimot ikke "beskyttete titler". Hvis farmor og farfar insisterer på å kalles bestemor og bestefar, får de kort og godt dele disse titlene med andre. Da blir det bestefar Ole og bestefar Lars. Dette fungerer jo fint for tante og onkel. Ingen kan kreve å være ONKEL. Man må akseptere at det blir Onkel Ole, slik at Onkel Lars også får være onkel.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 vi kaller han bestefar svein... besteforeldrene på pappaen sin side skal også hete bestefar og bestemor., så jeg regner med en del surr fremover....
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Her har vi en ekstra "Mimmi", hun er egentlig "ekstrafarmor" (flyttet med fararen lenge etter samboeren min ble voksen, så hun er ikke noen stemor for han). Vi brukte navnet hennes om henne til han selv begynte å kalle henne Mimmi som hennes egne barnebarn gjør og når han hadde begynt med det, så sier vi han selvfølgelig ikke i mot.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. oktober 2009 #13 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg hadde en stebestemor som jeg kalte BesteAlma (hun het Alma)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #14 Skrevet 29. oktober 2009 Her bruker vi navnet, for vi er ikke så nære. Men naboen bruker beste og navnet og det synes jeg er kult. Altså BesteOle eller BesteTor:-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #15 Skrevet 29. oktober 2009 Hvis navnene er for lange ("bestemor Sigrid Agnete"), så bor hun kanskje et sted med et kort navn. Da blir det "Bestemor på Tåsen".
Dunder Skrevet 29. oktober 2009 #16 Skrevet 29. oktober 2009 Har hørt noen bruke begrepene "æresbestefar/æresbestemor". Litt tungt i hverdagen kanskje, men ellers koselig, synes jeg. Så kan jo eventuelt man finne på et kallenavn til hverdagen, mummu eller dadda eller noe.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #17 Skrevet 29. oktober 2009 Klart man kan utnevne folk til æresbestefar. Men det er ikke et ord man bruker annet enn som forklaring. F.eks.: Bestefar Ole er farfar Bestefar Petter er nye samboern til mormor Bestefar Gunnar er æresbestefar fordi han er en nabo i bestefar alder som ungen setter pris på.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 min mor; mommo min far: besten far sin far: besse far sin mor: famo min far sin kone: bestå og mor til en god venn av meg ble visst plutselig bestemor...grunnen er vel at dattera til vennen min er bestevenninnen til sønnen min, og di er ofte ilag, så da ble hun plutselig bestemor, noe han fant ut sjøl=)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg synes besteforeldre-begrepene skal være parvis. Jeg synes det er feil at min mor blir mormor og min far morfar når de ikke er sammen og de begge har nye partnere. Og jeg synes også dette er noe besteforeldrene kan bestemme selv, vi som foreldre trenger ikke legge oss borti alt. Når min datter får barn så blir jeg mormor, men da er det mannen min som skal være morfar. Min eksmann og hans kone får finne seg i å være bestemor og bestefar.Her er det nok av betegnelser på alle. I tillegg er det jo mange lokale varianter som gofa og gommo, men da skal også disse være i par synes jeg. Unntaket er vel dersom en steforelder kommer inn i livet ditt når du er vel voksen og kanskje allerede har fått barn. Min stefar kom inn i livet mitt da jeg var 16 år og han har vært min mors partner over flere år enn min egen far. Det ville være helt rart å sette ham tilside på besteforeldrenavnevalg.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #20 Skrevet 29. oktober 2009 Vi bruker også beste foran navnet deres. Feks BesteMona BesteØrjan Barna mine har to stebesteforeldre ( enn så lenge )
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. oktober 2009 #21 Skrevet 29. oktober 2009 her blir det bestefar "navn" på faren til stemoren til småen. - det syns jeg er en flott løsning. for da blir jo alle inkludert.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #23 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg går rundt å tenker på det samme, da vi venter det første barnebarnet til alle. Tror likevel jeg har funnet ut av det nå; Min mor og stefar: mormor/mommo/bestemor og bestefar (stefaren min har vært mammas partner i snart 10 år, så han er "faren" min). Min far og stemor: morfar og xxxx/bestemor (hun har bare vært i bildet tre-fire år nå, så de får nesten bestemme selv hvilken rolle de vil hun skal ha) Hans far og stemor: farfar/beste (han vil så gjerne være beste selv) og bestemor/besta (fritt valg hva disse vil hete. Jeg er så glad i dem, vet de gleder seg og har forventninger til dette.) Hans mor og hennes kjæreste (disse bor ikke engang sammen, selv om de har være sammen i flere år nå): Hun får velge selv hva hun vil være og det samme med hennes kjære. Jeg mener ikke man skal dele besteforeldrene opp i par. Mormor er min mor, morfar er dermed min far, ikke stefar. Jeg mener også at det er opp til besteforeldrene hva de vil hete, men at dette bør snakkes om før barnebarnet kommer til.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #24 Skrevet 29. oktober 2009 "Mor" og "far" kalles de her i huset. Kjempekoselige navn som ingen forveksler med mamma og pappa. (Hvem er det egentlig som kaller foreldrene sie mor og far nå for tiden?)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #25 Skrevet 29. oktober 2009 Det dr handler jo om lokale tradisjoner, da. Mine foreldre er/var bestefar og bestemor. For dem var morfar og mormor unaturlige navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå