Gå til innhold

Dere som er så redde for å dø av svineinfluensa.. -

Anbefalte innlegg

Skrevet

er dere like redde for å dø av vanlig influensa? Som er bevist farligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er vanlig influensa bevist farligere for gravide? Grunnen til at svineinfluensaen er farligere for gravide er jo fordi den setter seg så hardt i lungene (som allerede har nedsatt kapasitet pga plassmangel), det gjør ikke vanlig influensa. Vanlig sesonginfluensa er mer dødelig enn svineinfluensa, ja, men det gjelder stort sett gamle, og veldig syke, mennesker.

Skrevet

Det er nettopp dette som er så farlig, at folk uttaler seg om ting, uten å ha satt seg inn i tilgjengelige faktaopplysninger. Du kan ikke sammenligne svineinfluensa med vanlig sesonginfluensa. Da var jo ikke dette noe å ta på vei for. Men jeg går ut fra at du ser nyheter? Og de fleste her inne tror nok ikke at de skal dø. Men dessverre er det sånn, at en skikkelig runde med influensa (både vanlig og den nye), kan koste fosteret livet. Og da hjelper det ikke at svineinfluensaen slår gravide enda kraftigere ut enn sesonginfluensa. Det gir fosteret enda dårligere odds.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om en gravid kvinne som døde av vanlig sesonginfluensa. Men jeg har hørt om flere gravide som har dødd av sinveinfluensa. Fakstisk 6% av de som døde i USA var gravide og gravide som en gruppe er under 1% av befolkningen generelt.

Da er det vel ikke urasjonelt i det minste å være mer redd svineinfluensa enn vanlig influensa som gravid.

Jeg blir bestandig mer overrasket hvor uvitende det går an å være, når det er så mye informasjon og fakta tilgjengelig for oss.

Lykke til med håndvasking, da, det går helt sikkert fint.

Skrevet

Bare for å supplere her, så stod det i VG i går, at 10% av de omkomne er gravide. Dette er tall på verdensbasis. Men jeg er heller ikke spesielt redd for å dø. Jeg er mye mer redd for å miste barnet jeg bærer, dersom jeg blir liggende med influensa en ukes tid.

Men lykke til, alle mann. Jeg tror man må finne et svar som man kan leve med. Og for meg personlig, blir det irrasjonelt å lukke ørene for det Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Legemiddelverket, Den Norske Legeforening og WHO prøver å fortelle meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...