Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta min blir 10 mnd i November, og jeg lurer på hva hun egentlig kan få å spise til middag? Nå har vi slutta med middagsglass, for hun spiser sammen med meg. Kjempekoslig siden det bare er oss to på ettermiddagen. Idag og igår har hun fått erter, mais og gulrot kokt, + kokt pasta.. Må jeg unngå å gi henne små biter av pølser, kjøttkaker osv fordi det inneholder salt? Kan hun egentlig spise det meste nå i små porsjoner? Utenom kumelksprodukter og honning såklart.. Hun får heller ikke fisk. Vil gjerne høre litt om hva dere gir til barna deres å spise til middag, som er hjemmelaget. Får de biter eller moser dere maten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er straks 11 mnd og får fortsatt middagsglass som hovedmat.

Også får hun deler av maten vår når det passer... som oftest potet, pasta, ris, grønnsaker, salat osv. Men hun har fått smake på stort sett alt vi har hatt til middag.

Jeg er forsiktig med ferdiglagde kjøttkaker, karbonader, pølser osv fordi det inneholder mye salt. Likevel kjøper jeg som oftest Gilde osv likevel... (lat og dårlig tid om dagen...). Så da får hun smake litt.

Ellers har hun fått mye fisk (ovnstekt laks, kokt torsk, fiskegrateng, fiskeboller, seibiff - uten løk, osv osv) - føler det er "safere". Ellers har hun fått gryteretter, pannekaker, supper - tja alt vi spiser.

Men som sagt er det enda bare litt bonusmat. Hun får middagsglass som hovedmåltid.

Hun får biter - liker det best. :)

Og ja, jeg innbiller meg at jenta mi kan spise alt - med måte såklart.

Hun har ikke fått type taco, pizza og sånn...

Hun er også innmari interessert i hva vi spiser - så da må hun jo få smake! :)

Skrevet

Småtten min er 9 1/2 mnd. Jeg lager middag til ham selv, så han spiser et avent-beger med hjemmelaget middag sånn i tre-halv fire-tiden. Vi andre spiser som regel middag i fem-seks-tida, når pappaen kommer hjem. Da sitter småtten sammen med oss ved bordet, og spiser litt selv av det vi andre spiser. Jeg har ikke gitt ham så mye pølser, kjøttkaker osv ennå, pga saltet. Små smaksprøver har han fått, men bare små biter. Pasta, poteteter, kokte grønnsaker, fiskebiter (ren fisk uten salt) osv går ned på høykant.

Den middagen han får i tretida er most, men med litt biter i. Når han spiser med oss får han biter som han spiser selv. Veldig poppis! :)

Skrevet

Er det ikk her under "første leveår" hvor de står at barna nå kan spise

det samme som oss? (Minus salt, og honning og skalldyr)

Vår gutt på 9måneder, får stor sett det vi spiser hvis jeg ikke har laget

middag til han. (poteter grønnsaker, noen ganger kjøtt kylling eller fisk)

Han får det most, og i biter..

Bruker også et halvt middagsglass og fyller på med det vi spiser..

Ekstra pasta, ekstra potet, ekstra grønnsaker osv..

Synes det er blitt så koselig med maten nå som de kans spise det meste!

Skrevet

Kokt kjøtt, med sauser jeg lager selv og fryser i isternningsbrett.

Fisk kokt evt. med saus

ris

grønnsaker (brokkoli, gulrot, kålrabi, blomkål.

potet

I boken "spedbarnsmat" som jeg fikk på helsestasjonen står det ingenting om at fisk skal unngås?? Jeg har gitt fisk fra ca 6 mnd,da vi også innførte kjøtt, siden det var det som stod anbefalt i boken....

Lillegutt får det vi spiser ja, og har også gitt en halv kjøttbolle eller litt fiskepudding i middagen, men pga saltet kun få ganger...satser heller på rent kjøtt eller fisk som jeg krydrer litt under koking.

Jeg moser nå maten med gaffel. Kjøtt kutter jeg i små små biter og blander i.

Skrevet

Fisk kan spises fra 6 måneder, med mindre det er mistanke om allergi!

Skrevet

All mat type halvfabrikater er det kjempe masse salt i. Men kor forsiktige er dere. Tenker på fiskeboller å sånne ferdig prdukter??? er ikke den som lager så masse fra bunnen lengre nå som eg er akeina. Blir forhåpentlegvis bedre når pappen kommer hjem.Selv har eg problemer med å få i frøkna middag. Synest ikkje det er noe godt. Verken glass eller hjemmelaga. Spiser grøt og brødskiver ho som fast føde så ammer eg hojo sjølvsakt. Er stor og rund så eg stresser ikkje så fælt med middagen. men er kjipt når ho kun spiser max 3 sjeier før munnen er lukket...

Ho er 8.5mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...