Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 er i uke 25 og sliter enda med denne kvalmen :-( formen går som regel opp og ned- men er kvalm hver eneste dag med oppkast :-( var på kontroll for 3uker siden og da var vekta endelig begynt å gå opp- vvar 50kg, skal på kontroll igjen mandag og de siste 2ukene har vært så ille at den er gått ned til 48,5kg.. OG jeg er så redd og bekymra både for babyen og meg selv- er jo helt elendig :-( dette gjør at jeg stresse, får ikke sove og synes stort sett bare synd på meg selv- noe som resultere til enda mer oppkast og mindre matlyst! var på UL for 2uker siden og da var alt bra, og kjenner jo liv- så prøver å roe meg med det, men det er ikke så lett! føler stdig jeg når en grense for hva jeg i det hele tatt orker både fysisk og psykisk- og jeg er bare såå sliten! synes det er vanskelig å forklare til legen hvor dårlig jeg faktisk føler meg, noe som gjør at jeg gruer meg til hver legetime.. :-( er jo ikke det at jeg veide så mye før jeg ble gravid 53kg og 160 høy men når man kommer i uke 25 og veier 48,5- er det fortvilanes!!!! andre som sliter?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Huff, er ikke så langt på vei som deg, som sliter med oppkast selv og. Heldigvis får jeg i meg litt mat, men trodde virkelig at kvalmen skulle gå vekk i uke 13, men neida. Du må bare hoppe i det, og fortelle til legen hvor dårlig du er, når du ikke får i deg mat, så er det farlig, og du må kanskje legges inn på sykehus for å få næring, sier ikke dette for å skremme deg, men slikt kan bli alvorlig om man ikke tar tak i det. Jeg har selv gått ned 6kg. Hadde litt å gå på, så her er det ikke farlig enda, i tillegg får jeg i meg litt mat for tiden.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 som = men.. i øverste linje. Gikk litt fort i tastesvingene her.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Gått ned over 7 kg, men hadde over ti kg etter sist. Barnet tar som oftest det den trenger, det er du som går ned. Har du fått noen oppfølging på dette? Kvalmestillende eller noe, sykemelding? Var kvalm til dagen etter fødselen, håper ikke det blir det samme nå.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 har vært innlagt 3ganger pga dette, og da er jo formen grei- helt til jeg kommer hjem.. for da er jeg som regel utslitt etter å ikke få sove og jeg blir stresset av at det kommer 20 forskjellige i løpet av dagen å spør hvordan jeg har det- og så blir det tilslutt til at jeg sier jeg har det fint og føler meg god nok til å dra hjem! sist jeg var innlagt ble jeg lagt på rom m ei som var helt urolig og holdt det gående hele natta.. og da føler jeg at de hvertfall ikke skjønner noe av min situasjon når jeg ble lagt med henne! dessuten savner jeg sønnen og mannen så veldig mens jeg er der.. og ikke er det tv og blader blir jeg kvalm av å lese for da må jeg konsentrere meg, så dagene blir ufattelig lange.. så innlagt har jeg hvertfall ikke lyst å bli igjen :-/ HI
Gjest Filifjonka Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Slikt gjør deg elendig, og jeg sender min dypeste medfølelse. Jeg har hatt hyperemesis i alle mine tre svangerskap. I sv.skap nr to varte kvalmen helt til veene begynte. Ikke for å ta motet fra deg, men jeg tror du like godt kan innstille deg på at det er slik det er for deg. Ta det opp med legen og spør om du kan få kvalmestillende medisin. Så ber du om en sykmelding, hvis du ikke alt er sykmeldt da. Og så bruker du tida på å prøve å få i deg litt mat og drikke og komme til krefter. Dette er ikke farlig for babyen. Fosteret er en prioritert oppgave i kroppen din, og det er du som får svi. Trøst deg med det. Her er noen råd, basert på min erfaring. Jeg vet at enkelte har nytte av akupunktur mot svangerskapskvalme (men det funket ikke for meg). På helsekosten får du kjøpt akupressurarmbånd mot reisesyke, og det funker for noen. Sørg for at magen ikke blir helt tom. Ha en pakke kjeks på nattbordet, og spis en kjeks før du reiser deg om morgenen. Drikk mye! Blir du dehydrert føler du deg slett ikke bedre. Bland vann og cola , 50-50, rør ut alle boblene og spis med teskje. En teskje, vent for å se om det sitter, en teskje til, vent for å se om det sitter... Spis det du har lyst på, når du har lyst på det. Da kan det hende det sitter. Kjøp frisk ingefær, skjær to tynne skiver, legg i en kopp. Hell over kokende vann og la det trekke i 10 minutter. Drikkes som te. Hvis du syns det er vanskelig å snakke med legen, skriv det ned. Skriv ned hvordan du har det og hva som er problemet. Så kan du lese det opp for ham eller la ham lese det selv. Men når du har slitt såpass mye såpass lenge burde da legen ha tatt fatt i det før? Spesielt med tanke på at vekta di går jevnt nedover. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 er sykem. og har vært dette siden uke6- så begynner å bli veldig lenge nå! har prøvd flere kvalme still: postafen u/effekt, afipran- tålte ikke phenergan- sov neste 48 timer i strekk hehe og nå har jeg zofran- og den får jeg meg ikke til å ta annet enn hvis jeg MÅ noe spesielt, som å komme seg ut av hus innimellom så kanskje 1-2ganger i mnd....Grunnen til jeg ikke får meg til å ta den er for at den ikke er "testet" på gravid- så det anbefales jo egentlig ikke.. og av alle legene jeg har snakket med er det kun ca 40% av dem som sier jeg burde ta den- og det er litt skremmende! brukte det en del i 1 trim da men nå unngår jeg det.. men føler allerede denne ungen er "ødelagt" Ikke får den mat eller drikke, den er forgiftet av zofran og ikke minst grise vaksinen! :-/ HI.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Har hatt to svangerskap med den j**** kvalmen, med nr en gikk jeg ned nesten seks kilo. I uke 25 var jeg så sulten at jeg spiste, spydde spiste vidre og fortsatt i to dager med å bare spise å spy, men da ga kvalmen seg.. Var jo sjeleglad for at jeg kunne spise igjen.. Med nr to var jeg kvalm og spydde til uke 29, gikk ned 10 kg faktisk. Så fikk jeg en krass beskjed av gynokologen min at hvis jeg gikk ned 500 gram til så ble jeg innlagt og der måtte jeg bare bli. På et eller annet magisk vis så gikk det over rett etter. Til neste kontroll hadde jeg gått opp seks kg. Var sulten hele tiden når kvalmen ga seg.. Kroppen min er merkelig og jeg hater sykehus, what can I say??7 Heng in there. Ta kvalmestillende så du iallefall får i deg et måltid iløpet av dagen. Grønne epler hjelper mot kvalme, ispose på magen hjelper også litt. Spis kjeks eller knekkebrød hver time for da har du noe i magen hele tiden da skal man visstnok bli mindre kvalm (funket ikke for meg) Lykke til vidre!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 ps: svimte av noen ganger i siste svangerskap og jeg skal love deg det er verre å prøve å forklare legen din hvorfor du ikke kom å sa ifra før når du blir fraktet inn med ambulanse og er halvt i svime.. SI IFRA!!!!
Gjest Filifjonka Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Huff, jeg føler med deg! *trøsteklem* Det er en mager trøst, jeg vet, men tross alt: Du er over halvveis! For hver dag som går er du litt nærmere enden på det hele - fødselen. Og jeg vet hvordan du har det, jeg husker at jeg hang ut over sengekanten med hodet i en bøtte og tryglet mannen min om å la meg dø. Men det går over! Og det vil helst gå bra! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg gikk ned 14 kilo (bortimot 20% av kroppsvekten) og det er ingen problem for barnet i det hele tatt. Det er jævlig!!! når det står på, men det som "hjalp" meg er å vite at det ikke er noe som hjelper. Man har termindatoen og da er det over. Første måltid etter fødsel er sææært, alt smaker normalt igjen! Som min fantastiske fatlege sa til meg; babyen er som en parasitt som lever inni deg og stjeler ALT uten hensyn til deg. OG det er jo helt fantastisk!! Det jeg merket det på var at lagrene mine var helt tømt når han kom ut slik at melken min var ganske lite næring i. viktig å sjekke seg hos legen slik at du får elektrolyttene i balanse med jevne mellomrom. Lykke til, du har min fulle medfølelse, det var ingen av medisinene eller kjerringrådene som hjalp på meg heller. Men som det var verdt det ))
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 En bøtte med sympati fra meg. Jeg vet akkurat hvordan du har det, har gått gjennom det samme to ganger selv. Ta Zofran! Jeg tok det, og det hjelper på den måten at kroppen din får stabilisert seg nok til å ta til seg næring. Klarer du å få i deg næring jevnlig, vil du etterhvert føle deg bedre og bedre. Det psykiske ved å være så dårlig er ille å oppleve. Det å ha lyst til å ta abort, dø osv for å slippe å være så uendelig kvalm hele tiden er ikke gode føleleser å kjenne på når man ligger i sykesengen... Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå