Gå til innhold

Hva mener dere om barn i bhg som biter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg en en av de som dessverre har et barn som biter :(

Jeg syns det er helt forferdelig og jeg er så redd for at gutten min skal bli misslikt og få et rykte på seg i bhg av personalet ,de andre barna og foreldrene.

Han er 2 1/2 år .

Han har bitt to barn nå på kort tid ,

Jeg har nå tenkt til å ringe styrer og be om en foreldresamtale ,sånn at dette ikke skjer igjen og om det skjer ,hvordan bhg personalet skal reagere /håndtere min sønn .Jeg har ett par andre ting jeg skal ta opp også bla soving .Jeg har sagt at han SKAL sove ,men nå flere ganger på rad har han ikke sovet og da blir han helt umulig på ettermiddagen.

Er det for tidlig å ta det opp med bhg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du de bhg-ansatte bør gjøre da? Hva har du som forslag?

Det er fort gjort at de biter. Min sønn har blitt bitt tre ganger den siste uken. Det er desverre sånt som skjer:(. De ansatte hadde bare fått med seg den ene gangen, for det er vanskelig å få med seg alt, er jeg redd.

Hvis det er noen som til stadighet biter de andre, så håper jeg de har en eller annen plan om hvordan de kan håndtere det, men vet ikke selv hva det skal være. Kanskje andre her inne som jobber i bhg som vet?

Skrevet

Det blir fulgt mere med barnet slik at de voksne kan bryte inn før barnet biter og veileder. Personalet har ikke lov å si til de andre foreldrene hvem som biter- taushetsbelagt for at barnet ikke skal bli stemplet av de andre.

En gang flyttet vi barnet opp på større avd å da gav bitingen seg med en gang. Moren var stakkars helt fortvilet, så det er veldig viktig å berolige de å. Å prøve forskjellige metoder. Det er en fase noen barn går igjennom.

Skrevet

Hei!

Jeg synes du skal ringe bhg og be om en samtale slik at de også vet at du ser problemet og tar det alvorlig. Er dette et problem hjemme også, og har det vart i lang tid? Dersom det er et problem som har vart en stund er det nok lurt at dere sammen langer en "handlingsplan" over hvordan dere skal håndtere situasjonen. Det bør bli håndtert likt hjemme og i bhg. Bhg kan også kontakte PPT fagsenteret de er knyttet til (nå vet jeg ikke om andre kommuner enn oslo er knyttet til fagsentere da) og be om råd der. (trenger ikke å be om tiltak, bare råd og veiledning).

Selv har jeg vært borti denne problemstillingen flere ganger (jobber med barn på tiltak i bhg gjennom fagsenteret), og en fellesfaktor for de fleste av disse barna synes å være at de ikke klarer å uttrykke følelser ofte pga manglende/treg språkutvikling. Et godt råd kan derfor være å hjelpe barnet med å uttrykke seg når f.eks ser han blir sint eller lei seg. Dersom det er problemet kan det på den måten løse seg av seg selv. Noen barn biter pga oppmerksomhet, i mange bhg er det så mye å gjøre at barna føler de ikke får den oppmerksomheten de trenger, og da er negativ oppmerksomhet bedre enn ingen oppmerksomhet. Sammen med bhg kan dere forsøke å kartlegge hvilke situasjoner han biter i, det er første skritt for å få han til å slutte.

Lykke til!

Skrevet

Er glad det ikke er mine. Men jeg synes ikke noenting om det, er bare klar over at slik er det av og til. Fordi om mine ikke biter per i dag, så kan det endre seg raskt. Det har hendt at de biter hverandre, særlig minste biter storebroren sin, om han er for hard med henne. Men tror ikke de biter i barnehagen, har ikke hørt noe.

Eldste i barnehagen forteller at en jente som heter Kristine, biter. Jeg kejnner både KRistine, mora og goså besteforeldrene. Tror ikke at det er noe galt med oppdragelsen av den grunn. Niesa mi begynte plutselig å bite, helt ut av det blå. Ikke noe å stemple verken henne eller foreldrene for. Slik er det bare. Det går over.

Skrevet

Takk for svar alle sammen .

Han hadde en periode når han var ca 12-13 mnd som han bet veldig mye ,han bet meg til blods flere ganger og beit fetteren sin i panna så han fikk det store blåmerket .Men det var fordi han ikke hadde noe språk .

Nå er han 2 1/2 og har et godt språk og er flink til å gjøre seg forstått .

Men de to assitentene som jobber der snakker ikke så godt norsk og jeg tror han kan bli litt frustrert når de ikke skjønner han .Og det hjelper ikke at de ikke hører på meg ang soving .han går i en fam bhg .

Jeg har søkt om overføring til en annen bhg ,men det er lang ventetid :(

HI

Skrevet

Det er veldig vanlig at barn biter, særlig i 2 årsalderen.

Det er så lite vi som jobber i barnehagen kan gjøre med det annet enn å være der barna er for å avverge biting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...