Gå til innhold

Kjempeirritert

Anbefalte innlegg

Skrevet

i sommer gav vi besjed i bhg at barnet vårt på 2,5 ikkje skal sove på dagen i bhg. Han kunne då vere våken til 9 på kvelden og oppe 6. I helger uten dagsøv sovner han med en gang vi legger ham td 19.30 og sove til ca 07.00. Helt perfekt. Problemet er barnehagen. De har nesten til dagen klaga over at han er så trøtt i bhg og vi har sagt ok så får han få en dupp på maks en 10-15 minutt. Enkelte dager har de latt han sove 30 min for de mener han er så trett. Ungen er då turbo om kvelden og sovner da aldrig før 20.30 og gjerne opp igjen 06.00. Når eg sier fra igjen så ryter de over at det er sååå vansklig å vekke ham og at de ikkje har tid å sitte med ham då han bruker så lang tid på å våkne. Når eg sier han sovner mye bedre i friperioder/helg når han ikke sover så mener de han ikke har samme behov heime som i bhg. Vel dette er blitt et problem. Enkelte av assistentene tar det opp nesten hver dag. I dag stod ho og diskuterte i ca 15 min ved henting. Hun hadde en teori om at grunnen til sein søvn måtte vere at han var overtrett. Er skikkelig irritert no og sa at dersom det skal vere slik at barnet skal vere i barnehage for å sove så får vi finne ei anna løysing el slutte i jobb dersom vi skal vere våkne halve natta. Vi pleier å levere ca 08.30 og hente 15.30-16.00. Vel hva kan jeg kreve? Har faktisk lyst å klage. Idag vart jeg så irritert at jeg nesten begynte å grine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo faktisk sant at barna har en helt annen hverdag i barnehagen enn hjemme. Mange barn som fortsetter å sove på dagen i barneh mens de ikke sover på dagen når de er hjemme.

Når det er sagt så er det selvfølgelig dere som foreldre som bestemmer det!

Det er jo alt for sent å få lagt han kl. 20.30 så klart det bare blir tull!

Jeg hadde sagt klart i fra at han ikke skulle sove i det hele tatt så kan dere heller prøve å legge han før kl 19. hjemme. Foreslå å prøve dette en periode på 1-2 uker.

Legg det frem på en saklig og ryddig måte og forklar at dette har blitt til et stort problem for dere.

Lykke til!

Skrevet

Merkelig at han ikke får sove når han blir trøtt i bhg? Hvais han sover fra 20.30 til 06.00 er jo det mere enn nok søvn.

Skrevet

Jeg har sett barnehagen vår prøve å holde trøtte barn våkne... det er ingen lett jobb altså.

Har selv prøvd å vekke min 3 åring når han har sovnet. Det er ikke moro.

Skjønner at du er frustrert. men kjempeirritert?

Vær glad de ser hva sønnen din trenger du!

Min sønn sovner ofte før barne-tv. Hyggelig å ha litt tid sammen etter barnehagen også vel????

Sorry!

Prøver bare å se det fra en annen side!

Skrevet

en annen ting, du kan ikke sammenligne det å være i bhg og det å være hjemme. er du klar over aktivitetsnivået i bhg? er det rart de blir slitne sier jeg bare

Skrevet

Jeg holder med barnehagen her, jeg. Jeg har også et barn på 2.5 år som fram til noen uker siden sov en halvtime i bhg. Hun sovnet da for kvelden ca 21-21.30 og våknet ca 07. Vi var egentlig godt fornøyd med det, for da fikk vi ekstra masse tid sammen på kvelden. :o) Hun hadde helt klart behov for å sove i bhg, selv om hun ikke hadde sovet på dagen hjemme siden før sommeren. Sluttet selv å sove på dagen i barnehagen, og sover nå fra ca 20-20.30 til 07.

Regnes det forresten som å være våken halve natten hvis man må opp kl. 06? Dere kan da legge dere f.eks. kl. 22 selv og fortsatt få 8 timers søvn.

Skrevet

Slutte i jobb fordi dere må være våkne halve natta? Ungen sover fra 20.30 til 06.00 sier du jo?

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg. Og søvn fra 2030-0600 er som oftest altfor lite for en på 2,5år. 12 timer søvn er det de fleste trenger i den alderen, og når han da kun sover max 10 timer i døgnet sier det seg selv at han blir trøtt.

Og ofte er det slik at om man legger seg sent, våkner man tidligere og blir mer sliten/trøtt. En ond sirkel.

Jeg ville gitt klar beskjed om hvor lenge/max tid barnet mitt fikk sove og bedt de følge det til punkt og prikke i en periode slik at dere får testet ut om det fungerer. Om det ikke fungerer, må dere finne en annen løsning som fungerer for både dere og bhg.

Her legger jenta vår på nesten 4 år seg 1845 og sover til 07-0730. Og hun kan absolutt ikke sove mindre.

Skrevet

Her tror jeg at barnehagen vet hva som er best for ditt barn.

Har selv en gutt på 3,5 år og blir han sliten så han sovner i barnehagen, ja da skal han få lov til å sove!!

Hvem orker å holde et lite barn våkent når det er behov for soving?

Det hadde hvertfall ikke jeg orka...la den lille få sove, sier jeg...

Skrevet

Eg prøver å legge ham senest 19.30. De dagene han ikke har sove på dagan sovner han med en gang. Når han har sove i barnehagen jodler /roper og herjer han i senga ivertfall frem til 20.30. Det har og hendt han ikke har sovnet før klokka 22.00. Han er da lys våken og i kjempeform. Nei jeg mener fortsatt at bhg er redd for å miste deler av en rolig lunsjtid. Storesøster trenger litt alenetid med mor sin også og den prøver vi å ta når mindste har lagt seg men det blir veldig forstyrrende når mindste roper og herjer når vi f.eks skal lese bok til storesøstra. Jeg mener det er forsjell på barn og hva de trenger av søvn. Storesøster sov middag til hun var 3 og det funket helt fint. En annen ting og er at dersom han skulle vert så i underskudd på søvn så burde han vel vert trett og sur på ettermiddag og evt sovnet i bilen hjem. Gutten er som regel veldig aktiv og veldig blid hele kvelden.

Skrevet

Skjønner faktisk ikke foreldre som ikke lar barna få sove når de er trøtte i barnehagen?? Tror du virkelig de sier at gutten din er stuptrøtt fordi de mister en rolig lunsjtid? Ærlig talt.Synes du høres helt utrolig ut. Har en 1,5åring i barnehagen og han får sove akkurat så mye han bare vil. Enten det er 1 eller 3 timer for den saks skyld. Det er ikke rart han sovner med engang når han ikke har sovet i bhg, stakkars liten, han er vel stuptrøtt. Kanskje de ansatte i bhg vil din sønns beste?

Skrevet

Jeg heller nok mot å være enig med deg, syns det høres ut med lite søvn hvis han bare sover fra halv ni til seks og så bare inntil en halvtime på dagtid. Spesielt hvis det er sånn at han blir trøttere/mer sliten i bhg enn på fridager hvor tempoet er lavere. Skulle argumentet til bhg om overtrøtthet gjelde så henger jo ikke det sammen med at han har fått sove dagdupp? Er han så trøtt i bhg at han sovner av seg selv? Ville som ei lenger opp nevner lagt frem et forslag om prøveordning på 1-2 uker. Endring i rutiner er jo ikke gjort over natta, så kan godt hende han hadde blitt lettere å ha med å gjøre i den tiden han vanligvis sover på dagen, om han hadde fått prøve å ikke sove i en periode. Det er jo uansett ikke lenge til de fleste slutter med dagdupp uansett. Hos oss var det faktisk bhg som tok initiativ til å slutte med dagsoving, mens hun fortsatt klarte fint å sove hjemme. De hadde hvilestund da, sånn at de hørte lydbok og lå på matter på gulvet i overgangsperioden (dette var på nyåret da hun fylte 3 på våren).

Skrevet

Dattera mi er 2,5, og sover heller ikke om dagen når hun er hjemme (helger feks.). Men i bhg. må hun hvile i 30 min. Av og til sovner hun i løpet av den hvilestunden, av og til ikke. Men bare det å få slappa av i 30 min gjør underverker. Du kan ikke be barnehagen prøve det da? (Nå vet ikke jeg hvordan sovinga funker i deres barnehage, men). Og er ungen så trett at han sovner under hvilestunden, ja da ser jeg ikke bort ifra at han var sliten og trengte å sove...

Jeg kan til dels være enig med assisenten som sa at det kan komme av overtretthet at han er i full fart til langt på natt. Det er faktisk veldig vanlig at barn blir overvåkne når de er trøtte :)

Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir irritert. Sønnen vår driver også og slutter med dagsøvnen og heldigvis hjelper barnehagen vår oss med det. Hvis han får lov til å sove på dagen (selvom han kun sover 30min eller om han sover så lenge som 1time), så sovner han sent, ofte ikke før 21.30-22.00 og for han fungerer ikke det. Hvis han sovner så sent, så våkner han grinete dagen etter og er trøtt hele dagen etter. Sover han da fordi han er trøtt, så har vi samme problemet igjen på kvelden fordi han sovner sent og blir like trøtt dagen etter igjen.

Når han ikke sover på dagtid, så sovner han stort sett alltid før 19.30 og våkner blid og fornøyd dagen etter og stort sett er han blid dagen gjennom. Det eneste problemet er at hvis vi kjører bil mer enn noen få minutter på ettermiddagen, så sovner han i bilen og da har vi problemet igjen.

Når vi ga beskjed i barnehagen at vi måtte forsøke at han ikke sover på dagen så var de helt med på det med en gang og de sa at de skulle prøve å unngå at han sovner selvom barn i den første perioden uten dagsøvn blir veldig trøtte. Det er jo naturlig, for de sovner sent på kvelden fordi de ikke har behov for å sove på dagen, men likevel gjør det og så blir de trøtte fordi de sovnet sent dagen før. Et par uker med en unge som er trøtt rundt sovetid og på ettermiddagen, så går det stort sett over. De må finne en annen måte å avvikle lunsjen sin på hvis det blir et problem å gjøre det når ikke alle barna sover. I løpet av året kommer det til å bli flere og flere barn som ikke sover og da blir problemet bare større og større.

Vi er på andre uka "uten" dagsøvn nå og det har ikke fungert helt hver dag. Han har sovnet i vogna på tur i barnehagen og han har sovnet i bilen et par ganger og det har gjort at han har sovnet sent på kvelden, men i dag sov han ikke på dagen og nå sover han allerede. Regner med han våkner utsovd og opplagt i morgen og at det blir lettere at han ikke sover på dagen da.

Jeg ble forresten overrasket over at du fikk så mange negative svar her, men tror nok de fleste av de som svarer har barn som kan styre søvnen selv uten at det blir problemer og da ser de selvfølgelig ikke problemet med å la han sove på dagen heller.

Skrevet

Det er da altfor sent for en på 2,5 år å være oppe tl 20.30!!! 9,5 time på natten er IKKE nok søvn for en på 2,5 år.

Jeg skjønner HI veldig godt. Ikke bare er det for sent for et så lite barn å legge seg så sent, men vi voksne trenger faktisk litt alenetid på kvelden også. Det er ikke uten grunn at barn opp til 4 år er anbefalt å legge seg kl 19.

HI: Hvordan er han på ettermiddagene når han IKKE har sovet i barnehagen da? Surver han mye og virker veldig sliten og trøtt? Kanskje han bør ha en hvilestund UTEN å sove, slik at han kan hente seg inn litt men uten å forstyrre nattsøvnen. assistentene i barnehagen kan oppfordre til avslapping og ro i 30 min uten at han sovner.

Skrevet

Hei, veldig fint at det er noen som skjønner hva jeg snakker om. Det rare er at det er et par assistenter i bhg som ryter om dette veldig ofte. Det er avtalt at han maks kan duppe et kvarter på matte i kviletid. På samtale for en tid tilbake sier ped leder at det går greit. Jeg blir bare så frystrert når de dag etter dag skal klage til meg om hvor felt det er å vekke han og at de ikke har tid til å sitte med han. Jeg vet at det jeg mener er det rette for mitt barn.

Skrevet

Jeg forstår poenget ditt godt jeg. Hadde selv en veldig utfordrende periode da mitt barn sluttet å sove på dagen. Det var en 3 mnd tid hvor det ikke var lett å få det til å gå opp. Ungen sovnet klokken fem uten lur, klokken 23 om kvelden med lur. Det gikk seg til tilslutt.

Det jeg ikke forstår er hvordan du kan påstå du ikke får sove om natta når ungen sover fra halv ni til seks. Også forstår jeg ikke hvorfor du ikke er litt mer forståelsesfull for det faktum at det ER vanskelig og utfordrende med barn som sovner fordi de er slitne. Utover det får du ta en prat med styrer. Lykke til.

Skrevet

Vi sliter med akkurat det samme her, minstejenta er våken til halv ni og ni, og plager storesøster med dette. Greit nok at det er koselig å være sammen etter barnetvtid, som noen her skriver, men det får være grenser.

Skrevet

Med våken halve natten mener jeg f.eks at jeg jobber til 22.30 har så 30 mil å kjøre hjem og så legge meg. Jobber 3 skift og ja jeg legger meg gjerne kl 21-22 de dagene jeg får anledning til det. Ca 3-4 våkner gullet og vil inn i min seng -ok og så våkner han igjen klokka 6. Og ja jeg våkner uansett hvor jeg ligger i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...