Aprilbarn mamma Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Myte eller fakta: får man store fostre hvis vi spiser mye frukt. Jeg spiser frukt nesten hele dagen, men så er det folk jeg kjenner som sier at jeg må begrense inntaket, eller så kan jeg få veldig stor baby?
aloha83 Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg fikk beskjed av jordmor om å kutte ned på frukt siden det er så mye fruktsukker i det. Det kan visst gi stor baby... men om det stemmer vet jeg ikke. Det er ihverfall ingen løsning å kutte ut frukt hvis det får deg til å erstatte det med ekte sukker.
Bumblebeee Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Det sies vel at man ikke skal spise for mye frukt, pga fruktsukkeret. Men i mitt tilfelle hadde jeg kasta meg sporenstreks over sjokoladen hvis jeg ikke kunne trøkke trynet fullt av appelsiner Hehe. Da velger jeg å tro at fruktsukker er bedre enn vanlig sukker.
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Vel, i mitt første svangerskap hadde jeg totalt dilla på frukt, spesielt appelsiner. Og jeg spiste MYE frukt. Jeg fødte en liten prins på 3370 gram, så tror ikke frukten gjorde det helt store utslaget....
b77h Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Frukt inneholder mye mer enn bare sukker, så det høres overdrevent ut å ikke anbefale å spise det. spesielt hvis erstatningen da blir sjokolade. Men eks druer kan man jo begrense seg på, ekstra mye sukker i de. Og prøv å variere m grønnsaker, salater og sånt. Vi trenger ekstra vitaminer og næringsstoffer nå, og frukt er bl.a en bra kilde til det.
Fifrildi Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg kjøper ikke den med at man skal minimere fruktinntaket som en hovedregel. Det er ganske mye mat som omdannes til sukker i kroppen som hvetemel, stivelse (feks fra poteter) og en haug raske karbohydrater som hvit ris og vanlig pasta. Hvis man har utviklet svangerskapsdiabetes derimot er det noe helt annet - da er det bare å kjøpe Fedon Lindberg sin bok og begynne å kjøpe frukt med lav GI Jeg leser at flere har fått dette rådet fra jordmor om å spise maks to frukter om dagen uten at blodprøver og urin har indikert problemer. Personlig er det en jordmor jeg ville hatt problemer med å ta seriøst etter det...
DK+2 Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg spiser frukt uten dårlig samvittighet, greit nok, jeg kunne sikkert ha byttet ut mer av frukten jeg spiser med grønnsaker. Men ærlig talt, det er da andre ting man kan spise som er verre enn frukt!
husmus &2 Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har seriøst dilla på clementiner om dagen og jeg eier ikke begrensninger, så det går endel ned. Forrige gang hadde jeg sykt dilla på druer og spiste kanskje 1 kilo hver dag. Det var nok i overkant, men jordmor sa at det var da bare greit, men jeg "glemte" å nevne at jeg spiste 1 kilo liksom... Han var forresten 3600. Lang og slank, så det spilte ingen rolle her, men det er vel som med alt. Alt med måte liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå