Tre jenter søte små Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 som har hatt det selv eller har barn / kjentfolk som har hatt det?
Gjest sug lut Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Har kjent et par barn med det, uten at jeg er noen ekspert på noe vis. Hva lurer du på?
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 tror sønnen til en bekjent har det... måtte gå på cellegift osv... El er det helt feil.. ganske sikker på at d var pga d... hmmm Går veldig bra m gutten nå.. Før måtte moren bære han hele tiden, han var sen grovmotorisk osv....
Langt-i-fra-perfekt Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Ja min venninne har en sønn med det, han er stor nå da, men hatt det hele tiden. Så det stemmer nok det...men hva lurte du på?
Tre jenter søte små Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2009 Ene jenta vår noe problemer. Først var det i foten, inntåing, har fått innleggsåle. Og nå er det albuen. Hun kan verken bøye den helt ut eller helt inn (stopper ved ca 90 grader). Dert kom plutselig for noen uker siden. Så ingeting på røngten. Hun er under videre oppfølging, men er selvfølgelig veldig bekymret for hva det kan være. Spørsmålet er vel egentlig om det er mye smerter og om man kan fungere noenlunde som andre barn?
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Les dette: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2836 Vanlig RA (revmatoid atritt) kan påvises ved blodprøver hos ca 75 % av leddgiktspasienter. Jeg vet ikke om det er likt for JRA (barneleddgikt) pasienter. Isåfall skal det være positive utslag både på noe som heter CCP og noe som heter RF (revmatoid faktor) i blodet. Det at de ikke kunne se noe på røngten er ikke så rart om det i tilfelle skulle være JRA. Det tar ofte litt tid før man kan påvise skader på leddene. Får hun behandling fort kan permanente skader unngås i stor grad. Viss din datter allerede er under utredning er jeg sikker på at hun er i gode hender. Det finnes en spesialavdeling for barneleddgikt på Rikshospitalet. Det finnes jo mange andre tilstander som kan gi de symtomene du nevner så det er ikke sikkert at hun har leddgikt. Barneleddgiktspasienter har generelt mindre smerter enn de med vanlig RA. Men det er klart dette er individuelt. Dessuten blir ca 50% helt friske før de når voksen alder, mens de resterende 50% utvikler RA. Så er det viktig at du er klar over at dette er et område i vestlig medisin der det stadig skjer utrolig store fremskritt. De som fikk barneleddgikt for 20 år siden hadde en helt annen fremtid enn de som får det nå. Det er positivt.
Tre jenter søte små Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2009 Takk for svar! Jeg prøver å ikke søke for mye på nettet. Det er skummelt å lese seg opp til sympomer og sykdommer, hehe. Vi får se hva legene sier. Håper bare det ikke tar for lang tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå