Gå til innhold

Tverrleie- noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos jordmor på mandag fikk jeg bekreftet mine mistanker om at lille gullet mitt ikke lå helt som det skulle inne i magen (termin på lørdag som kommer). Hun fant ikke noe hodet nede i bekkenet.. hun fant ikke hodet i det hele tatt.. (Bra at jeg har sett på ultralyden at han HAR hode.. hihi..) nei fra spøk til alvor.. Hun tilkalte en annen jordmor på helsestasjonen, og hun ble heller ikke helt klok på hvordan han lå. De ble enig om at det var skråleie/seteleie.. men nå lurer jeg på om han ligger helt på tvers.. det kan virke sånn.. magen min har helt merkelig fasong.. og det er skikkelig vondt når han snur og vender på seg der inne.

Noen som har erfaringer med dette med tverrleie/skråleie?

Jeg har erfaring med setefødsel, da min datter på seks år kom ut med rompen først.. Men er litt bekymret nå hvis han ligger på tvers.. Har termin på lørdag som kommer, så det begynner jo å nærme seg nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer på dette selv jeg....gutten min har ligget med hodet ned inntil en uke siden- da la han segg på tvers- det fikk jeg ogspå bekreftet på UL...jeg er ikke kommet så langt som deg, jeg er snart 36 uker, men redd han ikke skal snu seg igjen....

jeg har lest på nettet at om vannet skulle gå skal man legge seg ned og ringe føden.... og at ligger baby i tverrleie når fødsel er i gang og babyen ikke snur seg så blir det keisersnitt... og at i uke 36- ligger baby med rumpa ned eller på tvers så skal man inn på vurdering på sykehuet m tanke på keisersnitt.... men dette er hva jeg har lest når jeg har googlet tverrleie - vet ikke hvordan det er i "real world "

sa ikke jordmor noe om det??

Skrevet

Når jordmor ble usikker på hvordan han lå, ringte hun til KK.. hun snakket om at hun ville ha meg opp der for å sjekke det på UL. Men på KK sa de at siden jeg hadde hatt setefødsel så trengte jeg ikke det. Da måtte jeg bare vente å se hva som skjedde. Jeg vet jo at bekkenet mitt er stort nok for setefødsel.

Men lurer litt på om jeg skal ringe til jordmor nå og forklare at jeg mistenker tverrleie. For hun snakket jo om skråleie/seteleie.. Når hun snakket om skråleie sa hun at babyen ville finne veien ned med rumpen etterhvert som det nærmet seg fødsel, at han ville "bane" seg vei.

Jeg frykter at vannet går og at jeg ligger her med tverrleie, og at det ender med hastekeisersnitt.. Tror jeg må ringe til jordmor jeg.

Skrevet

hva sa jordmor??

Skrevet

Var hos jordmor idag.. og hun klarte fremdeles ikke helt å finne ut hvordan han lå. Hun skjønte min bekymring og ringte igjen til KK.

Har fått time på poliklinikken i morgen så da skal de se på ultralyd hvordan han ligger, så må vi vel bare ta det der i fra. Så det blir spennende..

Får virkelig ikke håpe det er tverrleie..

Skrevet

ok bra du får en sjekk da- man har nok av bekymringer før en fødsel - så får man eliminert en av de så hjelper det :o)

krysser fingra for at han har snudd seg!

Skrevet

Babyen min la seg i tverrleie i uke 37. Samme dag som det ble oppdaget fikk jeg time til keisersnitt som ble tatt 14 dager før termin. De ga meg ikke noe valg heller, ettersom snuing er forbudt pga høy risiko i det landet jeg fødte.

Skrevet

jeg vil være 36+1 neste uke, da skal jeg til jordmor- om min fortsatt ligger i tverrleie så ønsker jeg hun skal ringe til sykehuset hvertfall å høre åssen praksis de har der.... vil ikke risikere å gå til fødsel med baby på tvers jeg heller....

Skrevet

Da ser det nok ut som det går mot setefødsel på meg.. ble konstantert skrå/seteleie på ultralyd idag.. er jo ikke ideelt men alt er jo bedre enn tverrleie tenker jeg..

Den lille imagen er ikke så rent liten heller visstnok.. han er ca 4400 allerede.. termin i morgen så håper jeg ikke må gå så lenge over..

og så håper jeg fødselen begynner med rier.. hvis vannet går er det jo litt skummelt med sånn navlesnorfremfall (tror det heter det?)..

Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at du ikke ønsker keisersnitt?

Skrevet

Det blir jo alltid sagt at det beste er å føde vanlig, keisersnitt er ikke alltid ukomplisert.. selv ved setefødsel.. hvertfall ved KK oppfordrer de meg til å prøve på det..

selvfølgelig, hvis det oppstår komplikasjoner så er jo ofte løsningen keisersnitt.. men de prøver i det lengste å unngå det..

Jeg har født i seteleie før og som de sa på poliklinikken idag, så vet jeg og vi at jeg kan klare det igjen, selv om babyen er større denne gangen.. har ble målt til ca 4400..

så jeg ønsker å prøve å føde vanlig, men om det blir keisersnitt så er det jo ikke noe krise.. det viktigste er jo selvfølgelig at lillemann kommer seg trygt ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...