Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Har dere budsjett? Full oversikt over hva som faktisk går ut? Sparer dere litt til uforutsette ting? Vi hadde en periode som vi levde akkurat på smertegrensa for noen år siden og da bestemmte vi oss for å ta tak i det. For å få full oversikt over hva vi faktisk brukte og hvor vi tapte penger så skrev vi ned ALT vi brukte penger på i tre måneder. Det krevde jo litt, men fy søren hvor mange tusen som bare forsvant på tull. Gikk over alle kassalapper for å finne ut hva som ble handla på impuls og selv om jeg mente at jeg slavisk fulgte handlelister så snek det seg alltid inn noe ekstra.. Med å gjøre dette så fant vi ut hvor vi kastet vekk pengene og hva vi brukte penger på, da var det jo egentlig ganske lett å ta tak i forandre det og få en bedre økonomi. Vi har fortsatt budsjett og det går fortsatt sport i å komme inn under budsjettet. Vi koser oss masse både i matveien og med aktiviteter og det beste av alt er at vi faktisk har råd til det! Det er aldri tomt for penger på kontoen selv uforutsette utgifter har vi råd til fordi vi vet det skjer. DEt er så godt å slippe å bekymre seg for økonomien!!!
Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Vi har et budsjett ett eller anet sted, men er lenge siden vi oppdaterte det sist nå. Vi er ikke de som kaster bort så mye penger på tull uansett, og vi både betaler ned ekstra på lånet, har satt av til BSU til begge to og sparer hver mnd, så synes vi er flinke jeg :-) Vi kjøper det barna trenger av nye klær og utstyr og det vi har lyst på av mat, men kjøper lite av ting de ikke trenger. Litt det samme med oss.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Enig med deg HI. Det viktigste er ikke hvor mye penger man har, men hvordan man bruker de. Vi har fast rutine med å handle en gang i uken. Vi kunne handlet sjeldnere, men vi har ikke dårlig råd, så vi handler det vi vil en gang i uken for å ha ferskvarer. Hvis jeg hadde hatt mindre å rutte med ville jeg valgt å handle en gang i mnd. Å ha budsjett er jo ikke det samme som å bruke minst mulig, men det å vite hvor mye man bruker. Superviktig!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har hatt det slik dere hadde det før, helt til de siste månedene. Nå har jeg tatt grep, og fordelt alle regninger til hver måned. Og faste trekk hver måned på det som det kan gjøres med. Slipper store regninger enkelte måneder. Har likt ut hver måned. Prøver å følge budsjett, men ikke alltid like enkelt;) Har tenåring i hus, og det forverrer en del ser jeg;) Men har det mye bedre enn tidligere, for der er faktisk jevnt over mer penger alle måneder. før var det slik at de månedene de store regningene kom(forsikring, TV, strøm osv), så hadde vi ikke nok til annet enn minimum. Nå har vi like mye de månedene de regningene skulle kommet, som vi har de andre månedene. Og dette er deilig:) Det lønner seg å ta de små grepene for hver måned, for de forenkler hele året:) Målet mitt er å få dette til å fungere slik at det faktisk er noe til overs som kan spares til det vi har lyst til. Det skal gå, men trenger en liten innkjøringsfase:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå