Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 får jeg da ca. 52 uker (inkl. 3 uker før termin), eller blir fars 10 uker trukket fra min perm slik at jeg sitter igjen med ca. 42 uker? Altså langt mindre enn et års svangerskapsperm.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 FRA WWW.NAV.NO: Hvor lenge kan du få foreldrepenger? Hvis fødselen er 1. juli 2009 eller senere er stønadsperioden for foreldrepenger 46 uker med full stønad eller 56 uker med 80 prosent av full stønad. Hvis fødselen er før 1. juli 2009 er stønadsperioden 44 eller 54 uker. Det valget som gjøres når stønadsperioden starter gjelder for hele perioden og for begge foreldrene. En uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales ikke stønad for lørdager og søndager. Det er viktig å være oppmerksom på at totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent uttak er lavere enn hva som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekning. (http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel) Du sitter igjen med 46 uker permisjon ved 80% uttak. Så kommer vel ferie i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Du har rett på 3 uker før og 6 uker etter fødsel, far har rett på 10 uker, resten er felles og ikke "dine". Men dersom far ikke tar ut sine 10 uker så faller de bort ja, og bare i spesielle tilfeller kan de overføres til mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå