Gå til innhold

Skremselspropaganda....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for at vi alle skal ta informerte valg, og jeg mener enhver må selv velge hva som er riktig for seg og sin familie.

Det som forundrer meg, er de to sterke motpolene her inne om hvorvidt man skal ta eller ikke ta svineinfluensavaksine.

De som er motstandere av vaksinen, hevder uten at det er dokumentert, at mange har allerede dødd av vaksinen. Ja, det har vært dødsfall i etterkant, men det foreligger ikke noe bevis på at det er en sammenheng. Videre henvises det til blogger laget av motstandere.

De som er for vaksinen, spiller på faren for dødlighet også blant friske mennesker, og det at mange har dødd her i Norge i forhold til resten av Europa. Man blir møtt med overskrifter som: "Nå har enda en person dødd av svineinfluensaen".

Resultatet blir at folk sitter igjen med en følelse av å være redd uansett valg. Vi blir livredde for å ta vaksinen, og vi blir livredde i tilfelle vi skal få sykdommen. Da er vel neppe hensikten oppnådd?

Hvis noen ber om opplysninger, skal man selvfølgelig få for- og imot-argumenter. Det jeg reagerer på er alle de enkletstående innleggene som for meg ikke føles opplysende, bare skremmende.

Jeg er selv i den gruppen som nå sitter og er nervøs, uansett valg jeg foretar meg. Jeg skjønner at vaksninen kan ha mange negative komplikasjoner som er udokumentert, og jeg ser at sykdomsbildet er ganske så alvorlig for mange mennesker. Jeg ønsker allikevel ikke å la meg skremme til det ene eller det andre.

La argumenetene være opplyste og saklige...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg tror litt av problemet for oss alle er at vi ikke helt vet hvordan situasjonen med influensaen kommer til å utvikle seg i Norge. Kanskje blir det ikke så fryktelig mange syke, og da er det kanskje ikke nødvendig med vaksinen til mennesker utenom risikogruppene.

Kanskje blir frykelig mange syke, og en del alvorlig syke, da er jo vaksiner mere aktuelt.

Vaksinen for svineinfluensa er som en vanlig velprøvd sesonginfluensavaksine med noen få unntak. Den inneholder fragmenter av svineinfluensavirus (fordi det er det den skal beskytte mot). I tillegg inneholder den en liten dose kvikksølv for å forhindre bakterievekst i vaksinen. Og en dose skvalen (som for ordens skyld ikke var i vaksinene som amerikanske soldater fikk i gulfkrigen) som er på nivå med det vi får i oss i maten i dag.

Dersom man er i risikogruppen for å bli syk synes jeg man bør tenke seg nøye om hva man gjør. Vi vet at 1/3 av de som blir alvorlig syke ikke tilhører risikogruppene, og vi klarer ikke å "plukke ut" de som potensielt kan bli syke ut i fra en befolkning.

De aller aller fleste vil alikevell oppleve å kun få en mild versjon av svineinfluensaen dersom de blir syke.

Lykke til med valget ditt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...