Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Vi skal pusse opp rommet til jenta på 8 år. Hun er ganske moden av seg, og vil absolutt ikke ha rosa eller noe dollete på rommet sitt. Hun elsker hester! Vanlig firkantet rom med et vindu, vindusveggen har umalt panel, men den skal males. Trenger tips til nøytral farge, og gjerne en som står godt til, for har litt lyst til å lage en "kontrast"-vegg (bare at den ikke skal være kontrast, men passe til..hehe) Av møbler er det meste i lys bøk. Klesskap og nattbord i hvitt. Også gulvet skal skiftes.. Tips til det trengs også, laminat/parkett/gulvbelegg/teppe og farger.. På forhånd takk for tips!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Helt enig i en grønnfarge- passer veldig fint til lyst treverk syns jeg. Du kan jo tapetsere en vegg med "voksen"tapet og male resten(passe til tapeten). Eller hva med å bruke fototapet? https://tapetshop.secure.flexiweb.no/page/frontpage/ Slår ett slag for gulvbelegg som er lett å holde rent+lunt/ mykt å gå på.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Jenta mi er like gammel som di, og hun har en helt nydelig og lys grønnfarge på veggene:) Resten er hvitt og litt lyst og mørkere tre(kommode, bokhylle og skap). Koden på den er S0515-G40Y (merket er Lady). Denne fargen er rett og slett beroligende på et soverom, gjør det feminint, men samtidig er det IKKE rosa(som var kravet her, også). Hun har ingen kontrastvegg, men skal du absolutt ha en, så er jo f eks lys antikk eller noe et alternativ:) Eller en mørkere tone av den grønne. Det kan de nok hjelpe deg meg på butikken:) Til gulvet anbefaler jeg faktisk gulvbelegg med tanke på lettere rengjøring, men jenta her har laminat i en eik-farge. Mener du får gulvbelegg som er ganske så likt i mønster. Artig å pusse opp:)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har foreslått grønn til henne, men det skulle hun i alle fall ikke ha..hehe hun er en bestemt ung dame, det er det som gjør det så vanskelig! Hun sier hun vil ha alt hvitt, men jeg synes det er litt kaldt, og vil ha inn litt farge, om så bare en nyanse av gult eller grønt. Det var så mye lettere å male rommet da hun var tre år..hehe
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har sett på tapet med hester på, men de er såpass dyre at jeg har slått det i fra meg, for hvem vet, om to år er hun ikke interessert i hester lenger.. Så jeg har bestemt meg for å bestille to litt store lerretsbilder av henne på hesten "hennes"(begge er jo egentlig mine da), og et av hennes og min hest sammen.
Lilleleen Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Sense har en lys,varm gråfarge som heter sommersne. Vi har malt med den på det som skal bli barnerom. Den er veldig lys, men ikke hvit ) kanskje den kan være noe?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Søkte den grønnfargen opp, og den var skikkelig beroligende og lun! Trnger jo ikke å ha en kontrastvegg, var bare en ide jeg hadde. Kan jo male f.eks panelveggen i en litt mørkere nyanse, eller i noe helt lyst.. Jeg har "kranglet" litt med samboer om laminat vs gulvbelegg, hvor jeg vil ha det sistenevnte. Men vi får se, det er han som må legge gulvet, så han får bestemme det..hehe
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Lys lilla syns jeg blir litt kjølig, hun har et ganske kaldt rom fra før, og ønsker å gjøre det litt lunere. Men tusen takk for tips!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Anonym 08.24 her. Jenta mi har grønnfarven s1010-G10Y på sitt rom. Deilig farve. Kanskje jenta de ser for seg GRØNN og ikke tenker at det er veldig mange forskjellige nyanser. Dere kan hente inn farveprøver på papir og så kan dere også kjøpe små farveprøver til ca.50 kr stk på en eller tre dere vil prøve ut først. Andre jenta min har en rosa vegg og tre vegger i farven vanilje. Det går jo ann å ha 3 hvite vegger og en i vanilje eller lys toscana som en annen nevnte.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Det må jeg sjekke ut! Sommersne, faktisk!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #13 Skrevet 29. oktober 2009 Hvor dyrt da? Du trenger neppe mer enn to ruller på kun en vegg.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #14 Skrevet 29. oktober 2009 Pen farge, men litt for mye blått i etter min smak, har et rom i nesten samme farge, og det skal males når det skal bli babyrom igjen! Jeg foreslo å ha tre vegger i vanilje og en vegg i fargen glamour.. (sterk rosa farge), men det ble nedstemt med en gang. Heldigvis egentlig, for det ville nok ikke blitt bra.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #15 Skrevet 29. oktober 2009 Den tapeten vi så på kostet nesten to tusen for en hel vegg med et bilde på. Og det er nesten hele budsjettet vårt til dette rommet.. Vi har snakket om å bestille det som en overraskelse, men da får pappaen bekoste det..hehe
Alltid Skrevet 29. oktober 2009 #16 Skrevet 29. oktober 2009 Mange gode forslag her til deg Men kan ikke du ta henne med til en fargehandel, se litt i brosjyrer og få litt hjelp. Kanskje hun lettere kan se for seg hvilke farger som er fine (feks grønn;)) og får høre på noen andre enn mammaen På gulvet ville jeg valgt det som var i resten av huset slik at det blir helhetlig. Har dere feks eikegulv, så velg det, enten parkett eller laminat.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #17 Skrevet 29. oktober 2009 Hvor får du sjekket ut farvekodene?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 Hvis hun vil ha hvite vegger så gi henne det.. MEN velg en eggeskall hvit. Gulvet tar du valnøttlaminat, det gir varme. Panelveggen hvitvasker dere, det kan dere også evt gjøre med de andre tre møblene også. For å unngå at rømmet føles kaldt og sterililt så kjøper du tilbehør med farge. Et pledd, noen puter, litt fynky bellysninge og skrivebordstilbehør. Dessuten kan du ha hestegardiner til ved å gjøre det sånn. Ville også ha rammet inn en eller to hesteplakater for å gjøre det personlig. En annen ting er at det er mye enklere å forandre hele rommet igjen ved å gjøre basen nøytral, neste gang hun vil pusse opp rommet så handler du pledd, puter, gardiner i andre farger, skifte ut bildene på veggen..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Vi er i fargehandelen ca en gang i uka minst, siden vi holder på å pusse opp resten av huset også, men hun vil ikke se på fargene engang. Føler kanskje at hun bare er veldig lei av oppussing, og vil ha sitt eget rom i fred, for hun vil helst ikke male eller fikse noe på det.. Men det blir jo så godt å ha det gjort!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #21 Skrevet 29. oktober 2009 Gode tips, så absolutt! Liker valnøtt, som jo er litt mørkere enn f.eks eik. Kommer nok til å male panelet, da det er stygt pga bilder som har hengt på veggen og etterlatt lysere felt, tror ikke det forsvinner med bare hvitvasking.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #22 Skrevet 29. oktober 2009 Du får kjøpt rensing, slik at du kan få bort det meste av slike fargeforskjeller på panelen:)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #23 Skrevet 29. oktober 2009 Ok da forstår jeg hvorfor du trodde at farven s1010-G10Y ser blå ut for det farvekartet jeg får opp ligner ikke i nærhetenen av hvordan den er. Den ser ikke blå ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå