Gå til innhold

Migrene hos småbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nokon som har erfaring med det?

Var til nevrolog med lille (straks 2 år) i dag. Ut ifrå symptomene mistenkte han migrene, men han sa han hadde ikkje heilt nok til å stille diagnosen og ville derfor sjå det an nokre mnd til.

Er det tilfeldigvis nokon her som veit kva som skal til for å stille diagnosen når barnet ikkje snakkar (godt nok til å forklare)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg vet ikke, men håper han tar feil da. Men tok de EEG på barnet ditt?

Skrevet

Jeg har antagelig medfødt migrene.

Det ble slåt fast da jeg var ca 5 år, men moren min mener hun burde skjønt det da jeg var 3. Hver gang vi kjørte i lavt sollys sa jeg "mamma dum", noe jeg aldri ellers sa. Flimrende lys er en skikkelig trigger.

Jeg ville også våkne for meg selv (rolig) og ikke brått. Da var jeg visst grinete lenge etterpå (noe jeg visstnok ellers aldri var)

jeg kastet opp en del og var mye "lyssky".

tips:

pass på bruk av solbriller/skyggelue når det er sol.

nok drikke

ikke sjokolade, begrens sitrusfrukter.

regelmessige måltider (hver 3. time)

prøv å få til at hun slapper av før hun sovner, så hun ikke strammer noe når hun skal sove.

testing skrev en annen her om.

ps! Det finnes veldig gode medisiner nå, b.a. maxalt. Da jeg var barn var det bare smertestillende å få.

Skal du gi smertestillende, anbefaler jeg naproxen.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, dei tok EEG av jenta vår pga nokre "anfallssuspekte episoder" i sommar, det var ingen unormale funn, men dei skal ta eitt EEG til for å vere sikre på at dei kan utelukke epilepsi.

Jenta vår er og lyssky, begynner å sutre om ho får sol på seg, griner om vi skiftar bleie på golvet like under ei lampe. Ho drikker godt og eter ofte, sovnar alltid greitt om kvelden - ligg og syng for dokka osv. Virkar ikkje anspent.

Skriker 1/2 - 1 timar 2-3 gongar i veka på dagtid og 1 - 3 timar 4-5 gongar i veka på nattestid. Av og til har ho heile dagar eller netter der ho stort sett sutrar, av og til har ho heile dager der ho er i super form, eller netter der ho søv heile natta i strekk. Ho kastar ikkje opp, dekker augene med armen/hendene når ho skriker på dagtid.

Nevrologen ville ikkje sette ho på migrenemedisiner, då dei er blodtrykksregulerande, og han var ikkje sikker på diagnosen. Vi har gitt ho paracet og det fungerar som regel bra, så legen sa vi kunne fortsette med det, men veksle mellom paracet og ibux for å unngå "paracethodepine" pga langvarig bruk. Skal på kontroll om 4 mnd, men har fått telefonnr vi kan ringe dersom det blir verre og vi vil ha timen framskunda.

Men brukar ein EEG til å diagnostisere migrene? I såfall skjønar eg godt at legen ikkje ville medisinere i og med at EEG såg heilt normalt ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...