Gå til innhold

Har du opplevd svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan det fortonet seg? Hvordan merket du det?

Jeg har fått øket blodtrykk 130/90. Er dette mye tro? Det er mer enn jeg har hatt tidligere.

Hvordan merker man forløpet tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke "slått ut i full blomst", men sjekkes jevnlig og har gjort det i flere uker alt. 130/90 er ikke alarmerende høyt. Jeg ligger på 140/97, litt proteinspor i urinen og ødem på 1, men ikke fått SVF av den grunn ennå. Man merker nok ikke alt for mye, men svimmelhet, "prikker" foran øynene, sterke smerter i magen oppe og hodepine skal man være vàr på.

Skrevet

Jeg fikk SVF rett over termin sist, da hadde jeg pluss 3 på urin, 2-3 i ødem og blodtrykk på 140/90 (tror jeg, mulig jeg husker litt feil på blodtrykket, men det hadde ihvertfall økt endel fra hva det pleide å ligge på). Jeg kjente at jeg var litt sliten i kroppen, men ikke noe veldig ellers, litt hodepine kanskje, men det er jo ikke så mye søvn på slutten heller.. Da jeg ble gravid denne gangen, skrev jordmor bare en kommentar på svangeskapsskjemaet om lettere SVF på overtid sist med spørsmålstegn bak. Hun mente det ikke var så alvorlig siden det kom såpass sent og at verdiene ikke var alvorlig høye.. Ved akutt og alvorlig SVF får man ofte veldig sterke smerter øverst i magen, pannehodepine, veldig økte hevelser, høyt blodtrykk og protein. Men ved begynnende SVF føler man ofte en uvelhet, noe hodepine foran i hodet/bak øynene i tillegg til det man sjekker hos legen/jm. Har en venninne som fikk akutt SVF, hun ble veldig dårlig på bare få dager, sluttet helt å tisse, hade kjempevondt i hode og ble sendt til riksen i helikopter da de målte blodtrykk på 220/140... Hun svevde i tre uker og fikk blodtrykksenkende intravinøst, guttene ble forløst i uke 27 og den ene tvillingen døde... Men det er veldig sjelden og skjer oftest tidligere i svangerskapet, så det var ikke ment for å skremme deg. Det var bare en hvis det er veldig alvorlig, så merker du det veldig godt. Og ellers er det bare å følge med og ta kontakt med føde/lege om du er usikker. Jeg skal til jordmor idag og har mistanke om at det begynner noe... Urinen var grumsete og jeg har vondt bak øynene og kjenner meg litt uvel, har mye vann i kroppen også, så jeg er spent på blodtrykket... Blodtrykket ditt er litt høyt, undertrykket skal vel helst ikke over 90, så pass på at du blir ekstra godt fulgt opp og følg godt med på formen din generelt og spesielt det med hodepine.. Når skal du til neste kontroll? Ble litt rotete svar dette, litt tidlig ennå:-)

Skrevet

Jeg har bare 24 dager igjen til termin nå. Men kjenner igjen flere av symptomene nå. Men ikke noe alvorlig.

Skal på ny kontroll i neste uke, nettopp pga blodtrykket.

Men jeg har nå begynt å få litt "press" bak øynene og vondt i hodet. Har ikke hatt det slik før.

Veldig greit å se hvordan dere andre har opplevd dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...