Gå til innhold

Symfyse-fundusmål som ikke har vokst på hvertfall 3 uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde 26 som mål for 3 uker siden, (målte da hos en annen jordmor enn min egen siden vi var på sykehuset på ekstra ul og sånn.)

Idag var jeg på kontroll hos jordmor, og målet er fortsatt 26.

Idag er jeg 31+5 og jordmor mente at dit men ikke lavere, så skulle på kontroll igjen om 2 uker.

Men når jeg kom hjem og så på papirene mine så jeg at hun har krysset for litt feil på papiret. Hun har skrevet 31+5 men på tabellen for symfyse-fundusmål har hun krysset en uke kortere altså 30+5 omtrent, og da er det mitt på laveste skalaen, men hadde hun krysset for på riktig uke, så hadde det endt opp en bit under skalaen.

Skal selvfølgelig ringe henne imorgen tidlig og høre hva hun har og si, men er lenge til morgenen så jeg tenkte høre om det er noen som har vært med om dette før?

Har egentlig ny ultralyd 22 november, men lurer på om det kanskje er lurt med en ekstra sjekk nå da for sikkerhetskyld eller om det er trygt og vente de ukene?

Alt sto bra til på ul for tre uker siden, men fikk en ny sjekk rundt uke 36 for og følge med på vann mengde og størrelse siden mitt forrige barn var lite ved fødsel + at det var litt lite fostervann uka før hun ble født allerede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært med på dette. Symfysemålet sluttet å øke, tilbake to uker senere og fremdeles ikke vekst. Inn til ultralyd, foster alt for lite, innlagt, lungemodningssprøyter, mulighet for keisersnitt. De vurderte det til å være såpass bra at jeg fikk reise hjem igjen men tilbake på sykehuset to dager i uken for grundig ultralydundersøkelse frem til hastekeisersnitt seks uker før tiden. Tenker jeg skremte deg nå, men du spurte. Tror nok det er mange som også opplever dette hvor målet begynner å øke igjen og alt går som normalt. Det aller viktigste er at de oppdager eventuelt vekstavvik så fort som mulig for da kan de vurdere hvorvidt det er trygt for barnet å være i magen. Klok av skade så hadde jeg ringt i morgen og bedt om å få ekstraordinær ultralyd om det hadde vært meg. Håper du ikke bekymrer deg for mye nå!!! Det går sikkert helt fint, men greit å få sjekket det opp. Lykke til!!

Skrevet

Takk for svar. Ja det blir og ringe jordmor imorgen tidlig og høre hva hun har og si. Regner vel med at det blir en tur inn for sjekk igjen da kanskje.

Skrevet

Ble hverken tatt på alvor eller målt på nytt idag. Er lei av dårlig oppfølging fra jordmor og har byttet til ei annen. Skal på ny kontroll hos ny jordmor imorgen, så håper vi finner ut av det da.

Men ønsker gjerne flere svar så lenge mens jeg venter på morgendagen.

HI

Skrevet

Rart at det bare er debatter og krangler som blir svart på her inne, men når man ønsker andres erfaringer, gode tips og råd og noen og prate litt med angående noe man gruer seg over og er bekymret over så er det umulig og få noe respons.

Men får vel bare venne meg til at det er sånn det er.

Skrevet

Min historie var helt identisk med den ovenfor. Rundt uke 26 begynte sf målet å flate ut på kurven. Fikk ultralyd i uke 28/29 hvor de fant et lite foster.

Fosteret hadde da sluttet å vokse, så var det en måned med sparketester hver dag, samt ultralyd annenhver dag i en måned. Jeg også fikk lungemodningssprøyter, i tilfelle det skulle bli hast. Etter en ultralyd undersøkelse så sa de NÅ, nå skal han ut, og det skal skje i hu og hast. Så ble det en måned på nyfødt intensiv, og hjem kom vi lenge før termin, med en bitte liten og heldigvis helt frisk baby.

Å følge med på sf mål, sparking, følelse av liv, ultralyd etc. kan være helt kritisk om det skulle være at barnet vokser dårlig. Det er helt fantastisk hvor flinke de er på sykhusene, og alt hva de kan. Fordi om fosteret slutter å vokse, vil det fremdeles utvikle seg, lungene vil modnes, og sugerefleks og matinstinkt vil utvikles. De prøver å holde igjen til uke 34 når lungene er ferdig modnet. De følger med for å finne det beste skjæringspunkt for når barnet har det best innenfor og utenfor magen.

Krev ultralyd. Er jordmor vanskelig, må du dra på sykehuset og si du kjenner dårlig med liv, så får du både sparketest og ultralyd. Det er særlig ultralyd som er svært viktig, da måler det blodgjennomstrømning, øksigentilførsel og fosterets velvære. Ta det alvorlig da det er avgjørende å følge ekstra godt med om det skulle være noe galt.

Skrevet

Hei igjen. Jeg som svarte deg igår. Jeg kjenner ei som ikke ble tatt alvorlig av jordmor, og barnet døde i hennes liv sent i svangerskapet p.g.a. manglende næring. Så jeg ville bare ha presset på til jeg fikk en time til ultralyd. Også i helsevesenet kan de gjøre feil, og det er bedre å sjekke en gang for mye mener jeg. MEN: hun som mistet barnet sitt følte nedsatt aktivitet i magen. Vær derfor bevisst og kjenn etter regelmessige tegn på liv. Hvis du merker at nå er det lenge siden du kjente spark så tar du kontakt med legevakten e.l.

Selv fikk jeg en glimrende oppfølging og alt gikk veldig fint med barnet. Hvor langt er du på vei? Du skal ikke bekymre deg for mye. Alt skal nok gå helt fint, det er bare viktig at man blir bevisst på det dersom ikke alt er helt som det skal være. Føler med deg, fryktelig slitsomt å gå rundt og bekymre seg...

Skrevet

Jeg lå under nromalområdet flere uker, og var på flere kontroller og ultralyder der alt var bra, men barnet var lite. Jordmoren min sa at av alle som hadde symfysemål som ikke vokste på 2-3 uker, så var det de aller færreste det var noe galt hos. Men det skal sjekkerst med ul. kan jo også være de to jordmødrene har målt ulikt. Ikke alle som gjør det på samme måte.

Når babyen min kom var hun forresten ikke spes liten. Hun var 3.268 g og kom et par dager før termin.

Skrevet

Når jeg gikk gravid med første hadde ikke hun lagt på seg på 3 uker, da fikk jeg ul som viste navlestrengen og blodgjennimstrømingene der for å se at alt var bra. Og at hun fikk næring. Gjør de ikke slikt lenger?

Håper du får skikkelig undersøkelse og at alt er bra =)

Skrevet

Mitt symfysemål stoppet opp i uke 35, og det ble tatt veldig alvorlig av legen min. Han bestilte ul på sykehuset til meg dagen etterpå. Fosteret hadde et vekstavvik på mer enn -25 %, så ble nøye overvåket frem til termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...