ungmortil3 Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Er 19 år og har en liten gutt på 8 mnd. Har kun fullført vg1 og skal tilbake på skolebenken etter sommeren 2010. Nå for tiden lever jeg på overgangstønad som jeg motar ifra nav, men denne har jeg kun rett på frem til feb. 2012. Ønsker og gå høyskole, men er veldig usikker på hvilke muligheter jeg har i forhold til økonomisk støtte osv.. Noen som vet noe om dette ?
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Du kan få utvidet overgangsstønaden med 2år til når du ikke har no utdannelse fra før.
2smågull Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 man kan søke om utvidet os i 5 år om man trenger den utdannelsen..og det regner jeg med du gjør. for du går sikkert på almennfag el hva det heter.. om du får yrkeskompetanse etter endt videregående får du ikke stønad til høyskole..
ungmortil3 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2009 Skal begynne på helseservicefag og deretter gå almennfaglig påbyggning, så bare det utgjør 2 år. Deretter blir det evnt høyskole, men hvor mange år jeg vil bli gående der vet jeg enda ikke.
ungmortil3 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2009 Har også hørt det er noen skoler som tilbyr gratis barnehage for studenter, noen som vet noe om det?
MissB&babyM Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Hei:). Jeg er også alene og skal ta utdannelse..Har derfor undersøkt litt. Jeg tror du har rett på dette: Overgangstønad i tilsammen fem år hvis du tar nødvendig utdannelse-altså utvidet i to år. Stipend og lån fra Statens lånekasse. Barnetilsyn. Mulig det er mer,men det kommer jeg ikke på nå. Håper det hjalp deg litt:)
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Hvis du skal begynne på helseservicefag, så blir du jo utdannet etter 2år? Som enten helsesekretær, tannhelsesekretær eller apotekteknikker. Så da får du yrkeskompetanse og da får du ikke utvidet overgangsstønaden i 2år til. Du har den nå frem til 2012, det går an å få den videre i 6mnd til når det er nødvendig, vet veninnen min fikk det når hun ikke fant seg no jobb. Deretter er det sosialstønad man kan få.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 får man tittelen helsesekeretær osv etter 2 år? må man ikke ha 2 års praksis også? jeg har gått yrkesfag og det har ingen ting å si så lenge jeg ikke har fagbrev.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Mamma til 2 gutter-<-@: Nei hun blir ikke utdannet etter 2 år hvis hun går på helseservicefag også tar allmenn påbygg. Har gått samme linje. For å bli utdannet som helsesekretær, tannhelsesekretær eller apotekteknikker må man ta en av de linjen 3 året på vgs, men det skal ikke hun, hun tar allmennpåbygg 3 året
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Forklarte meg litt dårlig ;O) GK Helse og sosialfag, VK1 Helseservicefag, så på VK 2 kan man velge om man vil ta 1 av de 3 linjene eller Almennepåbygg ja. Jeg valgte helsesekretær, men har jo aldri jobbet som det, så for meg hadde det lønt seg å ta almennepåbygg etter 2året, men jeg kunne ikke se inn i fremtiden så ;O) Så hvis du vil på høyskolen, så lønner det seg for deg å gå almennepåbygg etter 2året på Vgs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå