petrapjusk Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skal slutte å amme gutten min på 9mnd. Ammer bare morgen og kveld, og har tenkt til å kutte ut begge samtidig (startet egentlig nå i kveld). Føler ikke at jeg har så veldig mye melk. Skal jeg pumpe bort sprengen? Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få minst mulig spreng? Gutten min er vant til å få flaske når jeg ikke er tilstede. Vi har gitt han nan 1 hele tiden. Bør han få nan 2 istedet? Har tenkt til å gi flaske morgen og kveld. Er dette nok melk? Han spiser to måltider med grøt, et brødmåltid og middag. Han drikker vann til alle måltidene. Litt mange spørsmål, men håper at noen kan svare...
Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Jenta mi sluttet frivillig å amme når hun var ca 9 mnd. Da hadde vi nettopp nattavvent henne, og plutselig ville hun ikke ha mer i det hele tatt. Hadde da den siste tiden kun ammet morgen og kveld. Og da kun den ene puppen! Følte ikke jeg hadde så mye melk, men ble litt spreng for det. Jeg håndmelket bort den verste sprengen om morgenen i dusjen, var litt ubehaglig og sprengt første uken, men så gikk det gradvis over. Etter to uker ca var det normalt igjen:) Jeg fikk råd om å håndmelke så det ikke gjorde vondt, men ikke mer. Og det funket for meg iallefall. Nå er snuppa straks 11 mnd og hun får stort sett mme til hvert måltid. Vi veksler mellom nan 2 og nan 3, ettersom hva de har på butikken:) Hun drikker bare av glass - og antar at hun får i seg mellom 200 og 250 ml i løpet av dagen. Hun har også fått vann til måltidene, men siden hun drikker mye mer mme enn vann og siden hun bare har lagt på seg 60 gram siste 3 mnd så får hun nå mme til hvert måltid, og vann imellom:) Hun spiser for øvrig en 1/2 - 1 skive i 7 tiden, 1 porsjon grøt i 9 tiden, 1/2 middagsglass i 12-tiden og 1 middagsglass i 15 tiden. 1-2 skiver til kvelds. Og litt fruktmos, sviskemos og frukt/grønnsaker utenom. Matglad prinsesse ja:) Lykke til:)
petrapjusk Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2009 Takk for svar:-) Får kanskje begynne med nan 2 eller 3 da. Mini legger godt på seg, så det holder sikkert med vann til måltidene. Utfordringen er å få han til å drikke nok... Sånn sett er det nok lettere med melk. Han får melk tidlig morgen, en brødskive i åttetiden, grøt i ellevetiden, 3/4middagsglass i halv tretiden, grøt halv seks/seks og flaske før han legger seg ca halv syv. Spiser litt frukt utenom måltidene. Matglad han her også:-)
Nagilimia Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Sakset fra blomstres tråd: Forskjellen på mme1, mme2 og mme3 Mme1 og mme2 er begge morsmelkerstatninger, mens mme3 er en tilskuddsblanding som skal brukes sammen med annen kost. Mme1 er et fullverdig produkt. Det betyr at den inneholder alle vitaminer og mineraler som et lite barn trenger for å leve. Man trenger altså ikke bruke mme2. Det går fint an å bruke mme1 hele mme perioden. Dersom barnet er småspist på grøt/mme1 etter fylte 6 måneder kan det være et poeng å bruke mme2 for å få i seg nok jern. Dersom barnet spiser godt med industrifremkalt grøt og mme1 etter fylte 6 måneder trenger man ikke gå over til mme2. Tilskuddsblanding har andre krav til sammensetning enn morsmelkerstatning. Morsmelkerstatning er en fullverdig ernæring som skal dekke alle barnets behov for næringsstoffer. Det gjør ikke mme3, som er en tilskuddsblanding og skal brukes sammen med annen kost. Mme3 er ment som et alternativ til kumelk fra 10 måneder når barnet spiser et variert kosthold. Mme3 inneholder de samme næringsstoffene som kumelk, men har mer jern og en bedre protein- og fettsyresammensetning tilpasset det voksende barnet. For mer detaljerete forskjeller for de forskjellige merkene, sjekk www.flaskeposten.org
hurra1234 Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Da jeg slutta bare gikk jeg til jeg følte en pupp var så sprengt at den måtte tømmes litt, også gav jeg henne den. Men ganske raskt kunne det gå over et døgn mellom hver gang. Og til slutt bare absorberte kroppen melken tror jeg. Min er 9 md. Hun får melk på natta enda. Kanskje ikke bra, men sånn er nå det. 180 mml ca 05.00 120ml før lunsjduppen 150 ml før leggetid. I tillegg: stor porsjon grøt kl 9. middagglass kl 2, brødskive kl 5. grøt kl 19.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå