Gå til innhold

synsforstyrrelser


thankful

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det bare meg som sliter med synsforstyrrelser i forbindelse med graviditeten?

 

Jeg bruker til vanlig linser og har til og med byttet linsetype et par ganger (til enda dyrere og bedre typer) fordi jeg har fått så ekstremt tørre øyne. Særlig når jeg våkner for å gå på do om nettene, er øynene så tørre at jeg knapt klarer å blunke, og det selv om jeg bruker dråper før jeg legger meg... Det som er litt skummelt er at jeg ikke ser klart på avstand lenger. Skikkelig merkelig. Ting jeg så klart før, er tåkete. Det kan godt hende at det er fordi jeg er ekstra trøtt og sliten.

 

I dag tidlig så jeg plutselig tusenvis av små lysende, flakkende objekter mens jeg sto på badet, og under et møte på jobben i ettermiddag, hadde jeg plutselig kun tunnel-syn (jeg så ingenting av det som er i nederste del eller på sidene i synsfeltet klart) pluss at det var sikk-sakk streker på halvparten av alt jeg så. Det varte kanskje i 5 minutter eller mer.

 

Har noen andre opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei:)

merker at jeg ser dårligere nå, enn tidligere. Bruker til vanlig lesebriller, men merker at det er på avstand jeg nå ser dårligst. Noen jeg jobber sammen med kunne fortelle meg at de måtte begynne med briller etter å ha født første barnet. Om dette er tilfelle eller ikke, vet jeg ikke, men skjer så mye annet rart i kroppen, at man skal ikke se bort ifra det:)

 

Har også vært plaget med "lysglimt" Virker som jeg ser stjerner av og til. Mest når jeg bøyer meg, men kan også komme når jeg sitter helt i ro.

I følge min jordmor kan komme av ett lite BT-fall/lav BT ( jeg har normalt BT på alle kontrollene), lav HgB ( min er litt lav ) eller så kan jo Venacava Syndrom gi BT-fall selv når man sitter i ro fordi barnet trykker/klemmer av store årer når det strekker på seg eller lignende. Begynner jo å bli litt dårlig med plass der inne:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg sliter også med synsforstyrrelser og svimmelhet, holder på å bli gal. Er nesten kronisk svimmel. så kan jeg ha en fin time, så er det pån igjen. Mye av dette skyldes spenninger i nakken. Er til behandling 2 gagner i uka, og det er helt jæ.... vondt. Rene fødselssmertene.

Plutselig kan jeg også få slike lysglimt, men det har blitt bedre etter noen behandlinger, så er jeg bare velsig svimmel....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er visst veldig vanlig når man går gravid. En venninne av meg er optiker og jeg har måttet bytte til de dyreste og beste linsene(one day acuvue tru eye(anbefales veldig mot tørre øyne da de er myke og våte hele tiden)) for å overleve pga tørrhet. Jeg ser heller ikke klart på avstand lenger, noen dager er det så ille at jeg ikke ser teksten på tv'n, alt blir bare grøtete. un anbefaler å ta en synstest hvsi ting blir FOR ille, men vær klar over at noen uker etter fødsel kan ting rette seg opp igjen til det det var før du ble gravid. Hos noen blir forandringene mer permanente, men da hadde de antakelig skjedd uansett.

 

Håper du klarer å leve med de forandringene som er den tiden som er igjen. Ta ent. en tur til optikeren din og sammen kan dere vuredere hva som er best for deg. For noen er det eneste alternativet å gå over til briller under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja dette skjedde med meg i dag også, helt merkelig altså! Jeg var på jobb også plutselig fikk jeg små svarte prikker som svevde i lufta foran meg. Det varte ikke lenge kanskje i et minutt eller noe. Jeg ble ikke svimmel men fikk litt vondt i hodet etterpå. Vel er vel ikke noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...