La Perla Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Datteren på 12 har feber, hodepine, sår hals og vondt i brystet. På skolen hennes er det påvist svinepels hos både lærere og elever og hele skoleklasser er borte pga sykdomnen. Vi har Tamuflu som vi kan gi henne. Er det noen her som har vært i samme situasjon og har gitt dette til barn? Hun er jo relativt stor da, og er i tilllegg høy for alderen,.så de bivrkningene som man nevner som grunn for å ikke gi det til barn (angst, mareritt osv), er kanskje ikke lite hyppige hos så store barn? Jeg er litt i tvil, men hun ble syk i går kveld, og den må gis innen 48 timer, så vi må jo bestemme oss. Pandemitelefonen er stengt for kvelden og jeg orker ikke mase på noen legevakt med sånne spørsmål.
La Perla Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #2 Skrevet 28. oktober 2009 Det var det ingen som kunne svare på? Kanskje ike så rart, på et babyforum ;-) Vi har forresten bestemt oss for å ikke gi det til henne, siden hun ikke har noen alvorlige symptomer og ikke er i en risikogruppe. Venninnen hennes er også syk med samme symtomer, bare at hun ligger 2 dager foran min jente, og hennes symtomer er heller ikke alvorlige, så det går nok veldig fint uten. De kan jo også godt ha noe annet, selv om store deler av skolen har svineinfluensa....
smil og vær gla Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Hei, min jente er 11 år, og hun fikk tamiflu forrige uke da hun hadde influensa-symptomer. Begynte på tamiflu samme dagen som influensaen brøt ut, og dagen etter var hun mye bedre. Gikk helt fint med henne, men kastet opp noen ganger etter første tablett, litt vondt i magen etter andre (dagen etter) men har i dag tatt siste på 10-dagers kuren og har ikke hatt flere bivirkninger. MIn jente er forresten liten og spe.... Om det var svineinfluensaen eller ikke vet vi ikke, men hun er ihvertfall frisk igjen.
La Perla Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2009 OK, hmmm. Fikk dere av legen? Jge tror likevel ikke vi gir til vår jente, selv pm det er godt mulig det er den svineinfluensaen. Jeg snakket med noen på en sånn telefon for medisinske spørsmål, og damen der da at hun ikke hadde gitt hvis det var hennes datter (TROR hun fikk med seg at barnet er 12 år). LItt vanskelig avgjørelse, egentlig, for man kan jo bli verre etterhvert, men foreløpig er det ikke så ille med henne, så jeg tipper hun blir ganske mildt rammet hvis det er den. Hun er dessuten en del plaget av vondt i magen til vanlig, så tabletter som har det som bivirkning er nok ikke så bra for henne. Jeg blir litt usikker igjen nå, men....
smil og vær gla Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Hei, Ja vi fikk det av legen, han nevnte ikke noe om hverken bivirkninger eller noe han. Jeg spurte om hva vi skulle gjøre vis hun reagerte, og fikk til svar at vis hun reagerte veldig så måtte vi ta kontakt igjen. Som sagt ble det litt oppkast første kvelden, men jenta mi har også en veldig følsom mage. Men vet ikke helt jeg hva som kan være "farlig" med tamiflu, med tanke på alle som blir så veldig syke så vil jeg heller ha litt bivirkninger av tamifluen enn ett barn i respirator, blir liksom som å velge mellom to onder. Ihvertfall når vi ikke får vaksine med det første, siden vi ikke er i noen risikogruppen. Har også to mindre unger og får de influensaen så kommer jeg til å spør etter tamiflu til disse også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå