Gå til innhold

Ville dere tatt vaksinen 5 dager på overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer veldig på om jeg skal ta den eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kommer til å tenke på noe Uglemamma sa, at hennes jordmor hadde sagt: hvis du tar den, og så får feber som bivirkning, og SÅ går i fødsel, så kan det bli litt vanskelig mht å tolke hva som er årsaken til feberen! så hun hadde blitt anbefalt å vente til etter fødselen med å ta den, rett og slett sånn at hvis man hadde feber ifm fødsel så vet man at det ikke "bare" er influensavaksinen sin skyld men kan skyldes noe mer alvorlig. :)

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg har 11 dager igjen til termin og tror jeg har bestemt meg for å ikke ta den. Jeg blir gal av å høre om den. Skal slutte å se nyheter.. Det skremmer jo vettet av en stakkar.

Skrevet

jeg hadde faktisk gjort det.. Babyen får jo "vaksinen" selv, og den vil virke de første 6 mnd. Nyfødte er jo mere utsatt for å bli syke pga umodent immunforsvar.

Skrevet

Jeg tok vaksinen i går, 5 dager på overtid.

Hadde ikke planer om å ta den, men da jeg var på kontroll hos jordmor anbefalte hun vaksine siden jeg er i god form.

Som nevnt her så vil babyen ha imunitet når den kommer ut, og en baby møter jo gjerne mange mennesker den første tiden. Greit å slippe å tenke på om noen kan smitte den lille.

Jeg ble øm i armenhvor jeg fikk vaksinen, men ikke merket noe mer.

Hadde jeg gått i fødsel i natt hadde jeg nok vært påpasselig med å informere om at jeg var nyvaksinert.

Skrevet

jeg har tenkt litt på det, jeg har 5 dager igjen til termin... men jeg velger heller å ta mine forhåndsregler nå de siste dagene og heller vaksinere meg rett etter fødsel. Dette fordi jeg vil ikke utsette babyen min for de virkestoffene... og jeg er litt redd for å bli litt dårlig i etterkant av vaksinen. Men etter fødsel vil jeg helt klart ta den for å beskytte meg selv og andre.

Skrevet

Jeg gjorde det - en uke før termin. Har slitt med bivirkninger som hodepine, litt feber og slapp.Men langt fra så ille at jeg ikke hadde fikset fødsel. Godt å ha det gjort!

Skrevet

hadde termin i går, venter med å ta den til etter jeg har født..

Skrevet

Skjønner dilemmaet ditt. Regner med du har tilbud om å få den f eks i morgen?!

Hør på legekontoret eller der hvor du evt skal få den. Så noen her skrev at man kunne få den rett etter fødsel i stedet, men tilhører vi noen risiko gruppe da? Trodde vi da måtte vente til den ordinære vaksineringen begynner. Men det er bare sånn jeg har forstått det altså;)

Tror det er noe i detmed at babyen får immunitet i hvertfall for en tid hvis vi tar vaksinen mens vi er gravide.

Skrevet

Nei. Ville ikke det. Jeg har 3 uker igjen til dato og skal ikke ta den. Mulig jeg tar den etter fødsel, men enda ikke tatt noe standpunkt der.

Skrevet

Jo fortere du får tatt den jo bedre beskyttelse vil babyen ha etter fødselen. Du begynner å produsere antistoffer ganske raskt og for hver dag blir dere begge bedre og bedre beskyttet. Hvis du tar vaksinen: hvis du går i fødsel de første 2-3 dagene informerer du bare jordmoren din om at du er vaksinert slik at de vet dette under fødselen. Da kan de vurdere hvorfor du har feber. Det var det jeg ble rådet til både av jordmor, lege, pandemitelefon og sykehus. Rekker du å ta vaksinen før du føder - så gjør du det!

Skrevet

Hei

Jeg tok vaksinen sist mandag, har termin om ca 2.5 uker. Jeg var som deg, tvilte lenge på om jeg skulle ta den eller ei. Avgjørelsen kom da jeg leste at en barneavd på en sykehuset i Østfold er blitt smittet, både ansatte og barna som var innlagt. Da tenkte jeg mye på den nyfødte og tok den for å gi henne noe antistoffer. Tanken på å ha en syk nyfødt var ikke til å bære. Jordmor skrev i helsepapiret at jeg hadde tatt vaksinen + dato for det, så fødeavd vil få de infoen.

Gjør det som du selv føler er riktig, jeg skjønner godt at du tviler. Har vært der selv.

P.S: eneste bivirkningen jeg fikk var ømhet i stikkområdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...