Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jenta vår holder på å få tenner. To tenner nede ser helt hvite og fine ut, og nå er hun i ferd med å få den ene oppe. Jeg har sett tannen ved noen korte anledninger, da jenta er veldig skeptisk til å la noen komme i nærheten av munnen sin. For meg ser det ut til at den har et felt som er gulere enn resten. Noen som vet om dette er normalt før tennene kommer helt opp? Den er ca halvveis ute.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg hadde sånn selv, men det skal sies at min mor syntes tannpuss var unødvendig.. Fikk saft og alt mulig. Mine voksentenner er kjempefine! Begynte selv å pusse tidlig. Min yngste datter var så uheldig å tryne TO ganger, og slo faktisk de små fortennene opp i tannkjøttet igjen. Blod og tårer. Men de kom ut til slutt, men misfarget. Da de blivende tennene kom, hadde den ene et "hakk". Mulig de to "oppslåingene" skadet den blivende tanna, er ikke sikker. Hun har blitt godt fulgt opp, og det ser bra ut. Mulig hun må få fasett på den etter hvert. Kanskje hun har slått seg, din også.. Melketennene skal jo ut igjen, så det er stor sjangs for at de nye blir helt perfekte!
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Hun har ikke falt og slått seg i ansiktet bortsett fra når hun i forrige uke falt mot gitaren når jeg satt på stuegulvet og spilte gitar. Hun fikk ikke noe merke av noe slag så jeg syns det er rart at hun skal ha fått skade på tannen. Jeg har ikke pusset denne tannen enda fordi den begynte å komme opp for noen dager siden. Hun er 10 mnd, og jeg pusser de to tennene nede. Huff, håper det ikke har blitt noen skade på tennene hennes av noe slag.
Gjest sug lut Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Misfarging kan skyldes høy feber i en for tennene kritisk periode. Hilsen mitt misfornøyde barns tannlege... ungen ville gjerne hatt helt hvite, men håper på de nye tennene...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Dattera mi hadde slike gulflekkete tenner, men de er hvite nå når hun er 2.5 år i alle fall.
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Takk for svar. Hun har bare hatt feber en gang i sitt liv, og det var nå nettopp da tannen var på vei ut. Hun hadde da bare 38,9. Jeg får vente å se, det er lettere å se det ordentlig når hele tannen er ute.
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Hun driver forresten og biter gummene sammen, sannsynligvis fordi det klør. Det har ført til blåmerke på tungespiss og kanskje også at hun ødelegger fortannen med de tennene nede da? Hm.
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Anonym 18:20 Så de var gulflekkede når de kom opp også har det forsvunnet gradvis? Det var jo i alle fall godt å høre Har du fått høre noe om hvorfor?
Bunnies by night Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Er ikke uvanlig med flekker på tenner. Det kan være begynnende karies - men tvilsomt er jo det siden de er på vei opp;) Ellers kan det være mye fluor i vannet etc... heller ikke så sannsynlig. Eller det kan ha skjedd under emaljedanningen(og er ikke farlig). Hilsen meg som har en sønn med en tann med flekk på - og en far som er tannlege.
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Takk for info Bunnies Vi er begge religionsvitere med menn som er selvstendige innen kunst og musikk og med barn med flekker på tennene da altså.. Jeg har som sagt ikke sett så veldig godt etter, for hun kniper igjen munnen det beste hun kan. Mannen min mener at det ikke er noen flekk der, så vi får bare belage oss på å vente til tannen kommer så pass ut at vi ser den godt når hun smiler.
solei Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Min jente har alltid hatt det.De er gule når de kommer opp nederst. Tannlegen sier det er tannstein og vi har fjernet litt en gang. Min drikker aldri saft og brus.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Aner ikke hva sånn misfarging kommer av. Min sønn fikk kjempeskryt av tannlegen for fine tenner på 3-års kontrollen. Han har allikevel en tann (jeksel) med misfarging / tannsten. Jeg nevnte at den tannen kom slik ut, og da svarte tannlegen at de visste ikke hvorfor enkelte tenner kom ut med defekt, men at det kunne dreie seg om feber. Datteren min har brukt veldig lang tid på å få sine tenner. Hun er to år straks, og får nå hjørnetennene. Fortenne nede kom bare ut litt, og var slik lenge før resten kom ut. De tennene har misfarging / tannsten på det området som har ligget under tannkjøttet. Aner ikke hvorfor. Har vært veldig nøye med tannpuss og de får ikke saft / brus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå