Gå til innhold

Foreldresamtale i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til sønnen min skal det være foreldresamtale på fredag. Det er 2,5 ansatte på avdelingen hans (altså to i 100% stilling og 1 i 50% stilling). Hun som er pedagogisk leder har vært sykemeldt fra 2 uken i August og har så vidt møtt min sønn. De har erstattet henne med en assistent mens hun er sykemeldt.

Nå skal vi inn til foreldresamtale og da skal den pedagogiske lederen komme inn og ha denne samtalen. Det er jeg helt imot. Jeg vil mye heller ha samtalen med en av assistentene, som faktisk kjenner gutten min, enn en som knapt vet navnet hans. Da synes jeg barnehagen overdriver viktigheten av formell utdannelse. Jeg bryr meg fint lite om en tittel og et diplom. Jeg ønsker foreldresamtalen med en som kjenner sønnen min, og kan diskutere hans situasjon i barnehagen basert på egne erfaringer.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ped. leder kan vel være med samtidig som ass. er der?

Det ville jeg ha foreslått for barnehagen.

Skrevet

Hos oss så skriver vi assistener loggbøker, for slike situasjoner som denne. Vi har også avd.møter på forhånd, der vi tar opp barna, så foreldre får mest mulig informasjon om sitt barn. Ped. leder formidler dette videre til foreldrene. Grunnen til at ped. ledere har disse samtalene hos oss er at de tar det på sin ubundene tid. Dvs den tiden de ikke er sammen med barna. Da slipper vi å "miste" en voksen fra avd. pga foreldresamtale :o) kan hende det er sånn i bhg deres også.

Skrevet

Jeg hadde også foretrukket å ha samtalen med en som kjente barnet...

Skrevet

Det har vel også noe med at ped leder er utdannet i å ha sånne samtaler og kan takle emner som kommer opp på en annen måte enn en ass.

Jeg ville ikke lat noen av mine ass ha hatt en foreldresamtale hvis jeg var på jobb. Vi diskuterer og sankker masse sammen og barna så selv om jeg hdde vært hjemme hadde jeg hatt nok kunnskap om ditt barn for å ha den samtalen.

Skrevet

Utdannet til å ha en samtale om åssen det går med en 2 åring hun aldri ser? Tull og tøys. Høres ut som snobberi spør du meg. Jeg tror en av assistentene kunne klart det mye bedre ettersom de kjenner gutten

Skrevet

Før foreldresamtale så har avdelingen møte å går gjennom barna en etter en. Blir tatt observasjoner av de før den tid.

Skrevet

jeg er pedagogisk leder i en barnehage og har vært veldig til og fra avdelingen siden august pga graviditet. nå når foreldresamtalene skal taes, så føler jeg overhode at jeg kan sitte å snakke med foreldrene angående deres barn, jeg har jo ingen bakgrunnsinfo!

jo,man har møter, og avdelingsmøter og observasjoner, men det er jo absolutt ikke det samme som å se ting med egne øyne og egen erfaring!

nei, jeg synes ikke det er rett at en ped.leder skal ha samtalen med deg angående sin sønn som hun ikke kjenner.kan du ikke spørre henne om dette da?si at du synes det høres merkelig ut og spørre om assistenten kan bli med.

på vår barnehage tar en barneverspedagog og en assistent foreldresamtalene istedet for meg, for de har vært der hver dagen siden høsten!

Skrevet

Låven sier at det er pedagogene som skal ha foreldresamtale. Men du kan jo komme med et ønske om at assistenten skal være med. Det er sikkert helt greit for pedagog. Hun er der for barnet ditt=)

Skrevet
:) hvilken lov?? Ingen lov sier at det er ped.leder som skal ha foreldresamtaler. I mange barnehager har også asissenter samtaler.
Skrevet

Jeg er assistent i en barnehage, og vi fikk ikke si et ord om barna før foreldremøtene.

Skrevet

Jeg er av typen som hadde hatt stor glede av å sende en personlig assistent på et slikt møte. Ironi lenge leve! Da kunne de sitte der og snakke om et barn de ikke kjenner. Så kan vi som kjenner barnet ta en telefon og utveksle vesentlig informasjon.

Skrevet

Hva er poenget med samtale med en som ikke kjenner barnet? Er helt enig med deg HI!

Skrevet

Hvilken lov sier at pedagogen skal ha samtalene?

Sm pedagog selv, ville jeg ikke hatt samtaler alene med barn jeg ikke kjenner, da ville jeg hatt med assistentene. Merkelig at ikke de skal gjør det slik da...

1. mange assistenter vil ikke ha foreldresamtaler.

2. pedagoger skal IKKE HA SAMTALER I UBUNDEN TID!!!! Dette hører ikke inn under ubunden tid.

Skrevet

herregud som jeg har formulert meg. .....hatt samtaler med foreldrene til barn jeg ikke kjenner...

ano. 21.31.

Skrevet

man må ha førskolelærerutdanning for å kunne lede en foreldresamtale. det har noe med observasjonsteknikk osv å gjøre.... dette kan man jo også "lære" assistentene slik at de observerer barna på lik linje med en ped.leder. så er det sånn at om det er sensitiv informasjon som kommer frem under samtalen, så er det ped.leders ansvar at det blir taklet på riktig måte, og det er ped.leder som står ansvarlig for alt som blir sagt og gjort i barnehagen. derfor er det møte på forhånd der de ansatte diskuterer hva de har sett av barnet, så diskuterer de litt og ped leder setter til slutt sammen det de har kommet frem til og legger dette fram på foreldresamtalen. om det er ønske om det kan assistenter få være med under samtalen, men da har de ikke lov til å ytre seg.

men å snakke med foreldrene om hvordan de mener barnet har det i bhg osv, kan de gjøre så mye de vil i barnehagehverdagen ved levering og henting osv:)

Skrevet

Kan du henvise til en paragraf 2359, mistenker at du tar feil.

Skrevet

Ville likt å vite hva slags observasjonsteknikk en førskolelærer som ikke har observert barnet bruker. Utgreinga di, anonym 23:59 høres ut som en hel mengde ord som bare er satt sammen for at det skal se proft ut, mens sannheten er at det bare er en haug med svada.

Kjenner ikke ped lederen ungen har hun ingenting med å ta en foreldresamtale heller. Det tilsier all sunn fornuft.

Skrevet

Har det falt deg inn at assistenten kanskje ikke tør/ vil ha samtalen alene?

Kan være mange grunner til at pedagogen skal være med. Det kan jo til og med være at du er slik en vansklig mor at de må være to tilstede på samtalen med deg.......

Skrevet

Jeg ville også heller hatt denne samtalen med assistenten, og hadde da spurt om dette.

Hos oss så hadde vi sykdom og pedagogen som har jenta mi endel sykdom rundt tiden vi skulle ha samtale, så vi avtalte å ta dette litt etterhvert. Vi pratet i gangen hver gang vi treftes, og pratet med alle de vi møtte hver dag. Jeg hadde ingen ting jeg ville ta opp og det haddde heller ikke de i barnehagen. Så for oss fikk vi det igrunn slik vi ønsket alle. Vi kunne fått hos en annen som jobbet der, men hadde ingen behov for det.

De lager en hisorie de forteller på foreldresamtalene, som barnet og pedagogisk leder lager sammen. Så det er ikke bare ren prat.

Skrevet

Var den til meg (hi) eller til det innlegget du svarte på? (ikke samme person). Det var på et felles skriv som sto på oppslagstavlen til alle foreldrene at det sto at denne ped leder skulle ta alle samtalene. Det skal ikke være to tilstede. Hvorfor er du så ufyselig i svaret ditt? Jeg er ikke vanskelig i det hele tatt.

Skrevet

Da er det vel bare å spørre om assistenten kan være med?

Jeg har vært Ped.leder i mange år og det har da hendt at vi har vært to ved samtaler eller at jeg har bedt en assistent ta den om det er ønsket( hadde bl. a en utenlandsk far som insisterte på å snakke med "sjefen". Jeg sa at det var meg, men det trodde han ikke. Tilslutt hentet jeg den mannlige assistenten på avdelingen, og da ble han fornøyd, så da fikk de to ta praten).

Om ikke ped.lederen kjenner barnet ditt så godt så kan hun allikevel svare på spørsmål angående organisering av dagen, rutiner, planer, muligheter for å oppfylle ønsker dere har, evt.spørsmål om pedagogisk tilrettelegging, andre instanser osv. Dessuten så burde hun være godt informert om hvordan ståa er, for alle på avdelingen er med på å diskutere hvert enkelt barn før samtalene.

Det er ofte bare en liten del av samtalene som er informasjon fra avdelingen om hvordan han har det, og det vet du vel strengt tatt mye om allerede, for den biten tas jo ofte daglig ved henting og levering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...