Gå til innhold

Jernmangel hos små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann (15mnd) i huset fikk påvist jernmangel for mange måneder siden, og han har siden det gått på jerntilskudd.

Han har refluks og klinisk melkeallergi, men spiser nå godt og variert.

Kontrollblodprøven viste nå (etter 5 mnd med jerntilskudd) at ferritin har gått ned isteden for opp. Hb er lav, men akkurat på grensa, så innenfor normalverdi.

Noen som har erfaring med at ferritin går feil vei selv med tilskudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter opp igjen jeg.

Skrevet

Opp igjen :-)

Skrevet

Kan han ha cøliaki eller en annen tarmsykdom? Fant selv ut at jeg hadde cøliaki da jeg hadde mangel på både jern, folat og endel andre vitaminer i kroppen, ble ikke bedre til tross for tilskudd og normalt kosthold.. faktisk verre.

Skrevet

Har vært inne på tanken selv, men han er i godt hold og matlysten er det ikke noe i veien med. Avføringen hans er riktignok ikke blitt fast ennå, men er ikke helt flytende heller lenger.

Og hadde det vært det ville han vel gått ned i vekt og hatt andre symtomer?

Skrevet

Symptomene på cøliaki kan variere mye fra person til person, noen går ned i vekt og har mange symptomer, andre kan ha moderate symptomer. Men det trenger jo ikke være det da, ikke meningen å skremme deg:)

Hva sier legen da? Hvis en ikke får opp ferritin nivået med jerntilskudd, er det vel vanlig så se etter en bakenforliggende årsak? 5 mnd med tilskudd er jo ganske lenge også..

Skrevet

Nei, ikke skremt :-)

Jeg bare stusser over at jernstatusen blir dårligere på tross av et bedre og mer variert kosthold, samt jerntilskudd i så lang til.

Jeg har ikke snakket med legen, fikk bare brev i posten om å fortsette med jerntilskuddet "en stund til" som det står. Og resultatet av ferritin da og nå.

Vet ikke hva som er vanlig ift å se etter bakenforliggende årsak når ferritin nivået ikke stiger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...