Gå til innhold

Jeg sier Nei, far sier Ja...

Anbefalte innlegg

Skrevet

gi meg argumenter for og imot å vaksinere... Evt med linker til hvorfor ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gått fra et nei til ja og latt oss vaksinere. Grunnen er at når ca 95% av alle leger min ene svigerinne har til kollegaer (jobber på et stort sykehus), smittevernsoverlegen min mann går til osv selv lar seg vaksinere og vaksinerer sine familier, så ser jeg ikke helt hva som er så veldig farlig med denne vaksinen likevel. Vi kan sitte og diskutere oss blå og grønn her inne, men leger er jo liksom de som skal vite mest om dette, og når så mange av dem, nesten alle, velger vaksinen så har i hvertfall det en viss effekt på meg. Vi har også et spedbarn i hus og beskytter da henne ved å la resten av familien vaksinere seg.

Skrevet

Et enkelt valg for meg: Dersom jeg, min mann eller mitt barn skulle få sykdommen og bli alvorlig syke eller dø, så kommer jeg (vi) aldri til å tilgi oss selv for at vi valgte å ikke vaksinere.

Skrevet

Jeg skal ikke argumentere så mye for eller imot, ville bare fortelle at vi har hatt akkurat samme diskusjon gående de siste dagene. Men i går kveld kom vi til enighet. Mannen min har allerede vaksinert seg ( helsepersonell) og jeg kommer nå til å vaksinere meg også ( også helsepersonell), men vi kommer ikke til å vaksinere småen på 11 måneder. Småen vil til dels være beskyttet fordi vi begge er vaksinert. Jeg fikk overbevist min mann etter jeg fikk han til å lese http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832en.pdf Det er ingen erfaring med vaksinen gitt til barn under 3 år.

Lykke til med diskusjonen!

Skrevet

HVorfor skal man sprøyte dritt inn i kroppen imot en sykdom man ikke vet om man får engang, og man med særdeles stor sannsynlighet takler helt fint HVIS man skulle bli smittet.

De aller aller fleste takler denne influensaen helt fint, og kommer ut av det med et styrket immunforvar. Det er større sjanse for å vinne i lotto enn å bli livstruende syk av svineinfluensa.

Leger er ikke de som skal vite mest om dette. Det er IKKE leger som lager vaksiner, men genetikere! Leger vet kun det de får tilsendt av informasjon.

Kunne man ha tilgitt seg selv for å fått senskader av vaksinen, når man ikke engang vet om man ville blitt syk i utgangspunktet? Eller fått senskader av vaksine, istedenfor å ligge hjemme i 1 uke med influensa?

Skrevet

Man vet jo aldri hva slags sykdommer man får, og med andre type sykdommer så finnes det ofte behandlinger. Virus derimot har man bare støttebehandling mot, særlig hvis man ikke kommer til behandling innen et døgn eller to.

Man vet ikke om barnet ditt får røde røde hunder, stivkrampe, difteri eller kikhoste heller, men det er potensielt dødelige alle sammen, og derfor vaksinerer man.

Skrevet

Men influensa er ikke potesielt dødlig i utgangspunktet, og virusinfeksjoner får man hele tiden. En vanlig forkjølese er også forårsaket av virus.

Og vakinasjonsprogrammet vi følger har flere 10-år med forksning bak seg, med registrering av bi-virkninger, tryggheten etc. Det har ikke denne vaksinen. Det ligger INGEN forskning til grunn med vaksine på gravide, da det ikke er lov å gjøre forskning på gravide. Og vi har pr dags dato heller ingen populasjons data på hvordan dette påvirker fosteret ved vaksinering av gravide heller. Den vanlige influensa vaksinen skal jo gravide IKKE ta.

Folk skriver opp om HPV vaksinen og at den kom ut i markedet for raskt, da det kun er 10 år(!!!!) med forskningsdata på denne vaksinen. Men en vaksine som ikke engang er blitt testet ut, kaster vi oss automatisk over..

Skrevet

Ingen av oss skal vaksinere oss... Blir vi syke, da kommer vi ut av det med sterkere immunforsvar... Yngste jenta vår har hatt astma...Tror hun er kvitt det, men er jo sef litt spes nervøs for henne da, Hun er 3 år også så litt usikker på hvilke bivirkninger vaksina skal gi henne om 10 år osv også så blir nok ikke vaksine på henne heller... Skal ringe legen på sykehuset i dag (astma lege) og høre hva han sier, men som en annen skerv her, legene aner ingenting om vaksina bortsett fra den info de får av de som lager den.. Tror det er mye de ikke får beskjed om også.. Kunne aldri tilgitt meg selv om banra mine skulle blitt syke og dødd, men heller ikke om de blir syke av vaksina og får kroniske plager som forfølger de resten av dems liv.....

Skrevet

Man vaksinerer jo mot sesonginfluensa hvert år. Svineinflu.-vaksinen er ikke så ulik denne vaksinen, bare at det er H1N1-viruset den virker mot.

Og den e rjo pøostensielt dødelig, DET kan man vel ikke nekte for.

Det som er litt skummelt er jo at man ikke kan forutsi hvem som blir veldig alvorlig syke av den.

Mange barn i min datters barnehage og sønns skole er smittet på (påvist), og ei lita jente på 6 år er sykehusinnlagt.

Vaksinen gjør at man ihvertfall kan slappe litt mer av i forhold til dette. Og jeg er ikke redd for at den er farlig.

Skrevet

leste akkurat linken jeg fikk nå, og der står det jo sort på hvitt at vaksinen ikke er skikkelig utprøvd på barn under 3 år...

Mini har en svak grad av astma, men jeg er så redd for at han skal reagere på noe i vaksinen.

Jeg er mer redd for ettervirkninger av en vaksine som ikke er skikkelig prøvd ut, enn å få influensa og passe på lillegutt hjemme i en uke eller to...

Skrevet

Det er helt riktig som du sier at for veldig mange så er den ikke farlig og med den tankegangen trenger ikke man å vaksinere seg.

MEN:

Det er nå en gang påvist det at den kan ta livet av folk. Hvis personer som ikke har vaksinert seg får kun en mild variant av svineinfluensa så kan jo vedkommende fortsatt smitte andre personer som står i fare for å få større komplikasjoner. Og hvis gravide f.eks aborterer pga vaksinen så er vel det tross alt bedre enn at man selv dør.

Min tankegang er slik: hvis man er i risikosonen for svineinfluensa så bør/må man vaksinere seg. Personer som i utganspunktet ikke er det bør også gjøre dette. Og hvorfor: jo for å ikke smitte andre som i verste fall kan dø av dette svineriet.

Hvis jeg skulle bli smittet av en som bevisst ikke har vaksinert seg så kan jeg love deg at jeg hadde blitt veldig forbanna på denne personen. Har man vaksinert seg så har man ihvertfall gjort litt mer for å ikke smitte andre.

Skrevet

Men tenker dere ikke på at dere kan smitte andre? At bivirkningene vaksinen kan gi er de samme som man kan få av sykdommen?

Skrevet

Her i huset skal vi vaksinere oss fordi at jeg er gravid, og for at storebror har astma. En annen medvirkende faktor som gjør at vi velger å vaksinere oss, er at vi jobber i butikk på et kjøpesenter. Nettopp pga dette er vi meget utsatt for å bli smitta, og da ville det være galskap å latt det være.

Det er jo klart at vi har vært bekymra mtp bivirkninger osv, men da tenker jeg som så at siden vi ikke har reagert på noen av de andre vaksinene vi har fått i oppveksten, og siden storebror heller ikke har hatt bivirkninger av de han har fått så langt, så får vi bare tro at dette er tilfelle denne gangen også.

Skrevet

har en i fam som omtrent ikke har immunforsvar så jo, tenker på de også ja.... Er ikke noe fasit svar... Dårlig gjort å hetse noen fordi de velger å ikke ta vaksinen fordi man mener det er det riktige ved dette tidspunktet iallefall... Er helt jævlig når en vet at en i den nærmeste fam kan dø av en liten forskjølelse...

Skrevet

Hetse noen? Er det noen som gjør det da? Det er jo bare fakta.

Skrevet

Jeg forbeholder meg retten til å bestemme over egen kropp, og jeg ønsker ikke å sprøyte dritt i kroppen som jeg kan få senskader av for at jeg kanskje beskytter noen andre (som da ikke har tatt vaksinen) HVIS jeg blir smittet.

Vanlig influensa er potensiell dødlig den også, den dreper mange flere hvert år enn hva svineinfluensaen har gjort til nå.

At et barn i en barnehage ligger på sykehus betyr ikke at barnet har livstruende symptomer. mange blir sykehusinnlagt KUN for å få oksygen som hjelp til pusting, da lungekapasiteten blir redusert ved influensa.

Skrevet

Underveis: Men hva om du, din mann eller ditt barn fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen..? Kunne du tilgitt deg selv da..?

Nei, det går ikke an å tenke sånn.

Gjest thricane
Skrevet

har de begynt å vaksinere de som ikke er i risikogruppe....

her har ikke risikogruppene fått enda, og det er påvist i barnehager og skoler her, så tror det er litt sent for mange her i byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...