Gå til innhold

Noen sykepleiere her? se hit! :)

GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lust til og bli det, og kansje en gang ta videreutdanning som jordmor/barnepleier.

Men hvordan er det å være sykepleier? Nevn alt det negative og positive du kommer på:)

Og hvordan var utdannelsen, eg tenker på 3 år er jo en stund, og skole er ikke det kjekkeste for meg, er jo mye utplasering?

Syns jo sykepleie er litt kjekt, så håper mye av det som er i pensum er kjekt å lære:)

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er utdannet spl, men jobber ikke som det. Grunnen er turnus.

Jeg var alene med lite barn og hadde ikke sjangs til å skaffe (eller ønsket å skaffe) så mye barnevakt. Jeg har også problemer med å jobbe om natten. Og i tillegg så ville jeg ikke risikere å være på jobb i påske, jul, 17 mai, bursdag osv osv...

Det er en del praksis ja, men mye teori også. Vet om folk som sluttet på studiet fordi det var så mye teori i forhold til hva de forventet.

Mye pugging (anatomi, fysiologi osv)

Det positive er jo at du får veldig god kontakt med mennesker i en vanskelig situasjon, og det gir en mye.

Mye ansvar, og ikke så god lønn - alltid altfor dårlig tid til pasientene er standard for en sykepleier i helsenorge dessverre...

Skrevet

jeg trives med turnus jeg da:) vel, akkurat nå jobber jeg 55% natt og tjener nesten like mye som da jeg jobbet fullt. Så lillegutt går bare i bhg 2 dager i uken, ellers er han hjemme med meg.

Det er lett å bytte vakter slik at man kan tilpasse ved behov.

Endel syns det er dumt å måtte jobbe rundt høytider, men selv så syns jeg ikke det er så veldig problematisk. I år skal jeg kun jobbe 1 dag i romjulen og 1-2 januar. så går ikke glipp av noe. Skal jobbe i påskehelgen, men tjener så sykt bra på det at det er det verdt.

Hvis man jobber hele påskehelgen, 3 røde dager (på natt selvfølgelig) tjener jeg inn mellom 10-15-000kr.

Det kommer vel veldig ann på hvilken holdning man ønsker å ha til ting, hvordan man velger å se på det å jobbe turnus. Jeg syns det er ganske greit, det eneste er at på min nye avdeling må nattevaktene jobbe hver 3 helg, ikke hver 4 som er vanlig for faste nattevakter. Men, det betyr igjen mye turnusfri i ukene og jeg kan ha opptil 10 dager fri i strekk.

Men det er mye ansvar og man bør være klar over at man faktisk må studere under studiene. Men jeg syns det er kjempegøy:)

Men mannen min vil at jeg skal skaffe meg poliklinikk/dagklinikk arbeid etterhvert, vi får se hva tiden bringer:)

Skrevet

Jeg trives veldig godt som sykepleier. Jobber 70 % med mest dag- og kveldsvakter, men noen nattvakter innimellom.

Jeg jobber på sykehus, på avdelingen min har vi årsplan i stedet for turnus, dvs at vi har mye mer å si selv, i forhold til hvilke helligdager vi kan jobbe, vi kan få fri på spesielle dager (bursdager, bryllup osv), det er relativt enkelt å bytte vakter med medarbeidere, kjenner flere som er/ har vært alenemødre, de har fått tilpasset arbeidsplanene slik at det passer med når de kan få barnevakt osv.

Jeg liker å jobbe ulike vakter, og har ikke så mye imot å jobbe hver 3.helg, fordi det betyr at jeg har flere fridager midt i uka, hvor jeg får gjort husarbeid, trening osv, og jeg kan være hjemme med datteren min. På helligdager er det ofte roligere enn ellers på jobb, og man tjener 133% mer enn på en vanlig vakt. Eneste som er kjipt, er hvis man må jobbe på 17.mai eller kveldsvakt på julaften, men det skjer uansett ikke hvert år.

Det er stort ansvar å jobbe som sykepleier, i utdannelsen har man mye ansvar for egen læring og man gjør lurt i å lese mye på egen hånd. Hvis man har interesse og er motivert for å lese, er pensumet på sykepleieutdanningen relativt greit å komme seg igjennom. Det er mye praksis i utdanningen, her vil man bli vurdert av en erfaren sykepleier.

Har man interesse for å lære om kropp og sykdom, har lyst til å hjelpe syke og pleietrengende mennesker, ønsker å jobbe selvstendig med mye ansvar, er samarbeidsvillig, har engasjement og er omgjengelig, så kan man godt prøve seg på sykepleieutdanning.

Skrevet

Hei!

Jeg jobber som leder i spesialisthelsetjenesten og trives godt. Har tatt 2 videreutdanninger fram til nå.

- Som sykepleier har du uendelig mange valgmuligheter ift arbeid. Det er også lett å endre kurs underveis dersom en ønsker seg noe "nytt".

- Det er forholdsvis lett å få seg jobb.

- Du kan velge redusert stilling/turnus når du har behov for det (familieliv).

- Du treffer mange spennende mennesker og får lære mye om livet :o)

Negative sider ved å være sykepleier må være at det ikke er lønnet ift ansvar og arbeidsoppgaver etter mitt syn.

Lykke til med valget ditt!

Skrevet

Hei.

Jeg har jobbet som sykepleier i 12 år. Jeg kunne ikke ha tenkt meg noe annet. Jeg stortrives i jobben min og det gjør kollegaene mine også.

Jeg husker ikke så mye om hvordan det var å gå på sykepleien men det var mye lesing og praksisperiodene kunne være ganske tunge.

Negative ting med å være sykepleier er vel at du møter folk ( som i andre service yrken) som aldri er fornøyde og som kan snakke ganske surt til deg. Men de fleste er faktiskt takknemlige da:) . Lønnen er ikke bra og arbeidsbelastningen kan i noen typer jobber være allt for stor. Ja, så må du jobbe turnus og helgedager. Men bare for å si det så har jeg aldri jobbet julaften kveld ( 12 år som sykepleier) og noen 17 maj har jeg jobbet men mangen av de frivillig. Vi er mangen som kan dele på de røde dagene. Men det må du være villig til å gjøre hvis du skal jobbe som sykepleier. Det er ikke vits i å ta en utdannelse og så si at du ikke vil jobbe som det pga helgedager.

Positive ting er at du møter fantastiske mensker, du har det utrolig spennende og gøy på jobben, miljø og hverdagen på et sykehus er noe helt spesielt, du får fantastiske kollegaer, du utvikler deg selv som person, du utfører en jobb som ikke mangen klarer, du kan gå rundt i "pyjamas" på jobben, du gjør noe godt for andre mensker, du kan aldri bli utlærd, du kan variere arbeidaoppgaver og bytte avdeling hvis du vil. Det er utfodringer uanset hvilken jobb du velger. Du kan jobbe på sykehus. Der er det stor forskjell mellom en medisinsk og en kirurgisk avdeling. Du kan jobbe på poliklinikker, akuttmottak, legevakten, legekontor, hjemmespl, sykehjem, dagsenter, ruskonsulent, alkohol avvening, hms jobber i det private ja det er masse du kan finne på hvis du har tålmodighet.

Jeg anbefaller sykepleier yrket.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...