Gå til innhold

HJEEEEELP!!! Er det noen som har gode råd mot tett nese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om slimhinnene i nesa har klappet helt sammen. Er supertett og det er så fryktelig slitsomt ... Noen som har noen gode råd? Jeg nekter å bruke otrivin, men er ellers åpen for det meste, bare jeg får puste igjennom nesa igjen :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins andre typer nesedråper som er bedre, syns selv otrivin svir noe vanvittig.. Går jo an å høre på apoteket?

Ellers er jo mentholatum et godt alternativ (fås på apoteket). Den mint/mentol-salven vet du - kan brukes på det aller meste. Bare klem ut litt på fingeren og gni det opp i neseborene, så løsner det nok. Lindrende om du gnir det under nesa og, om du blir sår av å snyte deg. ;) Og til såre lepper.. Og insektsstikk.. I det hele tatt - genialt!

Eucalyptus skal også hjelpe. Enten tapp i et varmt badekar og ta noen dråper eucalyptusolje (fås på helsekostbutikker) i badet, legg deg nedi og nyt! Kan også ta litt i en sånn røkelsestelysestake (om du skjønner). Altså fyll vann i den, noen dråper olje og tenn et telys under. Da siger duften og oljen opp i lufta, og løser opp. Ikke kjempeeffektivt om du er potte tett, men det hjelper. Du kan også ta noen dråper på fingeren, og bare ta fingeren under nesa og pust inn med nesen, slik at du får dratt duften opp i nesen. Fungere litt på samme måte som med mentholatum-salva, men personlig syns jeg salven er bedre.

Et gammelt kjerringråd er jo å med et fat eller en kasserolle med kokvarmt vann og eucalyptus og hold hodet over dampen. Dekk til med et håndkle, sånn at du får dampen i ansiktet.

Saltvann skal også fungere..

Toddy og varme drikker skal vel også løse opp slimhinnene. Dersom du er gravid bør du kanskje unngå toddy med rødvin i da.. ;)

Dette var det jeg kom på i farta. Lykke til, håper du finner noe som fungerer på deg! God bedring! :)

Skrevet

På helsekostbutikker har de noe som heter FenuMax. Det er urtepiller som hjelper mot tett nese, og er helt trygt for gravide :)

Skrevet

Har også tett nese, har prøvd saltvann, høyt med hodet, mentholatum osv uten NOE effekt. Eneste som hjelper her er nesespray, og det kommer jeg til å bruke om kvelden når det er nødvendig. Ikke sjans til å sove uten...spurte en ØNH-lege og hun sa at det ikke er bra for slimhinnene (det visste jeg jo) men at det ikke skadet babyen, da det virker så lokalt. Bruker dessuten den som er for barn fra 1-10 år, så den er mildere enn voksensprayen.

Skrevet

Hei Maritpusen!

Tusen takk for alle gode råd og tips :o)

Skrevet

Hei Bumlebie!

Jeg har tidligere brukt Otrivin og blitt helt avhengig. Endte opp med å bruke to flasker pr uke og ble bare mer og mer tett ... Enden på visa har vært to operasjoner. Etter første operasjon bestemte jeg meg for aldri mer Otrivin.

Jaja, jeg får bare trøste meg med at det er pga progesteronnivået i kroppen, og at det er over om noen måneder :o)

Skrevet

Hei _Løvemama_

Fenu-Max er prøvd flere ganger uten effekt. Et flott produkt, men dessverre uten virkning på min nese.

tusen takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...