Gå til innhold

Hvorfor sier HS at jeg burde begynne i mammagruppe for barnet mitt sin skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er d for at min sønn skal være sammen med andre barn? han er bare et halvt år, hvor viktig er d egentlig at han ser andre babyer, og er d d samme om han treffer babyer eller småbarn generelt? kanskje jeg er litt grønn, ja... han treffer barn som er året eldre og sånn, og barn liker han godt. men er d veldig viktig for den sosiale utviklingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små barn er ikke så veldig sosiale av seg. Mener da på den måten at de ikke samhandler med andre. Sånn som jeg ser det begynner de å ha behov for lek og samvær med andre barn fra rundt 2 årsalder. Barna trenger ikke være nøyaktig på samme alder. En 2 og en 4 åring kan leke veldig godt sammen. Barna har en tendens til å legge seg litt på nivå med den de er sammen med. Altså en 4 åring leker litt annerledes med enn 2 åring enn med en 6 åring, men begge deler kan gå helt fint :-)

Jeg vet ikke hva HS mener eller deres grunn for å gi deg denne anbefalingen. Det som slår meg er at de kanskje mener at du kan dra nytte av å være i en mammagruppe for å dele erfaringer. Det vil jo også barnet ditt dra nytte av. Mange mødre, og kanskje spesielt førstegangs, føler seg usikre. Det kan gjøre godt å treffe andre i samme situasjon. Bare det å se at andre også har like problemstillinger gjør at man føler seg mer normal og tryggere.

Jeg vil tro at det er lettere å identifisere seg med andre som har barn på samme alder og er i samme situasjon. Andre bekjente med eldre barn husker kanskje ikke så godt detaljer tilbake i tid. Og på en mammagruppe møter man jo veldig mange med ulike erfaringer å dele.

Men du klarer deg helt sikkert utmerket uten mammagruppe også. Hvis du ikke føler at det er noe for deg, så synes jeg ikke du skal delta bare fordi HS sier det.

Jeg tror man som mødre kommer langt med å stole litt på seg selv. Lytte til hjertet og følge morsinstinktet sitt.

Skrevet

jeg hadde ikke klart meg uten mammagruppen min, for min egen del! kjempeherlig å ha noen å være sammen med og komme seg ut med.

pluss for barnet mitt sin skyld, var ikke noe problem å begynne i bhg når hun var 1,5. hun har tillit til både nye barn og voksne.

anbefales!:)

Skrevet

Jeg var med i babygruppe, og syntes det var et pes, ikke fikk jeg noen spesiell god kontakt med de andre heller, da de fleste hadde sitt 2. eller 3. barn og var endel år eldre enn meg. Ikke er jeg en sånn babyperson heller, jeg liker som regel ikke andre babyer, og synes ikke de er spesielt søte før de begynner å bli året.

Får jeg flere barn, kommer jeg ikke til å være med på en sånn gruppe, men heller ha god tid til å gjøre akkurat som jeg selv vil! :)

Når det kommer til HS sin anbefaling så er det vel mest for din egen del, for nettverksbygging og vennskap.

Skrevet

Kan vel signere store deler av innlegget over.

Hadde ikke tenkt med på mammagruppe heller men når vi fikk tilbudet så tenkte jeg at jeg ihvertfall kunne prøve det en gang.

Ser ut som Reken synes det er kjempe gøy.

Hun er veldig nysgjerrig på de andre babyene og skravler i vei.

Så vi har fortsatt å gå, selv om jeg selv ikke hadde sett på det som noe tap om vi ikke hadde gjort det. Er jo bare en time- halvannen hver 5 uke ca :D Så ser ikke bort i fra at vi tester det ut med en aventuell nr2 også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...