Gå til innhold

Noen engelsk flinkiser her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg retter engelskprøver og lurer på om jeg er litt uenig med fasiten.

De skal sette inn this/that/those/these

Setningen er .....house down the road is for sale

Fasiten sier that, og det er greit nok.

Men kan man ikke også bruke this der?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Joda. Alt avhengig av kontekst. "This" tilsier en løsere, mer uformell og kanskje muntlig stil. Men feil er det ikke om ikke konteksten gjør det umulig.

Skrevet

This - dette

That -det

Jeg ville brukt that.

Skrevet

Nei. This indikerer at huset er nært. Noe det ikke siden det er "down the road".

Skrevet

Enig i at det er litt i taleform og ikke skrivemåte.

Man kan fint si "this house down the road", men ikke med trykk på this om du skjønner, mer med trykk på house.

Samme som man kan si "dette huset nede i gaten", med trykk på huset og ikke dette...

Skrevet

that er riktig på skriftlig engelsk. Jeg er britisk og er enig med de andre innleggene at man kan si this hvis man forteller en historie muntlig men på en språksprøve så burde det være grammatisk 'korrekt'.

Skrevet

Jeg ville sagt This om jeg sto ved huset og tok på det, når jeg sa det var til salgs.

Og om jeg sto lengre borte og pekte så ville jeg sagt That.

Og siden huset er down the road fra der jeg står, så ville jeg pekt og sagt That....

Ingen lærer her, men har "språkøre";)

Gjest sug lut
Skrevet

Jada, du har sikkert ører til mye rart, men her holder det ikke.

Skrevet

Der er jo ingen kontekst, og poenget er nok at de skulle velge that. Men syns det er uggent at noen skal hoppe ned fra 6 til 5 fordi de har gjort den "feilen" lizzm

Skrevet

Det luten sier. Funker fett, men litt mer muntlig i formen.

Gjest sug lut
Skrevet

Kan ikke du gå rundt med meg om dagen og si "Det luten sier"?

Skrevet

3:26 her:

Det er da riktig det jeg skriver, eller? Og jeg er også enig i at muntlig kan annet gå an, men ikke skriftlig.

Trengte jo ikke lese alle svarene for å finne det ut.

Frekk i kveld, sug lut? Toppkarakter i engelsk holder ikke, eller? Har alle engelsklærere toppkarakterer før de slipper til blandt våre håpefulle? Neppe.

Skrevet

Så i en språkprøve for 9klasse, rett eller galt? Halvt poeng?

Skrevet

Ja, jeg ville gitt halv poengsum for This:) Men jeg er snill:)

Gjest sug lut
Skrevet

Driter i andre. Jeg er bedre enn dem uansett. Faktisk.

Gjest sug lut
Skrevet

Er vedkommende god vet hun det vi vet. Er hun dårlig er det flaks. Uansett er det en dårlig oppgave og det er ikke hennes feil.

Skrevet

Feil.

Teknisk sett kan man ikke skrive (eller egentlig si) "This house down the road.", selv om det er brukt i slang, slik:"Me and Kev right, well we was out cruisin' and then robbin' this house down the road, right, when the coppers showed up, innit???"

Oppgaven har med "down the road" bevisst som peiling at huset ikke kan være rett her ved siden av oss, altså "this". Derfor er "that" det eneste riktige svar i konteksten av en prøve.

Skrevet

Faen, jeg fant en til jeg. Og så jeg som akkurat var ferdig og skulle legge meg.

Skrevet

Jeg er egentlig enig med ladylinnit(?), men ville nok vært snill med 9.-klassingene og gitt halvt rett på this. Så fikk de spørre hvorfor de ikke fikk full score, og da forklart hvorfor. Tror de lærer mer av det, tror du ikke?

Skrevet

Skal gå gjennom prøva med dem og kommer definitivt til å ta opp dette. Bare litt dumt at faglærer er borte, slik at jeg ikke får tatt det opp med henne først. (Jeg er i praksis)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...