Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Datteren min på 15 mnd er ganske god og rund. Jeg husker ikke eksakt høyde og vekt, men hun er over 12 kg og litt under gjennomsnittet høy. Både jeg og mannen min var kraftige babyer, han er i dag lang og tynn, mens jeg er kort og akkurat i grensen mot overvekt. Vi spiser sunt, med regelmessige måltider, med masse grønnsaker og grovt brød. (Men jeg synes at mannen min bruker vel mye smør/olje i matlagingen!) Datteren vår er glad i mat, og er stadig like rund, selv om hun løper rundt omkring hele dagen. Hun hadde en helt normal vekt de første månedene, men ble stadig mer lubben etterhvert som vi begynte å kombinere amming med grøt. Jeg sluttet å amme da hun var 7 mnd. Siden da har hun strekt seg litt i forhold til vekta, men nå de siste månedene føler jeg at hun har blitt litt større igjen. I løpet av en dag spiser hun: - 2 skiver til frokost med smør og pålegg, melk og kiwi - havregrynsgrøt til lunsj, med banan og/eller appelsin til, melk - en god middagsporsjon, gjerne hjemmelaga fiskeboller/annen fiskemat/ren fisk med poteter, gulrøtter og brokkoli, eller pølsegryte, wok eller pasta (alltid mye grønnsaker i sausen osv.) - 2 skiver til kvelds, med melk og tran. Jeg vil nødig bli en sånn mamma som ber barna sine om å slanke seg. Jeg vil at vi skal være en sunn og aktiv familie hvor verken overvekt, slanking eller overdreven kroppsfiksering skal være et tema. God helse og et sunt kroppsbilde opprettholdes med sunn mat (og lørdagsgodt!) og fritidsaktiviteter. Samtidig føler jeg veldig på en barndom hvor jeg slet med at jeg var for tykk, om enn ikke overvektig. Jeg vil ikke at datteren min skal måtte tenke på det samme. Men hvor går grensen mellom å være sunne forbilder, og å slanke barnet sitt? Hun er jo bare 15 mnd, så hun kan jo utvikle seg i hvilken som helst retning, men når bør en begynne å bli obs på eventuelle uheldige tendenser? Hva tenker dere andre med lubne barn om dette, og som kanskje også har eldre barn? Er dette noe som vil gå seg til av seg selv, så lenge vi ikke forer henne med grandiosa og godteri? Dette er noe jeg kvier meg for å ta opp på helsestasjonen. Hun er jo ikke "sykt tykk", eller noe sånt, og jeg synes det er ekkelt å innrømme at dette er noe jeg tenker på og bekymrer meg over. Da er det tryggere å gjøre det anonymt her inne, selv om jeg sikkert får noen tilbakemeldinger på at jeg hører hjemme i USA med Little Miss Perfect-konkurranser. Håper de fleste av dere skjønner at det slett ikke er tanken på å avle opp et modellbarn som driver meg.
Gullblomst Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Klart vi bekymrer oss for barnas vekt, på samme måte som vi bekymrer oss for alt mulig annet. Vi vil jo bare våre barn det beste. Det er ikke noe negativt med det. Når det er sagt så synes jeg mathverdagen til din lille ser helt normal ut (kanskje hun spiser om noe litt lite?). Det er også fint at du er bevisst på å gi henne et sunt og godt kosthold. Barna er prisgitt oss foreldre og jeg synes det er kjempe trist å se foreldre som helt klart overfører sine usunne uvaner på barna. (Ikke at man skal være fanatisk eller noe, men en tydelig overvektig 8 åring har ikke valgt dette selv. Det er foreldrene som er ansvarlig for sånt mener jeg). Babyer og små barn bør ha litt å gå på. At din 15 måneder gamle datter er litt rund er bare sunt. Min lillesøster var trill rund til hun var 4 år. Etter det vokste hun seg høy og slank og har vært det siden. Hun er det vi kaller modelltynn og er slik naturlig. Jeg er også en lettvekter som voksen, men som lite barn hadde også jeg noen gode babyvalker som jeg vokste av meg da jeg var 2 år. Så det jeg vil si til deg er at du bør fortsette å være et sunt forbilde. Pass på at dere spiser sunt, men det er for tidlig å se om din datter vil få et problem med vekta nå. Hun er bare 15 mnd og skal vokse mye framover. Dersom hun fortsatt er (for) rund når hun når skolealder kan du kanskje begynne å bli litt bekymret, og eventuelt ta flere grep for å hjelpe henne på riktig spor. Men dersom dere har ett godt sunt kosthold vil jeg tro at du neppe kommer til å få denne bekymringen om noen år
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Min gutt var ca 12 kg og 86 cm ved ca 16 mnd. Han er lang og tynn. Spiser kanskje litt mindre i løpet av en dag enn din jente, bl.a fordi han spiser så dårlig til middag. Spiser: frokost 1-2 skiver yoghurt på formiddagen i bhg lunsj 1-2 skiver litt middag Fyller ofte på med grøt på kvelden spes hvis han har spist dårlig til middag. drikker mye melk og vann i løpet av dagen. Han var en STOR baby og da han ble syk over en lengre periode var jeg glad han hadde mye å gå på. Syns det er naturlig å være opptatt av barnets helse enten det er vekt eller noe annet. Syns det høres ut som du har riktig fokus på tingene. Noen barn er jo bare kraftigere enn andre uansett...Så lenge dere er i god aktivitet og vekten ikke hemmer barnet i fysisk utfoldelse ser jeg ikke noe negativt ved lubne barn. Heller det enn motsatt egentlig. Føler at det er bra å ha litt å gå på spesielt de første årene.
Ranveig R Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Normalområdet for vekt/lengde er stort. Ei jente som veg 12 kg kan vere alt frå 80 til 96 cm høg, og det er ikkje nokon variant som er "riktigare" enn ein annan. Enkelte ligg og utanfor normalområdet, utan at det treng å vere bekymringsverdig, helsesøster vil nok i såfall snakke om det. Eg er einig med dei som skriv at det er godt at ungane har litt å gå på, spesielt no når vi går mot vinter og influensatider. Sjølv har eg kjent ein del bekymring ift vekta til jenta vår, men det går andre vegen. Ho er no straks 2 år, og blei på barneklinikken i dag målt og vegd til 87 cm og 10.550 g. Ein lang og tynn sak med andre ord. Vi skal no i gang med "feitekur" for å gje ho litt å gå på (olje i middagen, godt med margarin på skjeva, prøve å få inn fleire måltid pr dag). No er jenta di så lita at eg ville ikkje bekymra meg det grann om vekta, så lenge ho et sunt. Og ut ifrå det du skriv så ser jo kosthaldet hennar upåklageleg ut. Dersom ho fortsetter å vere rund, tenker eg at 4- eller 5-årskontrollen kan vere ei passeleg tid å ta det opp. Fram til det ville eg latt jenta ete med god samvittighet, gje ho mykje grønt og lite søtt slik du allerede gjer. Jenta vår et ikkje spesielt mykje, men i dag har det vore bra: * frukost (7.30): soyayoghurt m/havregryn, litt havremelk * lunsj (11.30): bittelitt rundstykke, nesten ein heil pakke påleggsservelat, litt jus * mellom (14.30): 1 tygg av ei pære, 1 soyayoghurt * middag (16.30): knapt 1/2 wienerpølse, 1 barneskål pasta, 1 stor blomkålbukett, vatn + dessert: 3-4 Tom & Jerry-kjeks * kvelds (18.30): middagsrestar; nokre få pølsebitar, ei handfull pastaskruer, vatn Vi pleier å begrense soyayoghurten til ein pr dag då den er "stappfull" av sukker (12% eller noko), men i dag blei det litt mat på farten pga legebesøk.
❤lille stjerne❤ Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Så lenge hun er frisk og får sunn mat og gode muligheter til å bruke kroppen sin ville jeg ikke bekymret meg. Når de er så små som 15 mnd så har mange ennå litt babyvalker og det er helt normalt. Jenta mi var en liten "buddha-baby" og har vært god og rund hele veien. Har fått mang en kommentar på at hun er rund og god, har valker osv. Før lot jeg meg av og til stresse av dette eller ble lei meg og usikker. Men så begynte jeg å tenke at jenta mi får kun sunn mat til faste tider, er i masse bevegelse og utvikler seg akkurat som hun skal. Da kan det jo ikke være noe i veien. Den siste tiden synes jeg også at det har gått seg til veldig, nå er hun akkurat fylt 2 år, er 84 cm og 11,5 kg. Synes ikke hun ser så veldig lubben ut lenger nå. Hva hun spiser varierer litt, men det er cirka sånn: Frokost 7.30: 1/2-1 skive brød og noen slurker melk. Lunsj: 1/2-1 brødskive og evt litt frukt. Mellommåltid (de dagene hun er i bhg): 1 daninojoghurt (minijoghurt) og noen fruktbiter. Vann Middag: En liten porsjon middag, vanskelig å angi mengde, men cirka samme mengde som i 12 mnd nestle glass. Vann å drikke. Kveldsmat:1/2-1 skive brød og ofte får hun sviskemos.
lille sprelle Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Har en datter som var under 1,9 kg da hun ble født. Har faktisk aldri bekymret meg over vekten hennes, for hun har gått opp jevnt og trutt. Brukte selvsagt mye tid på å få i henne nok mat de første månedene og var til kontrollveiing 1 gang i uka i 5 mnd (krav fra hs). Nå er hun bare ørlite mindre enn gjennomsnittet så vidt vi vet (19 mnd)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå