Trønderbærta Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Noen med erfaring med dette? Hva går det ut på?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Dette er pedagogikken som ligger til grunn for vår barnehage. Jeg har ikke satt meg veldig inn i det, men sammenliknet med andre barnehager så utarter det seg mer i at de feks ikke har ukeplaner/planlagt som mange andre siden de tar utgangspunktet i det ungene er opptatt av der og da. De har mange prosjekter, men som du ser i linken under, er de basert på hva som dukker opp underveis. Hos oss har det vært mange som har vært opptatt av hva som skjer med maten i magen, så de har hatt prosjekt på fordøyelse, hehe. http://www.veksthuset-barnehage.no/default.asp?mid=1&id=1 (ikke vår barnehage altså, men stod mye greit her).
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Kan ikke svare deg så veldig godt på det, men de har begynt å bruke dette prinsippet i barnehagen til datteren min.. Har forstått det slik at det er en type metode å jobbe med barna på, prinsippet stammer fra Italia, og er nå på vei oppover til Norge. I Sverige er visst Reggio Emilia ganske utbredt allerede.
3 nydelige jenter <3 Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Det er grunnplatformen i vår bhg, jeg har satt meg godt inn i det og liker det IKKE!!! Går ut på at barna aldri skal blir fortalt eller forklart hvordan ting er, de skal selv finne ut gjennom nysgjerrighet og utforsking. EKS: De skal ikke bli lært om f.eks årstidene. Hva hver enkelt årstid heter og hva som skjer. Voksne skal ta med barna ut i naturen og hvis barna i det hele tatt merker seg at bladene faller ned fra trærne og spør om hvorfor så skal personale KUN si "hvorfor tror du?" De skal ikke fortelle de hva som skjer. Jeg synes denne filosofien trekkes aaaaaltfor langt! Enkelte ting må læres og fortelles. Det er ikke alle ting barn kan finne ut av eller sette ord på om de ikke blir fortalt det! Jeg er misfornøyd for at barna aldri lærer noe i bhg. Det er kun frilek og de skal lære seg selv alt som er verdt å lære gjennom denne frileken... De har aldri grupper som gjør faste ting. Det henger aldri oppe bilder av barna som viser hva de har gjort. Det må først skrives 20 sider lange rapportmapper som henges ut 2 mndr etter prosjektet er ferdig. De lager nesten aldri ting i bhg som rettledes LITT av en voksen. ALT er på egenhånd. Man skal jo aldri fortelle barna at "du skal tegne et gresskar for vi skal pynte til halloween" Da må i tilfelle 2-åringen selv ha funnet ut at det er halloween og selv tar iniativ til å tegne det gresskaret! Jeg kunne skrevet i en evighet om alt dette!!!! Vi er IKKE fornøyd med at de bruker Reggio Emilia som du sikkert skjønner
Expat Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Merkelig, vår bhg har samme filosofi og de lærer jo masse! Det er mye planer (som de er villige til å avvike fra om de finner på noe mer interessant), de utforsker og leser i bøker. Masse bilder, prosjekter på veggene (dagsferske), og de snakker om masse tema. Fireåringene var for eksempel ute og "lette etter høsten" forleden. De kom hjem med fine blader og laget kunst av det. Var på veggen samme dag. Stolt jente viste frem.
Kelly Hopter Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Helt enig med 3 nydelige jenter her altså. Min (da 3 åring) sto å gråt en gang fordi han greide ikke komme seg opp på no kletregreier de hadde satt opp.De 2 lekekameratene hans -litt større gutter,men dog-hadde greid å komme seg opp selv,og de voksne kunne desverre ikke hjelpe min gutt....det var ikke i tråd med RE ! Dette var første episode,det har blitt mange fler der jeg står hoderystende tilbake og skjønner lite av div.avgjørelser. Barna får ikke svar på ting de lurer på og som opptar dem,det må de finne ut selv!
Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Hos oss er det som i Expat sin barnehage. Vi har ukeplaner, der f.eks turer, tema o.l. er satt opp, men det er ingen detaljert plan der det står at mandag formiddag er det tegning, etter lunsj skal ungene ut og på ettermiddagen skal de lage julepynt (f.eks). I disse planene blir det også beskrevet noe av det de har jobbet med den siste perioden og hvordan det går (slik at vi kan jobbe med de samme tingene hjemme). Det er bilder i gangen hver eneste dag, samt et lite skriv med hva de har gjort iløpet av dagen. De har temaer der de lærer masse om alt mulig rart. I det siste har de sett på "byen vår" som tema. Det neste blir elementene. De har også vært ute og "sett på høsten" og tatt med seg blad og kvister de har funnet på vegen. Dagen etter en tur jobbes det alltid med det de opplevde dagen før. Da kan de f.eks male det de har sett, eller lese bøkene de fant på biblioteket osv. De jobber også mye med å sette ord på det de har opplevd og funnet, særlig i gruppen for de eldste barna (de minste har ikke de samme språklige forutsetningene). De lærer masse, både gjennom egne erfaringer og trening og gjennom veiledning og hjelp fra personalet. I tillegg har hver gruppe en mappe med bilder som de samler opp gjennom hele året samt med rapport som er skrevet for hver uke. De fokuserer mye på å gjøre barna selvhjulpne, men på veien dit får barna den assistansen de trenger for å lære. Akkurat nå jobber min sønns gruppe med påkledning/avkledning, og når yttertøy skal på og av er de opptatt av at barna skal klare mye selv, og at de skal hjelpe hverandre. Samme med dekking av bord og rydding etterpå. I tillegg har de ekstra fokus på hvordan de ansatte er / oppfører seg / behandler barna. Så de bruker video endel for å filme ulike situasjoner og går inn i ettertid og ser på hvordan f.eks måltidet ble håndtert og om det er ting de kan gjøre annerledes. Det er kanskje forskjell på om barnehagen bygger på filosofien eller om de følger den slavisk ... hos oss er det tydeligvis "bygger på", for det er ikke i nærheten av skrekkeksempelet over her.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Er veldig mye likt i vår barnehage som i expat og tingeling sin.... De har månedsplan der de har prosjekt som tar litt etter hva ungene er opptatt av... F.eks hadde de noen uker med sjørøvere fordi alle barna var så opptatt av det. (Er en liten barnehage) De henger opp bilder fra dager der de har gjort spesielle ting og har en digital skjerm ned dagsferske bilder som vi kan se. De svarer ofte med hvorfor tror du det er sånn vist ungene spør om noe, men de forklarer og ting vist ungene ikke vet. Er mye eg kunne skrevet her ,men alt i alt så er eg strålende fornøyd med barnehagen og RE.
Den lille prinsesse Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 En ting som er sikkert er at Reggio Emilia betyr ikke at man ikke skal hjelpe barna. Den voksnes oppgave er å veilede barna, ja barna skal klare selv og lære å bli selvhjulpne. Men for å komme dit må de få veiledning, inspirasjon og motivasjon av voksne. Jeg blir faktisk sjokkert av at sønnen til en over her verken fikk veiledning eller motivasjon til å klatre opp klatrestativet. Hvordan skal han da lære? Det er IKKE slik det skal være!! Reggio Emilia er også det fysiske miljø, det skal være attraktivt for barna slik at de selv kan utforske. Altså ting skal stå fremme, og barna skal ha tilgang til å gjøre det de vil gjøre. Gjennom RE skal man jobbe med det kompetente barn, barnas nysgjerrighet skal pleies og vi som voksne skal være tilstede for å veilede og gi svar. I RE barnahger jobber man mye med prosjekt, prosjektene holder på til barna selv mister interessen for det valgte tema. Prosjektarbeidet dokumenteres gjennom bilder, tekst og ferdig produkt som blir hengt opp i barnehagene fortløpende. Vi voksne dokumenterer også prosjektarbeidet gjennom refleksjonsskjema slik at vi kan vurdere arbeidet og forbedre oss for hver gang. Måten barn blir tilnærmet er også en av grunnprinsippene. De skal tilnærmes med respekt, og som individer. De er kompetente og vi skal vise dem tillit og at vi har tro på at de klarer å mestre. Slik som skrekkeksemplet til hun som skrev over er IKKE Reggio Emilia pedagogikk. Snarere tvert imot!! Jeg synes du skal ta en prat med barnehagen din og be dem ta seg en studietur eller lignende.
PinkBabyDoll Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Expat, skal tro om ikke våre barn går i samme bhg?? Trondheim?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå