Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Sønnen min er skarp. Han hadde setninger allerede som 15 mnd og snakket som en fireåring når han var to. Nå er han akkurat fylt tre. Han tegner detaljerte tegnninger. Han tegner meg med åpne og lukkede øyne, med fingre og tenner og hår. Han tegner biler og hus med dører og vinduer. Han ser detaljer rundt seg (eks lamper og tannhjul) og tegner dem så vi kjenner dem igjen. Han kan de fleste bokstavene. Sier hvilke bokstaver som er først og sist i ord og kan skrive mange av dem. Han kan et uendelig sanger på rams og synger rent etter melodiene. Han finner sine egne løsninger på ting, har et utall spørsmål og fantastiske egne svar. Dette høres sikkert ut som en skryterekke, og jeg er stolt men: jeg føler meg ikke som noen god mor for ham. Han er så talentfull og jeg har så lite krefter til å følge ham opp. Han er mye rattløs, lei seg eller sinna og jeg lurer kanskje på om han rett og slett er understimulert. At han trenger flere utfordringer ..... men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg og mannen har en liten en til, krevende jobber og kveldsjobber i tillegg (nødvendig for å få det til å gå rundt). Noen tips?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Kontakt hs og snakk med dem der. De kan evt. henvise dere til andre steder eller noe...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Det høres ut som om han er klar for å begynne å lære å lese skikkelig spør du meg. Du skal se han tar det lett også. Da kan han jo underholdes med bøker også da.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Andre steder eller noe, haha, godt råd Går han i barnehage? Ta opp dette med dem, kanskje de har noen gode råd og tips om hva dere kan gjøre for å stimulere han. Hva gjør de i barnehagen når det gjelder slik utvikling? Ellers så må du ikke bekymre deg for at han blir understimulert. Du er jo bevisst på det, og da tar du helt sikkert grep om det automatisk. Verre er det med foreldre som rett og slett ikke ser at de har oppvakte og aktive barn, og gir blanke i å stimulere deres evner (jeg har sett eksempler på dette gjennom jobben). Mye samtale gjør underverker, det samme gjør turer ut i naturen, der dere snakker om alt dere ser. Lær han nye sanger og regler, med bevegelser til. Dette kan fint kombineres med en hektisk hverdag, fordi babyen kan være med på disse tingene også. I en travel hverdag, så er det lurt å ha en liten huskeliste over ting dere kan gjøre med han i en ledig stund. Ellers er kreative leker der han må spekulere en god del, mye bedre enn leker som bare lager lyder og blinker. Togbane, lego, snekker-utstyr for barn er flotte leker som han kan bryne seg på alene eller sammen med dere.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har en som var/er likedan.. Han er nå 5.. Spill bokstavspill, andre spill og les bøker med han, trenger dere pusterom finnes det også mange pc-spill for barn som går på dette.. Ta han med på museum og diverse.. om han ønsker det.. Han er ikke understimulert, men han har kanskje behov for raskere progresjon. Lærer han å lese åpner det seg en ny verden for han... MEN, og dette er et stort men.. det som er desto viktigere for han når han reagerer på den måten er at han får et utløp for det.. Hvordan er grovmotorikken hans? kan han klatre i trær ol? Gutten min var alvorlig syk som liten, og jeg tror han fokuserte mye på type "intelektuelle" aktiviteter fordi han ikke fikk utført fysiske aktiviteter i tilstrekkelig grad.. Nå er han stabil og jeg opplever at den fysiske aktiviteten gjør han mer stabil og hever humøret OG gir en god porsjon mestringsfølelse. Som mor er det ikke min jobb å pushe hit og dit og lære han ditt og datt for å få "utbytte" av den kapasiteten han har mellom ørene... Min jobb er å sørge for at han får de mulighetene han ønsker å ha i størst mulig grad, men viktigst av alt.. å sørge for at han er lykkelig som den han er.. (Jeg var også syk en periode og fikk også ett barn til, redningen ble da han ønsker å lære et annet språk enn norsk og engelsk som han snakket fra før.. Så han startet på fransk, og siden valgte han polsk.. cd-rom fra eurotalk.. de er geniale masse lykke til med dere alle).
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 En liste er smart! Det er energien det står på. Vi sitter en del med lego han bygger store symmetriske bygninger. Vi leser mye bøker (yndlingsboken hans er skrevet for 11 åringer...). Han snekrer mye hos bestefar (han har eget ordentlig verktøy og skrur og skrur). Han er veldig rastløs når han holder på med ting. Blir lett frustrert om han ikke umiddelbart får til ting. Som sagt, han får til alt han gjør, men gidder ikke i lengden og ikke alene. Han trenger oss tilstede (også mentalt) og det er der det skorter. Vi er så slitne! Er det noen fritidsaktiviteter for barn som er litt utfordrende mentalt? Han har gått på dansing. Han lærte seg alle sangene og bevegelsene, men hadde problemer med å klare å holde seg rolig nok til å danse samtidig med de andre. "Mamma er stolt av meg" sa han da han var 15 mnd.... det vil jeg at han skal føle nå også ikke bare..."mamma blir utslitt av meg".
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 Han er god motorisk. Veldig uredd. Han kan sykle uten støttehjul. Han løper masse, hopper høyt (eller langt ned) og hinker mye. Han elsker å danse. Det er et veldig høyt tempo her som du skjønner...... Har liksom nok med å henge med og har så lyst til å stimulere riktig.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har høy IQ og leste godt fra 3 års alder. Språk er allikevel ikke min sterkeste side, det er matematikk som er faget mitt. Da jeg var 7 fikk jeg begynne på en skole for barn med spesielle evner. Det fungerte flott av flere grunner. Det som var viktigst for meg var å kunne utvikle meg akademisk i mitt tempo og ha god sosial kontakt med likesinnede. I tillegg gikk jeg i korps, slik at jeg fikk ”normale” venner. Den gang var det en grense på ca 138 i IQ, jeg vet ikke hvordan det er i dag.
Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Dersom det er en Internasjonal Skole med barnehage nær deg så sjekk ut det. Opplegget for barn som er over snittet flinke og til og med begavede får mer utfordring der. Feks denne er veldig bra; http://www.kischool.org/sider/tekst.asp?side=10&hovedmeny=Engelsk-Hovedmeny&meny=tom
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #12 Skrevet 28. oktober 2009 Tusen takk for alle svarene! Jeg var litt redd for at noen bare kom til å drite meg ut, men alle har tatt meg seriøst og goitt meg mange gode ideer. Jeg har nå planlagt å gå til innkjøp av en ordentlig lesebok. Vi har også satt av en kveld i uka for å dra og svømme med ham. Ellers tror jeg en av oss får sette av en halv time-time til ham om ettermiddagene ikke en av oss jobber. Da kan han få mamma eller pappa for seg selv. Vi har masse spennende materiale og leker, men har ikke satt oss ordentlig ned med ham så ofte. Jeg har ganske høye forventninger til det å være mamma. Jeg har vokst opp i et hjem hvor jeg fikk min egen motor å mekke på da jeg var 5, jeg sydde også klær til venninner på denne tiden, skrev bøker etc. Føler mine foreldre var ganske mye mer tilstede enn det jeg klarer. Men det kan jo hende de var like tomme når jeg var tre og søsteren min ett år......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå