Gå til innhold

Er du for eller mot Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler alle småbarnsmødre jeg snakker med er "motstandere" av Halloween. Jeg synes at selv om det er en amerikansk tradisjon er den nok kommet for å bli, så da kan man lage mye morro ut av det!

Kostymer kan man lage av noe man har liggende, og gøy å friske opp høsten med noe spennende og gøy for alle aldere, kulturer og uansett religion. Siden denne dagen i år faller på en lørdag, synes jeg ikke godteriet er noe argument heller.

Avisene her informerer alle som ikke ønsker de små på døren om å skru av utelysene.

Vi skal nå ihvertfall markere dagen med bål og pølser i skogen her med hele nabolaget før barna går en runde hos naboer og kjente.

GLEDER meg jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe for det...

Håper jeg slipper unna så lenge som mulig mtp junior!

Her skal porten lukkes og lyset slåes av..

Skrevet

Jeg er stor fan av morro i hverdagen så jeg liker Halloween:)!

Skrevet

Jeg er veldig for! Dette er en fin amerikansk tradisjon som vi gjerne kan ta til oss, synes jeg. Jeg studerte i utlandet, og der hadde vi utrolig artige Halloween-fester - anbefales!

Skrevet

er ikke for halloween jeg selv om jeg skjønner godt at barna synes det kan være gøy :)

Vi har jo julebukk istede å der gjør man en liten innsats (sang feks) for å få noe godt :)

Skrevet

Tja, er vel i grunn hverken for eller mot;)

Men kan si det sånn at jeg har akseptert at det er en tradisjon som det ser ut til at har kommet for å bli, så da prøver jeg å gjøre det beste utav det for datteren min:) Hun har dessuten bursdag, så må vel bare belage meg på en del bursdagsfester med halloween som tema:)

Skrevet

Mot. Synes ikke noe om "opplegget" - bål og pølser i skogen kan vi fint gjøre uten å måtte skremme og tigge etter godteri.

Skrevet

Er nok mot, dessverre.. Skjønner ungene synes det er morsomt å kle seg ut, og få godteri.. Men- det har vi karneval for!!

Så vi slukker utelyset vi, og håper foreldrene til ungene i gata har forklart dem hva det betyr!!

Skrevet

har det litt som deg, men jeg liker ikke alle figurene som kommer opp, som djevelen selv osv. ikke til ungene iallfall. Men vi skal ha en snill halloween for guttungen, så han og kompisene skal ha fest (10 år) i uthuset, hehe. Så mor skal fikse fór og godterier. Og hallweenbrus. Joda, foreldrene skal få unger hjem som er høye på sukker!!

Skrevet

Jeg er ikke motstander, (annet enn av unger som bruker det som unnskyldning for å gå amokk med egg...), men jeg feirer det heller ikke. Dette er en tradisjon jeg ikke har noe som helst forhold til.

Til nå har det heller ikke kommet utkledde barn på døra mens vi har bodd her.

Skrevet

Vi har ikke pleid å ferire Halloween. Men her i nabolaget er det en tradisjon for de eldste barna ( fra ca 7 årsaldere) I fjord fikk ikke hun eldste lov til å gå bukk. Men i år blir det party hos oss. Vi samler en gjeng, spiser noe godt, kler oss ut og går bukk.

Lett for de med små barn og si at det er noe tull. Men hvis du har skolebarn, og halve klassen kommer å ringer på døren, ca 50 bukker i løpet av kvelden. Da er det ikke så lett og si at mor synes det er tull derfor får du ikke gå.

Skrevet

Er ikke for dette.

Syns ikke noe om å "lære" barn å tigge etter snop.

For det er jo det de gjør når de kommer på dørene.. -> "Snop eller triks"

Kle seg ut gjør en jo når en går Julebukk,Karneval,Santa Lucia ol å har da muligheten for å kle seg ut.

Syns julebukk er koselig,da synger barna å sprer glede,så kan de heller får litt for å spre den gleden ved å synge..

Skrevet

Jeg er ikke mot halloween. Men vi gjør ikke mere ut av dagen enn at vi tenner noen lys på trappa, og er klar med godteri når det kommer noen. Har kjøpt halloweengodter i dag. Gutten min er 10 år og skal gå med noen fra klassen, så da må man være klar for besøk her også:-)

Ungene gleder seg kjempemye. Han har hatt nedtelling i flere uker.

Skrevet

Halloween er gøy, og jeg syns det er bra at det er mer og mer vanlig i Norge. Skjønner ikke de som sier at "i Norge har vi julebukk, hvorfor skal vi ha Halloween?". Flott for barna å ha slike morsomme dager å se fram til. Man må liksom ikke velge mellom julebukk eller Halloween. På høsten er det jo ikke mye annet som skjer. Kald, mørk tid. Moro for barna! Jeg gleder meg til å pynte opp med gresskar og skummel pynt, kjøpe inn snop og bake litt og sånn.

Skrevet

Jeg liker ikke den "norske" halloween...hadde derimot kejmpegøy på Halloween da jeg bodde ett år i USA. Der var det karneval, bonfire og hay-ride, og faktisk ikke trick or treat! Her syns jeg det har blitt nok en dag for handelsstanden og ikke nok med det, man skal tvinge denne "tradisjonen" nedover ørene på alle. Føler meg faktisk tvunget til å kjøpe inn godterier til den dagen, så jeg ikke får egg på vinduet el. Det syns jeg ikke er ok! Helt ok for dem som vil feire det, men godta at ikke alle vil være med og lær ungene at de ikke kan regne med at alle er med på dette og har godterier i hus.

Kanskje denne feiringen blir bedre etterhvert, og med mindre fokus på trick or treatingen - mistenker i grunn at det er grunnen til at den plutselig ble så veldig populær blant ungene...;-) Er mye koselig man kan gjøre for å markere/feire denne dagen, og trick or treating og eggkasting er ikke en av disse...

Skrevet

Jeg føler noen er så firkantet eller bare har bestemt seg for at Halloween er noe tull. Hvem er det som lærer barna sine å tigge? Er det noen som tror at de som ungdommer kommer til å stå med en blikkboks utenfor Kiwi og knekke lårhalsen til gamle damer for at de ikke gir de sigaretter?

Julebukk er jo forsåvidt en fin tradisjon. Det er jo èn måte å se barna på. Kle de opp i maruisgensere, sminke de med mammas rouge og prikke fregner med kajalen. Sende de ut og synge koselige julesanger og komme hjem med strikketstrømpen full av godis. For ungene er det nok langt mer spenning i å skulle skremme, kle seg ut og få en gevinst i kørja. De som kaster egg og gjør rampestreker har vel de fleste lite til overs for. Jeg gir heller ikke godterier til oppsnasige storgutter som raper første strofe av glade jul som julebukker.

Det hørtes veldig koselig ut med bål og grilling, Jenny-Penny. Arvingen skal selv gå og gleder seg veldig:-)

Skrevet

syntes det er noe stort tull. faktisk ganske hysterisk... og i fjor jobbet jeg kveldsvakt i hjemmesykepleien på halloween og det jeg satt igjen med da var at 90% av foreldrene lot ungene sine gå i sorte/ mørke kostymer uten refleks, tro meg, jeg listet meg rundt med bilen min. ungene var omtrent usynlige! helt fryktelig. og det verste var at foreldrene ble sure når jeg rullet ned vinduet og fortalte hvordan jeg som bilist opplevde dette. utrolige holdninger. og dessuten får denne kvelden frem de virkelig inteligente ungdommene som tror denne kvelden er til for å kaste egg på alt som beveger seg. nei, tull og tøys. bare fordi handelsstanden har "bestemt" at alle skal feire halloween...

Skrevet

Jeg er helt imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...