Gå til innhold

Til alle dere som parkerer ungen foran dvd-spilleren

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

"Disney, som kjøpte opp «Baby Einstein» i 2004, fortsetter å forsvare produktene, men tilbyr nå pengene tilbake på opptil fire returnerte DVDer pr. amerikansk husstand, melder Times Online. Reaksjonen kommer etter at en interessegruppe for foreldre truet med å saksøke selskapet.

Flere forskere har ment at promoteringen av filmene har vært villedende.

En undersøkelse foretatt av forskere ved universitetet i Washington, som ble publisert i «The Journal of Pediatrics», konkluderte med at for hver time i døgnet et barn tilbragte med å se på en baby-DVD, forsto barnet i gjennomsnitt seks til åtte ord færre enn barn som ikke så på tv."

Og det var faktisk de dvd'ene som lot som de lærte ungen noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så hvis jeg lar min lille få se på drømmehagen av og til, så lærer hun mindre ord?

Skrevet

Tja, kommer vel litt an på hva som er på dvd-spilleren. Mine to er store fans av Små Einsteins,, f.eks. Tviler på om jeg hadde satt meg ned for å lære dem forskjellen på moderato og presto, samt hva diminuendo var, for å si det sånn... Men de ser bare barne-TV på NRK en halvtime om dagen, da.

De "Baby Einstein"-filmene som visstnok babyer godt ned mot halvåret skal kunne lære noe av er fullstendig meningsløse, ja.

Skrevet

jeg har ikke DVD spiller en gang (og ikke stekeovn som funker heller) *lever i steinalderen*

Skrevet

Sønnen min elsker å se på Dora. Og han lærte seg faktisk et engelsk ord: open, hehe.

Skrevet

Tenk på alle de norske ordene han gitt glipp av den tiden han brukte på å lære seg "open";)

Skrevet

min sønn elsker små einsteins. og har sett myyyyye på dette. han er 2 år og ligger på mellom 3 og 4 år stadie i både forståelse og språk uttale. han sier til og med bokstaven r. så dette har nok ikke påvirket oss iallefall

Skrevet

Han er 5 år, så han prater norsk ganske bra. Tror ikke han går glipp av noe av å lære et ord fra barnetv :)

Skrevet

Jeg er glad jeg ikke lever i USA.

Det sier seg seg selv at barn som ser mye på TV henger etter andre barn språkmessig. Årsaken til det er at TV titting går på bekostning av annen samhandling som det å bli lest for osv...

Baby Einstein skal visstnok lære barna både kunst, musikk og språk. Alle oppegående foreldre skjønner at det bare er tull.

Litt TV titting er OK, mye TV titting betyr passive og understimulerte barn.

Skrevet

Og igjen et eksempel på at "forskerne" her inne ikke aner hva forskning går ut på. Selv om man kjenner ett barn som man mener ikke passer inn i resultatene som presenteres, slår ikke dette bena undrer forskningen! Kan vi ikke bare bli enige om det, sånn at dere slutter å gjøre idiotiske forsøk på å overprøve forskning. Nå er det jo ikke alt som står i avisene som har opphav i seriøs forskning selvfølgelig, men det kan hvertfall ikke dere motbevise med det en casuset deres.

GRRRRR...........

Skrevet

hehehe.. veit ikke helt hva som er mest dumt her jeg^^

Det er selvfølgelig ikke veldig bra for et lite barn og bli parkert foran tv støtt. Verken språkmessig eller på alle de andre punktene.

Men man kan faktisk få noe ut av disse "seriene", hvis man er aktiv selv som foreldre. Vesla har alltid vært begeistret for mikkes klubbhus, og hun får se det engang i blant. Hun gjentar ord, tall og følger intenst med. Etterpå jobber vi mere med tall og hva forskjellige ting gjenom lek.

Hun er to år og har en veldig god tallforståelse (syns i hvertfall jeg da^^) og ligger vel veldig godt ann når det gjelder prating og forskjellige ord.

Det er jo ingenting som kan læres gratis uansett hvor godt laget det er, det krever en innsats som foreldre for å utvikle barnet.

Gjest sug lut
Skrevet

Æh, nå var dette faktisk spesifikt om Einsteins.

Skrevet

Forskjell på korttids- og langtidsparkering, går jeg ut fra. Om det er mer "skadelig" enn vanlig barne-tv tviler jeg på. Men regner ikke med at guttungen skal bli "Einstein" av å se programmet. Kjekt at han har lært seg musikkuttrykkene, da - det trenger han til pianoundervisninga ;-)

Skrevet

Vil bare presisere at "Baby Einsteins" og "Små Einsteins" ikke er det samme - sjekket ut litt det derre baby-einsteins på youtube når lillegutt vår liten baby, det er stort sert bare lyder og fargeklatter som beveger seg...

Nå er han drøyt to år, og "æssæins" (små einsteins) liker han veldig godt - klapper seg på lårene og synger med, det er jo lærerike historier om dyr og natur etc...

Skrevet

Jeg tror det er helt greit for barn å se litt på TV jeg.

Mine barn ser ikke TV, de har makk i rompa begge to, men jeg oppmuntrer til det. Tror det kan være lærerikt og det fører jo litt ro med seg.

Skrevet

Men alikevel ligger Amerikanske barn milevis foran Norske barn på internasjonale målinger?

Skrevet

Det er vel ikke så veldig mange 2 åringer som ikke kan si bokstaven r da? Min sønn på to år har sluttet med bleie, kan telle (ikke bare tallene altså), halve alfabetet, holde en normal samtale, forstår det meste, snakker rent men ligger ikke på 4 års stadiet fordi om.

Vi ser tv kanskje 1-1/2 time i uka (barnetv dersom vi er hjemme) og huff a meg da er det faktisk små einsteins av og til. Jeg tror nok alt med måte. Men det er jo forsket mye på barn og ungdom og tv bruk og de kommer som regel alltid fram til at det ikke er bare bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...