Gå til innhold

Er det lov å nekte blodoverføring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og finnes det andre alternativer enn blod?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lov å nekte blodoverføring? Ja

Og finnes det andre alternativer enn blod? Døden

Skrevet

Selvfølgelig, f.eks Jehovas vitner gjør jo det, nekter blodoverføring mener jeg..

Da jeg fødte førstemann var jeg helt på kanten til å trenge en blodoverføring, da ga de meg saltvann intravenøst og lot kroppen min produsere opp igjen blodet jeg hadde mistet selv. Så det går ann om man ikke har mistet for mye blod.

Mister man veldig mye blod er vel døden eneste alternativ.

Skrevet

ja, det er lov. Jehovas Vitner kan ikke akseptere blodoverføring. Men snakket med ei som er JV, hun sa at nå så har det kommet bra alternativer. Men jeg har ikke hørt det fra noen andre. Snakk med sykehuset eller legen din om dette

Skrevet

Er lov og nekte, men om det er snakk om personer under 18 år og foreldrene nekter blodoverføring så kan sykehuset søke om fratatt foreldrerett og gi barnet blodoverføring for så og gi foreldrene omsorgen igjen. Men det er kun hvis det ikke er andre muligheter. Men som hun over seg sier så er det kommet flere bra alternativer nå. Jeg er oppvokst innen jehovas vitner men er ikke med nå så jg husker ikke helt hvordan de behandlingene er. Men sykehuset vet det jo.

Skrevet

Nei, det har kommet ny lov, så nå er det ikke lov å nekte, dvs det er lov å nekte, men legene er forpliktet til å gjøre det de kan for å redder liv, så de har og skal overstyre denne retten som før de var de pårørendes valg og ta!!

Skrevet

Lov om barneverntjenester § 4-10: Vedtak om medisinsk undersøkelse og behandling.

Dersom det er grunn til å tro at et barn lider av en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade, og dersom foreldrene ikke sørger for at barnet kommer til undersøkelse eller behandling, kan fylkesnemnda vedta at barnet med bistand fra barneverntjenesten skal undersøkes av lege, eller bringes til sykehus for å bli undersøkt. Fylkesnemnda kan også vedta at en slik sykdom skal behandles på sykehus eller i hjemmet i samsvar med anvisning fra lege.

Skrevet

Når det gjelder barn av JV som trenger blodoverføring, så går som regel foreldre med på det:) Men dersom de ikke gjør det, kan barnevernet midlertidig frata dem foreldreretten og avgjøre i deres sted.

Når det er sagt, har helsevesentet lært mye ved at JV ikke tar imot blodoverføring. De har kommet med nye, stormolekylære væsker som opprettholder BT. (Er ikke nye lenger da;))

Og, JA! En har full anledning til å nekte behandling selv - men som sagt ikke alltis sine barn..

Skrevet

Jeg er anonym 16.00.. hehe. Masse skrivefeil ser jeg...

Hilsen sykepleier:)

Skrevet

jeg nekta... fikk da en veske de putta i meg... Men hadde det blitt allt for ille måtte jeg jo ha sagt ja sef.. Men ville ikke ha før jeg virkelig måtte og det gikk greit, slapp jeg... :-)

Skrevet

Gjelder det barn, og foreldrene nekter blodoverføring, så kan barnevernet overta omsorgen midlertidig, slik at barnet får det det trenger. For en voksen som er ved sine fulle fem, så bestemmer vedkommende selv.

Væske(vanlig intravenøs) er jo et alternativ om det ikke står altfor galt til;)

Men vanlig væske hjelper ikke, dersom det er snakk om stor blødning og altfor lav Hb.

For stort tap av blod, gjør at en ikke har nok til røde blodceller til å få fraktet tilstrekkelig oksygen rundt i kroppen(ka føre til celledød). En vil også ha for lite til å opprettholde trykket, og en vil mangle blodplater til å reparere blødninger. Blant annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...