Gå til innhold

Hvorfor vaksinerer de bare gravide i 2. og 3. trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv fullgått 14 uker i morra, og har tenkt meg avgårde for å vaksinere meg selv og sønnen min på 2 som har astma.

Men så kom jeg til å tenke på hva som er begrunnelsen for at de ikke vaksinerer i 1. trimester?

-Er det på grunn av at så mange viktige organer dannes da, og at stoffer i vaksinen klusser med det?

-Er det fordi de ikke vil vaksinere alle de som kanskje kommer til å abortere likevel?

-Eller er det en anna grunn?

Kjenner jeg er litt skeptisk til den vaksinen hvis grunn nr. 1 er riktig grunn. Min lille spire er jo ikke sååå mye eldre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg sitter ikke inne med noe fasit her altså, men jeg kan tenke meg at det ervflere grunner til dette.

1. Den er lite utprøvd, derfor vil de ikke prøve den ut på fostser i så tidlig utvikling. De tror nok likevel ikke dette skal ha noe å si men:

2. Det fødes hvert år mange barn med ulike missdannelser. Dersom noen av mødrene til barn som fødes med missdannelser har fått denne vaksinen i 1 trimester vil de nok raskt legge skylden på vaksinen. Dette ønsker ikke vaksineprodusenten.

3. Mange opplever MA og SA hver år. Dersom noen opplever dette rett etter å ha fått vaksinen vil de helt sikker skylde på vaksinen. Dette vil heller ikke vaksineprodusenten. Produsenten er altså ute etter å sikre seg selv mot feilaktige anklagelser..?

Vet ikke om dette stemmer, men for meg høres dette fornuftig ut...

Skrevet

"Produsenten er altså ute etter å sikre seg selv mot feilaktige anklagelser..?"

Det tror jeg ikke kan stemme, for produsenten har gått åpent ut og frasagt seg alt ansvar for vaksinen uansett.

Betryggende, ikke sant :-)

Skrevet

Nå fikk jeg faktisk ikke tatt vaksinen likevel. De vaksinerer visst bare fra 16. uke sa de på vaksinasjonskontoret. -Og det er nettopp fordi de vil at babyen skal være mest mulig utviklet før de gir vaksinen. Dessuten er visst ikke risikoen for komplikasjoner så høy før senere i graviditeten. Om jeg skulle bli syk nå, så ville det nok gå bra med både meg og babyen sa de.

Sønnen min på 2 år fikk vaksinen da. Han hyyyyla, men blei fort blid igjen da han fikk en dinosaur i premie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...