LilleFrøkenL Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 3. Hvordan er det mulig at norske helsemyndigheter anbefaler den kvikksølvholdige vaksinen Pandemrix til gravide kvinner ? Helsemyndighetene anført av Folkehelseinstituttet og effektivt kringkastet av norske media anbefaler at gravide skal få den kvikksølvholdige vaksinen Pandemrix før alle andre. Pandemrix inneholder 5 mikrogram organisk kvikksølv (tiomersal/thimerosal) pr. dose. Det er kjent at kvikksølv injisert i blodet hos fostre eller hos små barn kan hemme utviklingen av nervesystemet og forårsake vaksineskader som er kjent som autisme. Fritt Helsevalg publiserte en lengre artikkel om bl.a. virkningene av kvikksølv i vaksiner i 2008. Nedenfor er noen utdrag fra denne artikkelen som bl.a. slår fast at: Pandemrix-vaksinen må IKKe gis til gravide ! Gravide som får Pandemrix-injeksjon vil få en skyhøy risiko for å føde kvikksølvforgiftede barn med varige skader på sitt nervesystem. Her er noen relevante utdrag: "Kvikksølvet som benyttes i vaksiner er organisk kvikksølv kalt thimerosal (Folkehelseinstituttet, www.fhi.no, som er ansvarlig for innholdet i vaksiner som gis til norske barn, benytter begrepet tiomersal/thiomersal). Den naturlige formen for kvikksølv er uorganisk kvikksølv (brukt bl.a. i termometre). Organisk kvikksølv er den mest giftige formen for kvikksølv. Organisk kvikksølv, som benyttes som vaksinekvikksølv i form av thimerosal/tiomersal, er eksponensielt mer giftig enn uorganisk kvikksølv, fordi det veldig lett binder seg til menneskelig vev, bl.a. i hjerne og lever. Autisme kan bli fremkalt av kvikksølvforgiftning bl.a. fordi kvikksølv endrer nevroner i vekst, bl.a. i tarm, øyne, hjerne, tale, muskelkontroll og immunsystem. En effekt av å få kvikksølv inn i kroppen er at det bidar til å åpne blod-hjerne-barrieren (the blood-brain barrier) slik at organisk kvikksølv havner i hjernen hvor det i hvert fall ikke har noe å gjøre og vil forårsake lettere eller mer alvorlige former for hjerneskade. Blod-hjerne-barrieren bidrar til å sørge for at de fleste stoffer holdes utenfor hjernen. Denne barrieren er ikke ferdig utviklet før individet er utvokst. Andre effekter av å få kvikksølv i kroppen er at myelindannelsen forstyrres. Nerveceller er spesielt følsomme for kvikksølv og kvikksølvmolekyler, og har en tendens til å bli værende («locked in») i nerveceller. Kvikksølv som blir injisert rett inn i blodet er mye farligere enn kvikksølv i mat. Kvikksølv i hjernen har en akkumulerende effekt. Kvikksølv ødelegger nevronenes utvikling, og fremprovoserer skader på nervesystemet hos fostre, småbarn og barn. Kvikksølvet hindrer dannelsen av myelin, som er en fettsubstans som isolerer nervebanene fra hverandre. Myelin dannes etter fødselen, i de tidlige leveårene. Dette kan sammenlignes med plast som isolerer ledninger som leder elektrisitet. I tilfeller hvor metalltrådene fra ledninger med manglende/ødelagt beskyttelse kommer i kontakt med hverandre, vil det skapes forstyrrelser i hele systemet. Tilstedeværelsen av aluminium og kvikksølv i organismen hemmer/ødelegger myelin-isoleringen mellom de ulike nervebanene, noe som muliggjør utidig «krysskontakt» («random crosstalk») mellom uisolerte nevroner/nervebaner som ikke må komme i kontakt med hverandre." Se: http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=651&type=2 I Tyskland har myndighetene tatt konsekvensen av den overhengende faren for kvikksølv-forgiftning av fostre gjennom å kreve at kvikksølv-holdige vaksiner ikke skal gis til gravide: ” Tyske helsemyndigheter mener gravide kvinner bør få en annen svineinfluensavaksine enn befolkningen forøvrig, skriver Die Welt. Også franske myndigheter har bestilt tilleggsvaksine uten de omstridte tilsetningsstoffene som Pandemrix inneholder.” Se: http://www.aftenposten.no/helse/article3322366.ece I samme artikkel i Aftenposten blir FHI også konfrontert med kvikksølv-innholdet i Pandemrix, noe som blir bagatellisert på denne måten av staten representert ved Legemiddelverket: ” Hver dose av den ''norske'' vaksinen Pandemrix inneholder 5 mikrogram Tiomersal, som igjen inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv. - Det er forsvinnende lite. En 60 kilo tung kvinne i fruktbar alder får i seg minst 6 mikrogram kvikksølv i uken - gjennom kosten, sa forsker Christian Syvertsen i Legemiddelverket til Aftenposten.no tirsdag.” Dette er en diskvalifisert og uansvarlig offentlig uttalelse som blir ukritisk videreformidlet av Aftenposten. Utsagnet skiller ikke mellom organisk og uorganisk kvikksølv, og dessuten ses det bort fra at kvikksølv er ekstra skadelig for små barn som er i utvikling (fostre/barn som får hemmet utvikligen av nervesystemet bl.a. ved at kvikksølv kommer inn i hjernen). Pandemrix inneholder også tilsetningsstoffet (adjuvant) skvalen (squalene). Skvalen, som tilføres kroppen som injeksjon direkte i blodet, har en skadelig virkning. Årsaken til dette er at kroppens immunforsvar vil bli aktivert mot skvalen, som kommer inn i kroppen rett i blodet. Ettersom skvalen også finnes naturlig i kroppen, innebærer dette at immunforsvaret vil angripe alt skvalen i blodet, også det som er kroppens eget. Dette er sagt å forårsake den autoimmune sykdommen som er kjent som Gulf War Syndrome. Den ble forårsaket av skvalen-holdige vaksiner som ble gitt til amerikanske soldater før de deltok i irak-krigen i 1991. Dr. Russel Baylock har forsket på effekten av skvalen som er injisert via vaksiner og har slått fast at: As Dr. Russell Baylock has warned, the adjuvant squalene is linked to the Gulf War Syndrome. Soldiers who took the anthrax vaccine from 1990 to 1991 had an increased risk of 200 percent in developing the deadly disease amyotrophic lateral sclerosis (ALS), also called Lou Gehrig’s disease. The soldiers also suffered from a number of debilitating and life-shortening diseases, such as polyarteritis nodosa, multiple sclerosis (MS), lupus, transverse myelitis (a neurological disorder caused by inflammation of the spinal cord), endocarditis (inflammation of the heart’s inner lining), optic neuritis with blindness and glomerulonephritis (a type of kidney disease), according to Baylock. Se: http://www.prisonplanet.com/german-chancellor-ministers-get-special-vaccine-without-soft-kill-ingredients.html Forøvrig er Regjeringen i Sverige og ansvarlige svenske helsemyndigheter nå blitt politianmeldt for planene om massevaksinasjoner med Pandemrix. Anmeldelsen utgjør et pdf-dokument på 67 sider som er spekket med fakta og svensk grundighet og er tilgjengelig her: http://www.cmef.eu/pdf/jk.pdf Her er noen utdrag fra det alvorlige innholdet i anmeldelsen: Anmälan avser: Regeringskansliet Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson Socialstyrelsen Avdelningschef Anders Tegnell Smittskyddsinstitutet Generaldirektör Johan Carlson Myndighet för samhällsskydd och beredskap (MSB) Generaldirektör Helena Lindberg Läkemedelsverket Bevis uppgift: - Vaccinet, livsfarligt nytt experiment vaccin. Det föreligger bevis på att vaccinet saknar data som kan styrka att vaccinet är säkert att ge till: - barn - gravida - astmatiker - den övriga gruppen i den mänskliga populationen. - Det föreligger bevis på att utrustning för återupplivning måste finnas omedelbart tillgällig vid vaccinationstillfället. - Det föreligger bevis på att vaccinet kan framkalla dödlig sjukdom. - Det föreligger bevis på att innehållet i vaccinet kan framkalla en autoimmun reaktion som är farlig och kan leda till nervskador och i värsta fall döden. Det föreligger däremot bevis på att man har konstaterat att adjuvanten Squalene har haft förödande bieffekter i vaccin injicerat i människor och djur. Bevis uppgift: Det föreligger bevis på att svininfluensan inte har vad som krävs för att bli ett aggressivt pandemiskt virus. Det föreligger bevis på att svininfluensan saknar sjukdomsalstrande markör, vilket är avgörande för om influensan skall bli av en aggressiv art." For mer informasjon om den farlige svineinfluensavaksinen, se for eksempel: Aktuelt om svineinfluensavaksinering i den vestlige verden: http://www.theflucase.com Om erfaringer med vaksinen så langt: http://www.nyhetsspeilet.no/2009/09/svineinfluensa-vaksine-gj%c3%b8r-hundredevis-syke-og-d%c3%b8ende/ LES MER PÅ WWW.FRITTHELSEVALG.ORG
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Her var det mye negativt å lese! Vet ikke helt hvem disse menneskene bak siden www.fritthelsevalg.org er, men ser at det er mye alternativ medisin, og en del andre artikler som setter spørsmål ved skolemedisin, uttalelser fra medisinske eksperter osv. Noe som gjør at JEG i utgangspunktet blir skeptisk til mye av det som står der. Har aldri hørt om "fritthelsevalg" heller. Synes at de sa på pressekonferansen forrige fredag at vaksinen ikke inneholder mer kvikksølv enn hva du får i deg om du tar en spiseskje olivenolje! Og det spiser jeg jo ofte. Skal ikke ta stilling til om hvorvidt det som står på fritt helsevalg er sant/usant. Helt usant er det nok ikke. Men med så mye skremselspropaganda samlet på en side så virker det bare mot sin hensikt på meg. Jeg skal likevel ta vaksinen.
Guldehinn Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg skal KANSKJE begynne å VURDERE å tro på slike ting dersom de som skriver dem klarer å bruke ordentlig grammatikk. Jeg tror sjelden på ting som er fulle av skrivefeil, det ser uprofesjonelt og amatørmessig ut. For øvrig: BRUK SVINEINFLUENSAFORUMET! Nå er jeg lei hele driten. Influensaen, vaksina og alt maset rundt. Og hvis du vil proklamere for hele befolkningen hvor farlig kvikksølv er bør du i tillegg be dem slutte å spise fisk. Det er omtrent fire ganger så mye kvikksølv i en vanlig middagsporsjon fisk som i vaksinen. Det er ikke kvikksølvinnholdet som har vært årsaken til at folk generelt er skeptiske, men heller mangelen på forskning og lite informasjon om eventuelle bivirkninger. Les mer på pandemi.no. Det er grammatisk korrekt og sannsynligvis også langt mer sant enn dette mølet.
Nr 2 i magen:) Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Her var det mye skremselspropaganda. Jeg stiller meg heller tvilende til mye av dette - og noen av sidene kjenner jeg ikke! Var samme diskusjon da poliovaksinen kom (ettersom jeg kan huske). Jeg har tatt vaksinen - for meg selv, barnet jeg har fra før, barnet i magen og allmennheten generelt. Tenk de små stakkars barna med astma som også har eggallergi som ikke får tatt vaksinen?!!!! Jeg står på mitt valg:)
*SmurfeMamma* Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 orket ikke lese alt dette jeg... men leste noe... og vil bare komme med en rettelse.... denne vaksinen settes IKKE direkte i blodet... det tror jeg ikke vaksiner generelt blir gjort heller.. de settes i MUSKELEN!!!!!!! det er noe helt annet enn å sprøyte det rett inn i blodet...når stoffene i vaksinen når blodet vil disse konserveringsmidlene nesten være borte.... Min fastlege er gravid i 3. trimester og hun satt vaksinen i går. hennes veninne jobber på folkehelseinstitutet med forskning på denne vaksinen... hun er også gravid i 2.trimester og hun har også tatt vaksinen.... så jeg har nå etter MYYYYYYE dveling bestemt meg for å ta den, selv om jeg fortsatt er usikker på om det er det rette valget...
vero:o) Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 ja det er tull det er 2.5 med kvikksølv i sprøyta...det daglige inntaket vårt er 4.0......så problemet der ser jeg ikke....
Kristian-Mamma Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 ღVårGutt-07 & VinterGutt-10ღ Er enig med deg....for mye å lese.... Og tror heller ikke det er helt hold i alt som står der. Men må rette litt på deg. (Beklager) Injeksjonen blir som du sier IKKE satt rett i blodet, men den blir heller ikke satt i muskelen. (Altså intramuskulær injeksjon) Men den blir satt subkutant som betyr at den blir satt under huden. Dette blir gjort med legemidler som har/skal ha lang absorpsjonstid. Det er bare intravsnøse injeksjoner som blir satt rett i blodet. Ikke meningen å være noen "Besser Weiser", men heller et forsøk på å være oppklarende i disse nøff-nøff tider. Håper du blir fornøyd med å ta den, det er jeg. Jeg var også usikker lenge, men tok den på fredag. Lykke til:)
Tirilto Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Spam kalles dette. Noe av det mest useriøse jeg har lest på lenge.
Nr 2. 31.01.10 Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 Sånn innlegg burde faktisk blitt slettet av Modorator, for makan til viss vass skal du lete lenge etter, Tror det beste er og holde seg til hva som står på pandemi.no og folkehelsa sin side. Dem ville ikke bedt HELE norge vaksinere seg om det var SÅ skummelt som mange prøver og få det til og høres ut.
plutselig gravid igjen Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 enig med innlegg over - lukter konspirasjonsteori lang vei. Håper inderlig det ikke er noen som virkelig trenger og burde tatt vaksinen som ikke tar den/gir barna sine den pga de blir skremt av sånne innlegg/artikler som dette. Men for å kommentere noe lengre opp her - jo, vaksinen blir satt i muskelen, i armen, men likevel i muskelen. (har nettopp tatt den - der de poengterte det)
SusyQ Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Gjesp. Her var det så mye bullshit, feilinfo og skremselspropaganda at jeg ikke orker å gå inn på det engang. Bare de første avsnittene er krydret med åpenbare faktafeil. Simpelthen herlig å bruke alternativthelsevalg.no eller hva den siden heter som en ekspertkilde. (For hvorfor skal vi egentlig stole mer på Verdens Helseorganisasjon, de europeiske legemiddelmyndighetene eller vårt eget helsedepartement, når det finnes useriøse nettsider som dette å basere viktige avgjørelser om helsa vår på?) De fleste som har fulgt med på debatten her inne den siste tiden har forhåpentligvis fått med seg at det som står i hovedinnlegget ikke stemmer. Håper virkelig ikke noen som trenger vaksinen lar seg skremme fra å ta den på grunn av dette søppelet. Grøss...
Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #12 Skrevet 27. oktober 2009 Den settes intramuskulært eller subkutant. Min ble satt intramuskulært.
Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #13 Skrevet 27. oktober 2009 Enig med alle at dette startinnlegget er useriøst og kunnskapsløst (må også si at jeg er litt enig i det med språket....)!!! Ser at det tidligere også har vært henvist til denne fritthelsevalg.no. Har lest litt der inne og er sjokkert over at noen velger å tro på så mye udokumentert tøys. Takke seg til seriøse forskere som vet hva de holder på med. Jeg mener absolutt at det må være lov å være skeptisk til vaksinen, men man må hvertfall holde seg til saklige kilder. Dessuten forstår jeg ikke vitsen med å skremme sånn. Alle må ta sine egne valg og respektere andre sine. Hvis noen lurer; jeg skal ta vaksinen... (-:
pityriasis Skrevet 27. oktober 2009 #14 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg synes det er trist at noen faktisk anser friihelsevalg.org som en pålitelig kilde for informasjon om vaksinen. Det finnes så mange sider på nett som omtaler vaksinen basert på fakta og forskning, men likevel er det en del mennesker som har hevet seg på denne bølgen og faktisk tror på dette vrøvlet her... Her står så mye som er feil at jeg ikke orker å kommentere det. Håper folk har vett til å velge sine kilder med bedre omhu enn det er. Likevel må jeg poengtere en betydningsfull feil i det som skrives over her: VAKSINEN SETTES IKKE I FOSTERET! Man kan derfor ikke si at det er det samme som å sprøyte 2,5 mg kvikksølv i et foster. Vaksinen passerer nemlig ikke placenta/morkaken! Det er jo derfor det er trygt å gi vaksinen til gravide... Det eneste som overføres fra mor til barn er antistoffene som dannes mot viruset, altså immuniteten. Det er jo derfor barnet blir immunt, foster er ikke i stand til å produsere antistoff selv.
2005&2010 Skrevet 27. oktober 2009 #15 Skrevet 27. oktober 2009 Hvordan vet de fleste her at den er så bra for mor og barnet i magen, når den ikke er testet på gravide engang. Og leste et sted at den ekte vaksinen er ikke engang forsket på, men prototypen av den... Hvordan vite hva den ordentlige vaksinen kan gjøre da...
Linnhost88 Skrevet 27. oktober 2009 #16 Skrevet 27. oktober 2009 Upålitelige kilder og skremmende dumt mye av det som er skrevet her! Kjenner hormonene raser! Godt å se at det ikke skremmer! Når det kommer til hva som er bra for mor å barn med vaksinen, vet vi at uten vaksine kan mor få lungekollaps, havne i koma eller dø av vanlige influesasymptomer ved smitte! Det pga lavt immunforsvar og dårlig lungekapasitet når en er gravid! Hva som skjer med barnet om dette skulle skje, er vel ikke nødvendig å gå inn på..... Og om man bare får litt symptomer vet man heller ikke hva viruset gjør med barnet... Har tatt vaksinen for både meg og nurket mitt! <3
Kristian-Mamma Skrevet 27. oktober 2009 #17 Skrevet 27. oktober 2009 Javel? Min ble satt subkutant. Men uansett er det jo ikke rett i blodet.
ladylennie Skrevet 27. oktober 2009 #18 Skrevet 27. oktober 2009 Til HI Bare kom med disse tulleinnleggene. I beste fall fører det til en kortere kø foran meg på vaksinestasjonen når den endelig kommer til Oslo...!
Kristian-Mamma Skrevet 27. oktober 2009 #19 Skrevet 27. oktober 2009 Var ikke klar over at de satte den intramuskulært også. Min ble satt i overarmen, altså subkutant. Men poenget mitt var uansett at den ikke blir satt rett i blodet.
MammaMø med to små Skrevet 27. oktober 2009 #20 Skrevet 27. oktober 2009 jeg stoler heller på FHI og helsemyndighetene våre, for ikke å nevne WHO enn sånn skremselspropaganda som dette! Jeg tar vaksina i morgen og håper på at det er det rette valget!slutt å prøve å skremme folk fra en avgjørelse de selv har rett til å ta! det er nettopp slike som deg som startet innlegget som faktisk skaper hysteri!
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 28. oktober 2009 #21 Skrevet 28. oktober 2009 Det med kvikksølv tror jeg lite på... bare tulle innlegg... Er like mye kvikksølv i sprøyten som vi får i oss igjennom mat... Da skal hun få komme hit, har ubåt med flere tusen tonn kvikksølv som ligger og lekker i havet rett utenfor huset mitt...
Millsie Skrevet 28. oktober 2009 #22 Skrevet 28. oktober 2009 Fritt helsevalg kan nok ha en ideologisk agenda bak en del av sine uttalelser - og er derfor muligens ikke den mest troverdige kilden til informasjon. Men dessverre fremkommer mye av informasjonen som presenteres i dette innlegget også i store deler av utenlandsk media og på nettstedene til flere vitenskapelige institutter (avisen Bild, The Irish Times,Guardian, og flere svenske og amerikanske aviser og vitenskapelige institutter). Seek and thou shalt find. Det bekymringsfulle ved den prosessen som nå foregår er at norske helsemyndigheter og media unnlater å slippe ut kritisk informasjon når det gjelder vaksinen Pandremix. Man trenger ikke stort mer enn 10 vekttall for å finne seriøse aktører som bestrider den bastante holdningen til norske helsemyndigheter/norsk presse. At the end of the day er det dessverre hver og én av oss som må ta dette valget - men det kan ikke være bortkastet å sørge for at det er en informert avgjørelse man tar. Må nesten si meg enig med Fugelli som roser det norske folk for å gi helsemyndigheten litt motstand. Man skal ikke svelge alt de sier - de har dessverre tatt feil før.
Millsie Skrevet 28. oktober 2009 #23 Skrevet 28. oktober 2009 Dessverre har de heller ikke klart å bevise at forsteret blir immunt ved at du tar vaksinen. Men det er en teori de har. Se forøvrig innlegg lenger ned om hvor du kan finne mer info om vaksinen. Det eneste som dessverre er sikkert når det gjelder denne vaksinen er at INGEN faktisk vet hvilke bivirkninger den kan ha. Man TROR risikoen kan være mindre enn risikoen ved å få influensa - men man VET ikke. Det er dessverre ikke noen svær konspirasjonsteoretisk sammensvergelse bak alle de kristiske spørsmålene og kommentarene som kommer i forbindelse med vaksinasjonen. Det er kun et resultat av det faktum at folk verden over er del av uttestingen av Pandremixvaksinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå