Blåmandag¤ Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 På anonymforumet er det mange "tøffe" anonyme som mener Oslo er grusomme greier. Tenk å utsette barna sine for felles vaskerom og det å bo i blokk. Jeg er ikke fra Oslo, men har bodd her i 11 år. Er egentlig fra et lite sted jeg aldri i verden flytter tilbake til. Jeg har noe familie i små (og da mener jeg små) bygder bl.a på Østlandet, og de kan ikke skjønne hvorfor vi vil bo her. Også med barn da. At barna mine ikke er narkomane enda er rart, tydeligvis. Hva er så grusomt med Oslo, egentlig?
Bunnies by night Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 ? Felles vaskerom er jo genialt? Svigermor bor i blokk med gratisk fellesvaskeri og tørkerom. Er jo helt toppers - tenk så mye man sparer på strømutgifter! Men det var vel ikke akkurat det du siktet til - hehehehe;) Jeg kommer fra en liten bygd på vestlandet og kunne ikke komme meg raskt nok bort. Jeg elsker Oslo og har bodd her i åtte år. Tror ikke det er spesielt tryggere å ha barn på bygdene enn i storbyene - var jammen meg mye som skjedde da jeg var ung... Du kan heller ikke velge miljø i samme grad som du kan i storbyene. Det er fordeler og ulemper med både by og bygd.
Snuppa! Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg bodde i Oslo halve oppveksten min, hadde det som plummen i egget. Så flyttet vi til en liten bygd på vestlandet, der var det ikke noe godt å vokse opp:( Men er vel veldig individuelt det egentlig...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg er ikke tøff anonym, men svarer likevel, jeg. Syns ikke det virker fælt å bo i Oslo (sentrum) akkurat, men det må unektelig være litt annerledes enn å bo her jeg bor (større by, 20 min å gå fra sentrum, enebolig i rolig strøk). Ved å ha bodd her jeg bor nå er det for meg "umulig" å ønske å bo i en bygård i et bysentrum, enten det er i Oslo eller hvor som helst ellers. Jeg trives med at jeg kan trille vogna rett utenfor døra, slippe å ha biler rundt hushjørnet mitt hele dagen, slippe å måtte låse døra, slippe å ha andres bråk rundt ørene (enten det er andre gårdbeboere eller folk på gata), slippe å lete etter parkeringsplass, ha muligheten til å slippe ungene ut alene og slippe å ta med meg klesvasken min ut av leiligheten (siden du nevnte felles vaskerom). Har bodd i "blokk" før og det var helt greit da, men nå som jeg har muligheten til å bo sånn vi bor nå, ville jeg ikke hatt noe annet, hehe. Kjenner likevel folk som bor "sånn" og jeg tviler ikke på at de har like gode muligheter til å lage "folk" av barna sine som oss, hehe (det kommer jo an på helt andre ting)... Når det er sagt så savner jeg av og til å være litt mer urban eller hva jeg skal kalle det. Kunne godt tenkt meg å hatt en byleilighet, men ikke da som hel familie. Og bare så det er sagt - dette er som med alt annet her på dib; bare fordi jeg ønsker det sånn for oss, betyr ikke at jeg syns det er et dårlig valg for andre, hehe.
Collette Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror at mange som ikke har bodd i Oslo selv tror at Oslo kun består av bygårder, trafikk og plata. De vet ikke at det finnes mange perler hvor det er like rolig som i en småby. Her hvor jeg bor er det stille og rolig, men likevel er jeg i sentrum på 10 minutter med t-banen. Det er helt perfekt!
Blåmandag¤ Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2009 Collette: Sånn er det her også. Ikke for det, jeg kunne godt tenke meg å bo nærmere sentrum selv. Men det er flere hus og større leiligheter her.
frk Nilsen Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Samme her Her er det stille og fredelig, grønt og fint miljø for hele familien. Stor-trives! Oslo er mye mer enn Karl Johan og plata!
mamman til to gutter Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har vokst opp rett utenfor Oslo og syns ikke Oslo generelt er grusomt, men jeg ville aldri valgt å bo midt i Oslo sentrum med barn selv, spesielt ikke litt eldre barn. Babyer og barn som er så små at man uansett må være med dem ut, er greit nok, men når barna etterhvert blir eldre og har lyst til å gå ut og leke alene, så ville jeg ikke bodd der. Jeg jobber ganske sentralt i Oslo og har sett barn ned i 5-6årsalderen sykle i bakgårder med mye trafikk alene. Det ville jeg aldri latt barna mine gjøre der, her vi bor (kun kort tid med tog ut av Oslo) kunne jeg gjort det uten problemer. Litt ut av sentrum er jeg helt enig med dere at man finner veldig fine steder og der kunne jeg godt bodd selv også. Men nå bor vi like utenfor Oslo i nærheten av familie og helt sikkert billigere enn tilsvarende sted i Oslo med like lang reisetid til sentrum og trives godt her, så Oslo blir det nok aldri på oss, selvom det ikke er så grusomt:-)
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 kommer fra en liten by...stortrives med å bo i oslo sentrum. skal aldri tilbake til bondebyen;)
OsloMor Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg bor midt i Oslo sentrum, og må bare flire når jeg hører sånt. Det er jo først og fremst folk som bor på øst som nyter godt av disse fordommene, og det er jo ganske trist tatt i betraktning at de sosiale forskjellene øst kontra vest er enorme. Da jeg var tenåring så var det folk vi møtte på fester på vest, som ikke fikk gå lenger øst enn Frøen stadion. På en annen side kan f.eks.ungdommer i Oslo være passe fordømmende ovenfor bygdefolk (og da mener jeg folk som bor på f.eks.Kløfta). En undersøkelsen gjort for noen år siden så viste det seg at majoriteten av Osloungdom i undersøkelsen trodde at "bygdefolk" bl.a.var mindre intelligente, særlig de som snakket dialekt tror jeg det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå