Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Mannen min har en kollega som han virkelig sliter med. Han har lenge sluntret mye unna og kommet og gått når han vil. Ofte er han bare på jobb 5-6 timer om dagen (100% stilling), og er ofte borte fra jobb 1-2 dager i uken. Han gir aldri beskjed om at han blir vekke eller kommer for sent, og kan også forlate arbeidsplassen uten å gi beskjed. Han har fått en skriftlig advarsel på dette. I forrige uke hadde mannen min ferie, og denne fyren var da altså alene på jobb (de er bare to på denne avdelingen). På fredag fikk mannen min telefon fra en annen som jobber i samme bygg og samme firma, men under en annen avdeling, om at kollegaen ikke hadde stilt på jobb, og at ingen hadde hørt noe. mannen min måtte da reise på jobb selv om han hadde ferie, for å få gjort arbeidet. Når han kom på jobb så han at kollegaen ikke har gjort noen av arbeidsoppgavene hele uken, og han fikk masse telefoner fra sinte kunder som ikke hadde fått varene sine. Varer var ikke bestilt, alt var et kaos, ingenting var sendt ut til kunder og kundene hadde ikke fått kontakt med ham på telefon hele uken. Mannen min har jobbet døgnet rundt denne helgen for å rette opp i problemene, men det er litt verre med sinte kunder. Nå baller det på seg av erstatningskrav fra kunder pga tapt fortjeneste, dyyyyre transportutgifter fra helgen osv osv osv. Dette har kostet bedriften MYE, og mannen min ønsker heller ikke å jobbe sammen med en som faktisk ikke klarer å gjøre jobben sin. Han har derfor kontaktet sjefen, som jobber på en avdeling på en annen side av landet. De jobber med saken, men arbeidstaker mener at dette ikke er god nok grunn til oppsigelse, og at han heller ikke kan bli sagt opp i sykemeldingsperiode (han ble sykemeldt fra i dag av). Burde ikke egentlig dette holde til en oppsigelse, eller ihvertfall en advarsel?!?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 God grunn til oppsigelse !! Han kan først få f.eks. en skriftlig advarsel, med tidsfrist. Er det ikke betydelig bedre da, er det oppsigelsesgrunn. Hvordan skal oppsigelse skje? En oppsigelse er korrekt etter arbeidsmiljøloven når følgende vilkår er oppfylt: •Oppsigelsen skal være skriftlig , enten den kommer fra arbeidsgiver eller arbeidstaker. •Oppsigelsen fra arbeidsgiveren skal leveres til arbeidstakeren personlig eller sendes rekommandert •Oppsigelse fra arbeidsgiver skal opplyse om arbeidstakerens rett til å kreve forhandlinger og reise søksmål, om retten til å fortsette i stillingen, og om hvilke frister som gjelder for dette. Dersom oppsigelsen er begrunnet i virksomhetens forhold, skal det i tillegg opplyses om fortrinnsretten til ny tilsetting. •Oppsigelse fra arbeidsgiver må være saklig begrunnet. •Oppsigelse fra arbeidsgiver skal begrunnes skriftlig når arbeidstakeren krever det. •Oppsigelsen har ikke funnet sted før den er kommet fram til den andre parten. Tidspunktet kan ha betydning for oppsigelsestidens start og avslutning. •Oppsigelsen skal opplyse om hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Oppsigelsestid
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Takk! Det er forøvrig ikke første gangen han har vært et problem, lignende ting har skjedd flere ganger ila de 10 årene han har jobbet der. Kommet dritings på jobben, forsvunnet i en uke og to osv. Men de har en altfor snill sjef, som tror på alt denne fyren sier...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Utrolig mange ryggradløse sjefer der ute.... Synes mannen din skal gi klar beskjed om at han gjør SIN del av arbeidet, så får sjefen ta ansvar for det andre som ikke blir gjort på den avd., kanskje han da ser hvordan det er. Sjefen bør også ta ansvaret overfor sinte kunder. Hadde aldri funnet meg i noe slikt !!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Mannen min har sagt at det får være han eller meg. Enten finner de en løsning på saken (dvs sier opp han andre eller får han til å skjerpe seg radikalt, og da med oppfølging og tilsyn av sjefen), ellers så finner mannen min seg en annen jobb.De er veldig fornøyd med mannen min, så de vil ikke miste ham... Han har lyst å bare gjøre sin del av jobben, men det er ganske risikabelt iom at det kommer til å føre til at de mister masse kunder, og kan da gå konkurs. og det er jo ikke noe vi ønsker. Så mannen min har jobbet overtid hver dag i ukesvis. Eller, periodevis i flere år egentlig, for han kollegaen har maaange dårlige perioder med liten innsats og mye fravær. Det kjipeste er at kollegaen har 150 000 mer enn mannen min i lønn, fordi han liksom har en lederstilling der. Og så er det mannen min som gjør jobben.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Kan noen legge ut på skravle? Jeg finner bare info om ordrenekt, fravær osv, ingenting om ikke utført arbeid. Vil gjerne sende med mannen min noe konkret som han kan slenge i bordet til sjefen, for dette begynner seriøst å bli for ille. Det går utover både min mann og bedriften. Nå mistet de f.eks sansynligvis årets bonus pga de sinnsyke ekstrakostnadene pga denne uka som gikk.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Pass på at alt blir dokumentert. Det holder ikke bare å si at hei og hå du gjør en dårlig jobb. Og ta kopi av de advarslene han får og be han undertegne når han har medarbeidersamtaler med sjefen e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå