nåerdetmintur:) Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Hva får dere av ekstra oppfølging? og er det noe dere må ta ekstra hensyn til i forhold til mat, drikke, aktivitet osv? Jeg har tatt noen blodprøver i dag for å finne ut om det er det jeg har så jeg lurer litt på hva som skjer hvis man får diagnosen..
Tweak Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg lå på toppen av "gråsonen" før resultatet hadde vært så høyt at jeg ble henvist direkte til sykehuset. Jeg får derfor prøve å regulere dette selv med kosten. Jeg fikk resept på måleapparat for blodsukker og utstyret som hører med slik at jeg kan måle blodsukkeret før og to timer etter mat. Jeg må da prøve å spise mat slik at jeg klarer å holde blodsukkeret under 7 to timer etter mat. Ikke det kjekkeste å få høre når det eneste jeg ikke klarer å spise er brødmat! Jeg klarer å spise yoghurt til frokost, men det var visst ikke av det beste jeg burde velge å spise. Grovt brød var tingen, ugh (jeg brekker meg av brød og kaster opp jo grovere brødet er...) Ellers så er det å kutte ned på alt som inneholder sukker og heller spise sunt. Det går heldigvis greit for meg, for jeg har ikke noe søtsug! Men i dag kom tante og onkel på besøk og jeg tok ett kakestykke sammen med de og der skjøt blodsukkeret i været gitt :-( selvfølgelig...
Tweak Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg får forresten en vekstkontroll i uke 32 og mer oppfølging på sykehuset :-)
nåerdetmintur:) Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2009 ok, blir spennende å høre hva resultatet av de blodprøvene blir. Litt kjedelig at du ikke greier å spise brødmat ja. hmm, jeg merker ikke noe til om blodsukkeret mitt er lavt eller høyt, men det er kanskje vanlig. Men den sukkerdrikken jeg måtte drikke i dag er noe av det værste jeg har smakt i hele mitt liv. Fysj og æsj.. det var på nippet at jeg fikk den ned. Ser du også skal ha januarbaby. jeg og. Når har du termin? 22 januar har jeg, selv om jeg håper han kommer før:)
Tweak Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg hadde hørt at den drikken var ufyselig så jeg tok med meg et sugerør jeg! Det hjalp veldig! Drikken gikk kjapt og problemfritt ned :-) Jeg merker heller ikke noe til at blodsukkeret er lavt eller høyt, men når jeg måler så merker jeg jo at det er høyt når jeg er mett og lavt når jeg er sulten. Noen ganger, når jeg har spist noe ufornuftig så er blodsukkeret høyt selv om jeg er sulten... Men det er jo logisk, he he. Snuppa i magen er ventet rundt den 16 januar (terminen min). Hun kan godt komme litt før, men det viktigste er at hun holder seg inne til over nyttårsskiftet. Vil ikke at jenta skal bli minst i klassen... Det er stor forskjell på å begynne på skolen når en er 6.5 enn når en er 5,5 år!
nåerdetmintur:) Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2009 Det var lurt med et sugerør. Det tipset skal jeg gi videre. Hun som blandet denne drikken var hvertfall snill nok til å gjøre den iskald, men allikevel var det pyton. Hvordan er det med frukt og sånn`? Får du utslag på fruktsukker? Har fått så dilla på kalde klementiner.. namnam.. heelt enig med deg. Han får holde seg inne til over nyttårsaften, men 1 januar er jeg klar jeg altså Får sørge for en tung og sterk nyttårsmiddag:) det er jo 1 år forskjell på eldst og yngt i klassen så det er klart det er stor forskjell når det gjelder læring osv. Hvertfall i de første årene. og jeg syntes de begynner tidlig nok på skolen fra før enn at han må begynne når han er 5,
Tweak Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 He he, jeg prøver å spre sugerørtipset til alle jeg kan! :-D Jeg også er glad i frukt for tiden, men jeg prøver å legge det inn som et mellommåltid, sammen med noe annet. Jeg aner egentlig ikke hva som er riktig her, men jeg bare prøver meg fram. Det er jo artig at du har fått dilla på noe da! Bare den ekle antidilla på brød her... Har hørt om folk som bare må ha isbiter og andre ting. Isbiter er jo heldigvis harmløst da, men masse klementiner hadde jeg reagert allergisk på, he he. Vi passet hunden til svigermor mens hun var i tyrkia i to uker (neida, ikke misunnelig i det hele tatt...!) og som takk da hun kom hjem så hadde hun kjøpt en hel haug med sjokolade i tax free'en. Yippeee... Men hun visste jo ikke om det nye "problemet" mitt...
nåerdetmintur:) Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2009 Uff ja, er det ikke typisk. Også sjokolade som er sååå godt da. Men hadde igrunn satt pris på en syden tur nå. Liker ikke denne tiden som kommer oss i møte nå, bortsett fra jula da. den er koselig. Har lyst til å begynne å lage julegodterier, men føler det er for tidlig. Vet ikke hva jeg kan lage som holder seg frem til da. Dagene går sakte for jeg er 100% sykemeldt, og kommer nok til å være det resten av tiden:( Fikk akkurat en telefon fra sykehuset som sa at alle prøvene mine var bra og at det ikke var noen fare for sv.diabetes. Ble veldig glad for å høre det. Men kommer nok til å være ekstra påpasselig fremover allikevel. orker ikke tanken på den sukkerdrikken en gang til.
Tweak Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Så flott da! :-) Ingenting er bedre enn fine prøvesvar! Jeg må dessverre ta den drikken en gang til... Oppfølgingssjekk om noen uker... Men det gikk jo heldigvis så greit sist, så jeg gruer meg ikke til testen, mer til resultatene! Jeg også er 100 % sykemeldt, men dagene går da heldigvis ganske kjapt likevel. I allefall de dagene mannen jobber tidligvakt på butikken og kommer hjem før kl 16. De dagene han jobber sent derimot, DE er trege! Du kan jo lage julekaker og fryse ned noe av det da? Hva bruker du å lage av julekaker? For meg holder pepperkaker egentlig lenge, og de har jeg brukt å kjøpe. Spørs om jeg ikke skal lage noen sukkerfrie selv denne jula (med sukkererstatning).
nåerdetmintur:) Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 28. oktober 2009 Pleier egentlig også å bare kjøpe pepperkaker. syntes julekaker er så tørt. og så syntes jeg at kjøpepepperkaker er bedre enn hjemmelagde. Men har kransekakeformer, så kanskje jeg skal prøve meg på det. Det er jo knall godt og holder seg fint i fryseren. Er jo ikke så lenge igjen til jul og dagene går fortere når man finner på noe. Skjønner at du gruer deg til resultatene, men er du flink til å holde seg unna godis så går det nok så bra så Vært på 3d ultralyd i dag. det var moro. Gøy å se hvordan den lille tassen ser ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå