Gå til innhold

Hva kan jeg lage av laks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden ønsker seg laks til middag, men jeg er litt lei de vanlige husrettene her.

Kan noen gi meg inspirasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stek laks og reker , tilsett selleri og purreloek. ha over floete og server med baandpasta.

Ungene her elsker det !

Skrevet

Bakt laksefilet med pesto (klin på toppen).

Kan lage ruller av filet'en og ha ost, pesto eller andre gode greier inni, og skjære i skiver og steke i panne.

Nøttebakt laks. Hell på litt hasselnøttolje og bak det i ovnen. Veldig godt!

Skrevet

Skjær poteter i båter, ha i en pose med litt olivenolje til de blir dekket av olje, og tøm i en ildfast form. Stek ved 225 grader i ca 30 min.

Stek laksefilet krydret med salt og pepper i stekepanna like før potetene er ferdige. Viktig å steke dem godt.

Del opp grønnsaker i staver og buketter (f.eks. gulrot, kålrabi, paprika, sukkererter, reddiker, agurk, blomkål/brokkoli, etc.), og legg på et stort fat.

Server potetene med et lett saltdryss, og en dressing av lettrømme eller yoghurt. Selv synes jeg Maarud tzatxikidipp-pulver fungerer fint.

Denne retten liker alle jeg har servert den til, fra kresne treåringer til "jeg liker ikke fisk"-fjortiser.

Skrevet

Dette er mine barns fiskefavoritt:

Ta litt olivenolje i en ildfast form.

Legg i frosne/tinede fileter av laks (skinnsiden ned), hell over olivenolje,strø på salt (gjerne Maldonsalt) og sitronpepper.

Ta det du har av grønnsaker i huset. Jeg bruker som regel gulrotbiter, brokkoli, purreløk, hvitløk, tomater (ferske eller soltørkede) m.m.

Dekk formen med aluminiumsfolie som lokk. Stekes midt i ovnen på 200-225 grader til den er gjennomstekt (avhengig av om fisken er frossen eller ikke).

Bruker å servere poteter til. Ungene gnir fisk og poteter sammen med smør og legger dette inni flatbrød.

Desverre spiser de kun fisken, men jeg vil tro de får i seg vitaminene og smaken fra de kokte grønnsakene:-)

I tillegg skjærer jeg alltid opp rå gulrøtter som de spiser ved siden av.

Skrevet

I krydderhylla i de fleste butikker har de poser med krydder i til ovnsbaktfisk, legg fisken med skinnsiden ned i langpanne eller form, ha på olje og strø over krydderet. Gir veldig god smak.

Stekes i ca 20 min , litt avhengig av str.

Lag potetbåter, del opp potetene i båter, putt de i pose med olje og krydder, rist godt og hell de ut i en form, bakes ca en time i ovnen, også her igjen avhengig av str og mengde.

Eller server med pasta

Og stekte grønnsaker, feks brokkoli, gulrøtter,kålrabi etc stekes møre i panne, hell over litt creme fraiche og krydre godt :o)

Skrevet

En superenkel, god rett:

Legg båtpoteter og oppkuttede grønnsaker (f.eks. løk, gulrøtter, søtpoteter, brekkbønner, brokkoli, blomkål osv) i en ildfast form. Hell over masse olje og krydre med salt og pepper, evt annet krydder. Rør rundt (gjerne med hendene). Sett midt i ovnen på 220 grader. Når dette har stekt i ca 20-30 min legger du krydrede laksefileter uten skinn oppå det hele, og steker alt i ytterligere 15 min. FERDIG. Server med rømme. Deilig å slippe kasserolle-vask...

Skrevet

Har forresten en annen variant av retten over:

Pakk laksefilet og oppkuttede grønnsaker porsjonsvis inn i aluminiumsfolie, ha oppi kryddersmør/hvitløksmør/olje, stek i ovnen i ca 45 min. Så får alle en pakke hver på fatet. Server poteter eller ris til. Knallgodt, og kanskje enda mer populært hos barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...