ApriIbaby Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Poden ønsker seg laks til middag, men jeg er litt lei de vanlige husrettene her. Kan noen gi meg inspirasjon?
yasmina Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 stek laks og reker , tilsett selleri og purreloek. ha over floete og server med baandpasta. Ungene her elsker det !
Underveis --> Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Bakt laksefilet med pesto (klin på toppen). Kan lage ruller av filet'en og ha ost, pesto eller andre gode greier inni, og skjære i skiver og steke i panne. Nøttebakt laks. Hell på litt hasselnøttolje og bak det i ovnen. Veldig godt!
OsloMor Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 http://helseogkost.no/index.php/oppskrifter/middag_glutenfri/laksegryte_med_kokosmelk Mine unger elsker denne, serverer den med pastaskruer av fullkorn:)
Den Blå Engel Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Skjær poteter i båter, ha i en pose med litt olivenolje til de blir dekket av olje, og tøm i en ildfast form. Stek ved 225 grader i ca 30 min. Stek laksefilet krydret med salt og pepper i stekepanna like før potetene er ferdige. Viktig å steke dem godt. Del opp grønnsaker i staver og buketter (f.eks. gulrot, kålrabi, paprika, sukkererter, reddiker, agurk, blomkål/brokkoli, etc.), og legg på et stort fat. Server potetene med et lett saltdryss, og en dressing av lettrømme eller yoghurt. Selv synes jeg Maarud tzatxikidipp-pulver fungerer fint. Denne retten liker alle jeg har servert den til, fra kresne treåringer til "jeg liker ikke fisk"-fjortiser.
mitt 4.barn har kommet Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Dette er mine barns fiskefavoritt: Ta litt olivenolje i en ildfast form. Legg i frosne/tinede fileter av laks (skinnsiden ned), hell over olivenolje,strø på salt (gjerne Maldonsalt) og sitronpepper. Ta det du har av grønnsaker i huset. Jeg bruker som regel gulrotbiter, brokkoli, purreløk, hvitløk, tomater (ferske eller soltørkede) m.m. Dekk formen med aluminiumsfolie som lokk. Stekes midt i ovnen på 200-225 grader til den er gjennomstekt (avhengig av om fisken er frossen eller ikke). Bruker å servere poteter til. Ungene gnir fisk og poteter sammen med smør og legger dette inni flatbrød. Desverre spiser de kun fisken, men jeg vil tro de får i seg vitaminene og smaken fra de kokte grønnsakene:-) I tillegg skjærer jeg alltid opp rå gulrøtter som de spiser ved siden av.
Mammaen til Isak Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 I krydderhylla i de fleste butikker har de poser med krydder i til ovnsbaktfisk, legg fisken med skinnsiden ned i langpanne eller form, ha på olje og strø over krydderet. Gir veldig god smak. Stekes i ca 20 min , litt avhengig av str. Lag potetbåter, del opp potetene i båter, putt de i pose med olje og krydder, rist godt og hell de ut i en form, bakes ca en time i ovnen, også her igjen avhengig av str og mengde. Eller server med pasta Og stekte grønnsaker, feks brokkoli, gulrøtter,kålrabi etc stekes møre i panne, hell over litt creme fraiche og krydre godt )
ventejenta Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 En superenkel, god rett: Legg båtpoteter og oppkuttede grønnsaker (f.eks. løk, gulrøtter, søtpoteter, brekkbønner, brokkoli, blomkål osv) i en ildfast form. Hell over masse olje og krydre med salt og pepper, evt annet krydder. Rør rundt (gjerne med hendene). Sett midt i ovnen på 220 grader. Når dette har stekt i ca 20-30 min legger du krydrede laksefileter uten skinn oppå det hele, og steker alt i ytterligere 15 min. FERDIG. Server med rømme. Deilig å slippe kasserolle-vask...
ventejenta Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 Har forresten en annen variant av retten over: Pakk laksefilet og oppkuttede grønnsaker porsjonsvis inn i aluminiumsfolie, ha oppi kryddersmør/hvitløksmør/olje, stek i ovnen i ca 45 min. Så får alle en pakke hver på fatet. Server poteter eller ris til. Knallgodt, og kanskje enda mer populært hos barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå