Gå til innhold

lille Emil sin fødselshistorie!:) (denne ble lang..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde UL termin lørdag den 24.oktober.

Fredagen begynte med at jeg leverte jenta mi i barnehagen, dro hjem vasket hus og støvsugde og kjente noen sånne tak i magen en gang i blandt..men tenkte ikke at det var noe spesielt (har hatt masse vonde kynnere dette svangerskapet).. jeg dro og handlet middag og hentet vesla igjen i barnehagen og kjente at jeg var litt sliten, men ikke noe mer. På kvelden kom det flere "tak" i magen, men var aldri veldig vonde. Jeg sendte mld til venner at det nok ikke kom til å skje denne helga, jeg hadde ikke følelsen at noe var på gang..hehe, så feil kan man ta!

Klokken 24.00 den fredagen syns jeg det var litt regelmessighet i disse "takene" men tenkte fortsatt ikke at det var noen big deal, de var vonde, men ikke rie vonde tenkte jeg.. Men klokken 01.30 tenkte jeg at det var best å ta tiden kanskje? hmm.. 10 min imellom ja! oookey.. er det noe det her da eller? tenkte jeg. men turte ikke håpe for mye heller.( hadde flere netter med falske rier forrige svangerskap).

Jeg tenkte at hvis det blir 5 min imellom disse takene så får jeg ringe føden og klokken 03.30 var det 5 min imellom riene og de begynte å gjøre såpass vondt at jeg måtte puste litt når det holdt på. Jeg ringte føden og mamma som skulle passe vesla og sa at nå tror jeg faktisk at det er igang! Gubben ble vekt og var ganske fortumla da jeg sa at vi måtte dra og at det var 5 min imellom riene..hehe.. stakkar.

Da vi kom inn på sykehuset sjekket jordmor meg og jeg var suuper spent! tenk om det ikke er noen åpning!? uæ! men jordmor konstanterte 5-6 cm åpning, her blir det fødsel i natt! JUHU! tenkte jeg! også på termin dagen og greier! hehe..

Vi gikk inn på fødestua og jeg prøvde meg litt på badekar, riene kom ganske tett nå og vannet hjalp litt mens mannen min strøyk meg over korsryggen, jeg husker jeg var litt flau fordi jeg måtte sånn prompe og i vannet ble det litt boblebad effekt ut av det, så vi lo litt av det imellom slagene! hehe... men nå var riene så vonde at jeg følte for å få litt lystgass. Over i senga med seg! ah..det var godt å hvile litt. jeg følte hele tiden at jeg fikk tid til å hente meg inn imellom ganske intensive rier, så vi kødda og lo litt imellom riene, jordmor var nesten litt imponert over at jeg var så "med" på et så sent tidspunkt i fødselen.

Klokken halv syv skulle vi sjekke åpning igjen sa jordmor, også ta vannet. Nå husker jeg at jeg ulte i lystgassmasken da jeg hadde veer, jeg var definitivt på den verste timen i fødselen, 8-9 cm hadde jeg og jordmor tok vannet som var litt misfarget, jeg fikk sånne hjertemonitor bånd rundt magen som viste at lillegull hadde det helt fint i magen.

Jeg kjente pluttselig trykketrangen meldte seg, og jeg trykket og trykket som en gal! og etter 15 min trykking og hyling.." UUUt..FÅ HAN UUUUT!!!" kom lille Emil ut med et skrik. Jeg revnet bittelitt men det kjente jeg ikke engang og han var sånn en perfekt liten baby! jeg var bare så glad så glad, og lo fordi jeg var FERDIG!! (forrige fødsel måtte jeg ha epidural og trykkingen varte i 65 min og hele fødselsopplevelsen var litt kjip) Hurra tenkte jeg, og var litt stolt over at jeg hadde klart hele fødsel uten smertelindring av noe slag bortsett fra lystgass. Gutten var sulten med en gang og la seg til puppen, og der var han i 1,5 t mens vi spiste frokost og koste oss. Hele fødselen tok 7 t fra første rie kl 24.00 til han var ute klokken 07.00 . Det tok bare 3 t fra jeg var på sykehuset til han var ute.

Det ble en fantastisk opplevelse denne gangen:) og jeg kan virkelig anbefale fødsel uten epidural, det var så herlig å føle at du hadde kontroll på dette og at kroppen ordnet opp selv! Sikkert MYE å si at dette er mitt andre barn. Det er faktisk ganske stor forskjell fra 18 t med nr 1 til 7 t med nr 2.

Gled dere til å føde jenter! det er en fantastisk opplevelse!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!!

Takk for at du delte fødselen din med oss. Kjempe hyggelig å lese hvor fin fødsel du hadde. Ønsker deg en god og varm tid fremover med den lille. Kos dere!

Skrevet

Høres ut som en drømmefødsel ja!! Gratulerer masse og kos dere i tiden som kommer! Du kan gjerne sende litt av fødestøvet ditt, en sånn fødsel vil jeg ha også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...