Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi begynt med fast føde vi også:) Hun er veldig glad i grøt og spiser en porsjon morgen og en kveld. Middag er ikke så populært, men vi prøver oss frem. Det jeg ser er at hun er mindre og mindre interessert i pupp og jeg begynner å bli veldig usikker hvor mye hun får i seg. Føler at det er lite om dagen, men spiser da pupp to ganger om natta.

Hun er seks måneder.

Hvordan er det hos dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillemann har akkurat blitt 7 mnd, og det er først nå at han har begynt å drikke mer mme etter at jeg sluttet helt å amme på dagtid for et par uker siden. Ammer bare på morgenen nå. Det gikk en god stund der han fikk i seg lite mm, men det så ikke ut til å gjøre noe. Fikk, og får minst 3 måltider om dagen, og mme og vann til måltidene, så væske fikk han tydeligvis tilstrekkelig av. Her har det altså alikevel tatt seg opp med melk (riktignok mme) igjen. Tror det har noe med at han blir mer og mer aktiv.

Jeg fikk rett og slett ikke i ham mer, og så lenge bleiene var våte, så konkluderte jeg med at alt var i sin skjønneste orden :-)

Skrevet

Min mistet totalt interesse for pupp rundt 6.mndr alderen. Jeg følte at det var til en viss grad uavhengig av fastføde, han var bare mer interessert i å utforske verden enn å sitte på mammas fang. Med fastføde var han mett lenger, og der forsvant nytten med pupp. Han ble så urolig, jeg kunne bare amme liggende i seng, helst i mørket.

Løsningen hos oss ble flaske med MME om dagen, og pupp før leggetid og om natten/morgenen. Jeg er mye på farta, og det var helt uaktuelt å "tvangsamme" en vilter gutt i offentlighet. Det ga emg også mulighet til å sjekke hvor mye melk han fikk i seg, for han spiste godt helt fra starten.

Ammer fremdeles 2 ganger per dag i snitt, resten av tiden går det i flaske. En del mer praktisk styr enn pupp, men det funker.

Skrevet

fikk ikke i grøt i snuppa før ved 7 mnd. Hadde pupp som hovednæring frem til ca 9 mnd. Fikk pupp etter alle måltider frem til 11 mnd. Da begynte vi å trappe ned ett og ett måltid. Før det hadde 1-2 måltider om dagen vært pupp.

Med litt "press", valgte hun nå å slutte å amme ved 19. mnd

Skrevet

Hei!

Samme greia her. Min er også 6 måneder og vi er på andre uken med fast føde. Her er vi oppe i 4 måltider allerede. Men ca halve porsjoner med grøt. Har nettop begynnt å prøve med potet. Ikke veldig suksess foreløpig. Det virket som om datteren min var overmoden for fast føde når vi startet, derfor har vi økt raskt og det har gått helt fint.

Ammevegringen hennes startet egentlig litt før. Vanskeligere og vanskeliger å amme offentlig. Til slutt har vi endt opp med at måltidene i hovedsak inntas på soverommet der det er stille og rolig og ikke så mye spenende å se på. Når vi har vært ute har vi prøvd å finne en litt rolig krok. Jeg driver heller ikke ammetvang, men har ikke supplert med mme når hun ikke vil ha. Min teori er at hun spiser når hun blir sulten nok, og det har fungert greit. Hele veien ok vektøkning.

Jeg gir nå kun vann ved siden av maten. Gir primært maisgrøt blandet med mm (minst to av måltidene) og ellers risgrøt som inneholder melkepulver. Da skal det ikke være nødvendig med ekstra mme å drikke. Ønsker hun mer er puppen tilgjengelig hvis hun vil ha den. Stort sett spiser hun godt med mm om kvelden og om natten (ett måltid som snart skal kuttes). Ellers spiser hun litt før de to hvilene sine på dagen. Som en annen skrev har også jeg hørt at interessen tar seg opp igjen. Derfor synes jeg det har vært viktig å opprettholde produksjonen av mm, så jeg pumper når jeg kjenner det er på tide å få tømt litt. Ellers er jeg nøye på å bruke mm både i grøten og i middagsmaten slik at hun får i seg godt med fine antistoffer i disse svineinfluensaetider. Jeg pumper da bare rett ned i skåla slik at melken er frisk, fin og passe temperert, også slipper jeg å tære på frossenbeholdningen som er gull verdt når jeg trenger barnevakt.

Jeg bekymrer meg som sagt lite for om hun får i seg nok. Så lenge jeg tilbyr puppen regelmessig har hun selv muligheten til å ta en slurk dersom hun er tørst eller sulten. Ellers passer jeg på at hun har jevnlig avføring og at bleiene er våte.

Skrevet

Her går det i 3 faste måltider om dagen. Frokostgrøt, middag og kveldsgrøt. Ammer morgen, tilbyr etter mat og stort sett ett formiddagsmåltid. Litt varierende om det blir noe særlig amming på ettermiddagen. Hun later til å bli veldig mett av middagen i 14-tida og er ikke interessert i noe pupp før neste grøtmåltid. Prøver å amme litt før ettermiddagshvilen i kl 15, men er ikke store mengdene hun vil ha. På kvelden før hun legger seg får hun nå flaske siden vi må trappe ned på ammingen før jobbstart til jul.

Jeg har hele tiden pumpet meg på kvelden, men har mer eller mindre kuttet dette ut. Merker at mengden avtar, men det er fortsatt nok til et måltid eller to i løpet av dagen. Har også lagt merke til at om det har vært litt slunkent en dag så vil tuppa ha pupp oftere, da går mengden som regel opp etter en dag eller to. Totalt får hun vel i seg ca 500 ml melk i døgnet. prøver å innføre vann til måltidene, men det er ingen suksess, smaker tydeligvis ikke noe godt. Om bleiene er litt tørre en dag supplerer jeg med mme for å se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...