Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Vi har valgt å legge dåpen til datteren vår i Sverige men siden hun er halvt norsk så vil jeg jo selvfölgelig gjerne ha noe norsk i dåpseremonien også. Finnes det noe typisk norsk som "alle" har i dåpen sin i Norge, f.eks en sang eller tekst? Eller noe som er vanlig i hvert fall? Noen som har forslag på fine sanger/tekster ellers som man kan ha? Vi skal ha dåpen hjemme hos foreldrene mine så selv om det blir en kyrkelig seremoni (fast hjemme i stuen til foreldrene mine) så har vi litt mer rom for mer personlige innslag også.
Magista Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Hei! Det er en veldig fin sang som pleier å være med her hvor vi bor (sønnen min er ministrant i kirka, så vi er ofte i dåp). Jeg husker selvfølgelig ikke hva den heter nå, men kan undersøke det i løpet av helgen om det er tidsnok?
Magista Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Hei! Det er en veldig fin sang som pleier å være med her hvor vi bor. (Sønnen min er ministrant i kirka, så vi er ofte i dåp). Husker ikke hva den heter i farten, men kan undersøke det i løpet av helga om det er tidsnok?
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2009 Tusen takk, det hadde jeg satt stor pris på!
Magista Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Det skjer et under i verden Det skjer et under i verden hver gang et barn blir til, over det gryende livet lyser Guds skapersmil. Det skjer et under når barnet møter oss hud mot hud, Øynene speiler Guds himmel, gir oss et glimt av Gud. Det skjer et under i kirken, større enn verden vet. Barnet får del i Guds rike, svøpt i hans kjærlighet. Det skjer et under i dåpen, her skapes liv av ord. Barnet er størst i Guds rike skjønt det er minst på jord. Så la oss synge i glede, nå er Guds Ånd oss sendt, vannet blir kilden til livet, her har et under hendt. Ingen på jorden er himlen så nær som barnet han tar i sin favn "Fylt av glede" av Svein Ellingsen er en av de mest populære dåpssalmene i Norge: Fylt av glede over livets under, med et nyfødt barn i våre hender, kommer vi til deg som gav oss livet. Fylt av beven foran ukjent fremtid legger vi vårt barn i dine hender. Det som skjer i dåpen, gir oss trygghet. Fylt av undring er vi i din nærhet" Du som bærer verdensrommets dybder, venter på de små og tar imot oss. Ved ditt verk, ved Kjærlighetens vilje, er vi født på ny til liv i Kristus, til et åpent liv i tro og tillit. Og ved tidens grense lever fortsatt dine løftes-ord ved døpefonten, dåpens lys forblir når livet slukner. Større rikdom enn hva ord kan romme, har du gitt oss gjennom dåpens gave. Herre, la vår tro bli fylt av glede" Men melodier må du spørre noen andre om.
plass'n Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Dere kan også se på de to artiklene som ligger under navneguiden evt kopiere adressen herfra og lime inn i vinduet http://www.dinbaby.com/felles/bryllup_og_daap/daapsforberedelser_og_tiden_etterpaa http://www.dinbaby.com/felles/bryllup_og_daap/daap_i_kirken
plass'n Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 og en artikkel til finner dere på http://www.dinbaby.com/felles/bryllup_og_daap/sanger_og_dikt_paa_daapsdagen/(language)/eng-GB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå