Christina06 Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Noen som har vaksinert seg i uke 12-13? Eller avtalt vaksinering i disse ukene? Hadde tenkt til å ta den, men ser folk skriver forskjellige ting.. Den anbefales fra 2.trimester, men så skriver noen at den ikke kan tas før uke 14? Hva er riktig? Hjelp!
Vårill Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Lurer på det samma egentlig. Og også hvorfor...
Nickey Mouse Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Snakket med jordmor i dag, som igjen ringte vaksinelegen i kommunen (ihvertfall den legen som har ansvaret). Hadde tenkt å ta den i dag, er 14+2. Jeg ble anbefalt å vente 2 uker. Men ser de praktiserer litt forskjellig rundt om.
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Poenget med å vente til etter uke 12, er vel at da er babyens indre organer ferdigutviklet...denne vaksinen er jo ikke testet og utprøvd så grundig - det er en nyutviklet vaksine. Så man vet ikke om den vil ha negativ innvirkning på prosessen som skjer i løpet av de 12 første ukene i svangerskapet. Jeg kommer uansett ikke til å ta vaksinen...har lest flere troverdige og bedre argumenterte artikler om ulempene ved å ta den. Defor ombestemte jeg meg.
Yo&La+spire Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Først satte de grensen ved 12 uker, men nå har de ved mange legekontor (tror ikke de har gjort det overalt?) flyttet den til uke 16. Dette er fordi babyen utvikler seg mest i 1.tri og de vet ikke hvordan vaksinen påvirker utviklingen. Skummelt ja....babyen utvikler seg jo etter uke 16 også, og man har jo ingen garanti for at den ikke blir negativt påvirket da. Men greit at de er ærlige om at vaksinen er usikker da.
minimee->Trym Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg tror ikke at jeg tar vaksinen pga den ikke er nok testet på gravide og dens virkning. Legene vil ikke en gang sette vanlig influensavaksine på gravide en gang pga usikkerheten rundt bivirkningene, kommer uansett til å vente! Ikke minst har jeg en 9mnd gml sønn som jeg har i barnehage og vurderer frem og tilbake på om jeg skal vaksinere??
vi blir 4 :o) Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 jeg tror nok noe av grunnen og kan være at mange ikke er helt sikre på hvor langt man er på vei.. er man 14 uker, er man jo et liten stykke over 1 trimester, og dermed sikrere. Kjedelig hvis man tror man er i uke 12, også viser det seg at man kun er i uke 10, og tar vaksinen..
mami:) Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg tok den i uke 13+2. Legen min sa det ikke var noen problem så lenge man var over de 12 første ukene.
kakkabette mai10+april12 Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg tok den for to dager siden, da var jeg akkurat 13 uker.
Granny Weatherwax Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har tenkt å ta den den dagen jeg er 12 uker på vei. Passer fint med fra jobben den dagen, og uken etter er så travel. Min lege sa at egentlig kunne vi tatt den tidligere, men de har sagt fra uke 12 , for før uke 12 er det større risiko for å miste, og de vil ikke at vaksinen skal få skylden for dette. Du skulle kanskje mistet uansett liksom, men siden du tok vaksine to dager før legger du skylda på den. Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg, han pleier ikke å komme med sære teorier, men alle har visst meninger om den der vaksinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå