Gå til innhold

Noen som kan svare meg om diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde diabetes under svangerskapet, men ikke i en så alvorlig grad at jeg måtte bruke insulin. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta en glukosebelastningstest 6 uker etter fødselen for å sjekke at jeg ikke hadde diabetes fortsatt. Dette har gått helt i glemmeboken.

Men når jeg nå ser at de med diabetes er en risikogruppe i forhold til svineinfluensa så slår det meg at jeg kanskje burde få klarhet i dette.

Dere som kjenner til diabetes. Er dette en sykdom man kan ha uten å merke det, eller er det klare plager som vil avsløre den uten at man tar en test?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var sammen med en som hadde dette en gang. Han var veldig trett og tørstet hele tiden..

Skrevet

Jeg har selv type 1 diabetes, og det merker man dersom man går umedisinert! typiske tegn er kvalme, mye sulten, oppkast, tretthet, ekstrem tørste og vannlating, svimmelhet osv, men dette kan variere en del.

Dersom du har hatt svangerskapsdiabetes er det sannsynlig at du er i faresonen for å ha type 2 diabetes, det kan jeg ikke så mye om, men jeg er ganske sikker på at man kan gå med det lenge uten at et blir oppdaget (man hører jo om at mange har det uten å vite om det). Tegnene på det er nok noe av det samme, men i mindre grad da man fremdeles har noe insulinproduksjon. Det er to vidt forskjellige diabetes typer, og jeg kan som sagt ikke så mye om type 2, men jeg ville absolutt sjekket det om jeg var deg, fastlegen kan gjøre det ved bare ett bittelite stikk i fingeren.

Når det er sagt kommer jeg ikke til å ta vaksinen til tross for at jeg både har diabetes og er gravid. Men nå er min diabetes veldig godt regulert da...

Skrevet

Jeg får vel ta en telefon til legen da. Så vidt jeg har hørt kan man ikke avgjøre dette uten å ta en glukosetest, og det var ganske jævlig.

Jeg drikker veldig lite, er aldri tørst, så det symptomet har jeg i alle fall ikke :) Men det er vel greit å ha kontroll på helsa si uansett. Vet bare ikke om det er mulig å komme til hos fastlegen i det hele tatt for tiden..

HI

Skrevet

som sagt vet jeg ikke så mye om type 2, men jeg vet man kan finne ut av type 1 ved et bittelite stikk i fingeren. Men tro meg, du hadde merket det dersom du hadde type 1 diabetes og er umedisinert!

Skrevet

Du hadde nok merket det om du hadde det, men for all del sjekk deg.

Skrevet

Er det bare diabetes type 1 som går under risikogruppen?

Jeg har veldig fullt program denne uken så det hadde vært fint om jeg kunne utsette en test litt. Men jeg vil gjerne finne ut av om hvorvidt jeg er i risikogruppen hvis diabetes 2 også er under den.

HI

Skrevet

Diabetikere, både type 1 og type 2 er risikogruppe.

Skrevet

Jeg har også diabetes 1 men siden legene først mente at jeg "måtte" ha type 2 ble jeg kurset i dette.

Som en annen diabetiker nevnte her er det snakk om to vidt forskjellige sykdommer.

Ved type 2 har man fortsatt insulinproduksjon, men det som skjer ved inntak av mat (eller mangel på inntak av mat) og fysisk aktivitet er at blodsukkernivået ditt blir ustabilt og bruker lenger tid på å stabilisere seg enn hos en ikke-diabetiker. Man er litt "uggen" og utilpass, litt skjelven til tider, tørster litt, drikker kanskje litt mer, klør litt nedentil og flere andre småsymptomer. I starten er alle symptomer små!

Derfor tar det ofte lang tid før man oppdager type 2.

Har man type 1 vil mange på et punkt bli så dårlige at de havner på legevakt eller sykehus med enten skyhøye verdier eller så lave at neste skritt er koma. Man har gjerne hatt stoooore plager før dette.

Jeg var litt midt imellom, derfor tok det litt tid før de oppdaget hva jeg hadde. Det finnes nemlig en type til, såkalt diabetes Lada. Denne typen starter visst som en type 2 og går over i type 1. Jeg hadde insulinproduksjon i starten, men etter noen år gikk hele insulinproduksjonen min i krøll og da var det i gang. Kort fortalt er det som regel denne typen som has av de som får diabetes 1 i voksen alder.

MEN: Jeg har et flott liv med insulin! Må få med det:-)

Jeg lånte en blodsukkermåler av min stemor. Jeg har i det siste sett at flere apotek tilbyr målinger, enten på stedet eller at du lager en avtale om å komme inn og måle deg. Legen kan også måle verdiene dine.

Det er mange apparat i dag, men målemetodene er like.

Test deg fastende.

Og til sist: Begge typer diabetes går under risikogruppene.

Lykke til med blodsukkeret ditt!

Skrevet

Det som var rart med meg var at jeg hadde helt supre verdier på fastende blodsukker prøvene. Men fordi jeg hadde hatt sukker i urinen en gang av alle prøvene jeg tok under svangerskapet så ville legen ta glukosetesten på meg. Legeassistenten syns det virket merkelig å ta testen siden mitt fastende blodsukker var så bra, men det viste seg at mine verdier faktisk var for høye etter glukosetesten.

Jeg hadde ikke sukker i urinen i resten av svangerskapet, så jordmoren min som jobbet med gravide med diabetes mente at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes men en nedsatt sukkertoleranse.

Jeg gikk fra å trene 5 ganger i uken til 0 i svangerskapet og hadde generelt lavt aktivitetsnivå pga bekkenløsning. Jeg spiste også mer søtt enn vanlig, og kvelden før jeg hadde sukker i urinen så hadde jeg spist en kilo druer.

Jeg har derfor kanskje ikke tatt det så alvorlig som jeg burde, men det er klart at når de sier at influensaen kan være farligere for dem med diabetes ble jeg straks litt mer interessert i å finne ut av ting :)

Takk for svar :D

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...