DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Vi har en på 10 mnd, som har pepet litt i utpust de 3 siste gangene han har vært forkjøla- dette skjedde etter vi begynte å delamme. det første jeg tenkte er jo "tegn" til astma. da han puster ut, begynner det ikke å pipe før på slutten. men han surkler i tillegg, men jeg tror det ikke er mye mer enn det barn uten astma gjør, tenker jeg da ihvertfall. han er i super form da han er syk, han er ikke "syksyk"- han er kvikk, spiser masse, er som han alltid er- blir ikke fortere sliten. første gangen jeg var hos fastlegen mente han at det kunne være krupp- eller som han sa "sånn er alle småbarn". etter noen dager med litt hosting og forkjølelse, begynte det å pipe litt på slutten da han pustet ut- så vi dro får å få litt effedrin. hun hørte først ingeting, men etter litt nøyere lytting mente hun kanskkje at det var bronkiolitt. Blir litt stressa om det er astma han har (ihvertfall i disse svineinfluensa tider- og vi skal ikke til legen igjen før 10nov.) men jeg har sett for meg at astma barn er kjempetette og gnakske så syke? hvordan utarter dette seg hos dere, noe lignende?
Ranveig R Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Lille på snart 2 år har infeksjonsutløst astma. Vi har aldri høyrd den karakteristiske astmapipinga. Hos oss har det største problemet vor elangvarig hoste i etterkant av forkjølelsar (inntil 8-9 veker med VOND hoste, mest om natta). I tillegg blir ho lett surklete/hvesete/slimete i hals/bryst når ho er forkjøla. Det var hosten + hyppige forkjølelser som vart vektlagt då ho fekk diagnosen. Ho er MYKJE bedre no som ho får medisin (begynte for ca 1 år sidan), dvs framleis ganske ofte forkjøla (som regel 1 gong pr mnd), men hosten varar ikkje meir enn eit par veker kvar gong. Første gong ho fekk problem med tetthet var ho 6 veker gamal, måtte innim barneklinikken og få adrenalin på maske og fekk diagnosen bronkiolitt. Det blei ikkje tatt prøver for dette, men har lest i ettertid at dei aller fleste tilfeller av bronkiolitt er forårsaka av rs-viruset, som er kjent for å trigge infeksjonsutløst astma. Dersom guten din fortsetter med å vere surklete og hostete ville eg bedt om henvisning til lunge- og allergipoliklinikk på barneklinikken. Når det gjeld svineinfluensaen så er lille under nevrologisk utredning og får derfor truleg ikkje lov til å ta vaksina før ho er ferdig utreda. Skal diskutere det med navrolog på onsdag. Astmamedisinene pleier å hjelpe godt når ho er tett, så får håpe dei duger om ho skulle få influensaen før ho får lov til å vaksinere seg.
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2009 huff da.. jeg tror ikke det er så "ille" nei.. pipinga er bare noen dager til en uke, da er hoste, piping av og til- ikke hele tiden.vi har ikke fått noe medisin, bare gitt litt effedrin av og til) borte- så kanskje det er bare sånn småbarn er da?! sånn som fastlegen sa.. normalt kanskje? han har ikke vært forkjøla på lenge- ikke hoster han utenom å være forkjøla heller. han var forkjøla 3 ganger på 1 1/2 mnd, men da ble han smitta av barnehage barn. jeg husker helsesøster sa at man ville bli overraska hvor ofte syke de ble da man begynte med å bare delamme. det rareste er at noen av min nærmeste fam fikk svineinfluensan, minsten der ble syk samme dag som det var familiemiddag. disse to lekte sammen, bytta smokker, men lillemann ble ikke smitta. selv om jeg kunne ønske at han ble det, ble frisk- og da var det ikkenoe mer å tenke på.. =) hadde vel ikke tenkt så mye på dette om det ikke hadde vært for denne influensan masse lykke til på utredninga forresten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå